18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Kaponiera Kolejowa. Jak można ją wykorzystać? [ZDJĘCIA]

KAEF
Kaponiera Kolejowa. Większości poznaniaków znana tylko z opowieści. Powstała w 1872 roku jako część Twierdzy Poznań. Stąd miała być prowadzona obrona linii kolejowej.
Kaponiera Kolejowa. Większości poznaniaków znana tylko z opowieści. Powstała w 1872 roku jako część Twierdzy Poznań. Stąd miała być prowadzona obrona linii kolejowej. Paweł Miecznik
Początkowo była częścią Twierdzy Poznań. Po pierwszej wojnie światowej mieściło się w niej kasyno oficerskie. W czasie drugiej wojny światowej służyła jako schron. A po wojnie: jako magazyny win Centralnych Piwnic Win Importowanych, które mieściły się przy ulicy Woźnej. Dla poznaniaków najważniejsze jest jednak to, że to jej zawdzięcza nazwę największe rondo w mieście. Mowa o Kaponierze Kolejowej.

Dzisiaj to tylko stare, zniszczone i zaniedbane pomieszczenia, które znajdują się pod mostem Uniwersyteckim. Mimo to czarują swoim urokiem.

- W żadnym wypadku nie można tej perełki architektury obronnej zostawić samej sobie, by niszczała - przekonuje nasz czytelnik. Inni proponują, by ją odnowić i udostępnić zwiedzającym. Jeszcze inni, by stworzyć w niej np. kawiarnię.

WIĘCEJ Z ZDJĘĆ Z KAPONIERY:
Poznań: Kaponiera jakiej nie znacie! [GALERIA ZDJĘĆ]

W pierwszych planach przebudowy ronda Kaponiera Kolejowa również była uwzględniana. Budowla miała zostać częściowo odrestaurowana.

- Nikt jej nie zburzy, ponieważ została wpisana do rejestru zabytków - zapewnia Wojciech Starzycki z biura miejskiego konserwatora zabytków. - Od pomysłu odnowienia Kaponiery Kolejowej inwestor jednak odstąpił ze względu na brak pieniędzy.

Jego zdaniem obiekt mógłby zostać wykorzystany jako sala do prezentowania różnych wystaw. Lub jako element Twierdzy Poznań udostępniona zwiedzającym. Możliwe jest też odnowienie jednej tylko ściany, która służyłaby promocji miasta.

Ile mogłoby kosztować odrestaurowanie budowli? Dzisiaj nie wiadomo. Dotychczas nie stworzono kosztorysu prac, ponieważ nie zostały one uwzględnione w ostatecznym projekcie. Jednak Kazimierz Skałecki, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich zapewnia, że w czasie przebudowy ronda Kaponiera Kolejowa zostanie przygotowana pod ewentualne inwestycje.

- Odwodnimy ją, doprowadzimy media i zamkniemy wejście - mówi Kazimierz Skałecki. - W przyszłości potencjalny inwestor będzie mógł ją zagospodarować.

Tym bardziej, że już wkrótce Kaponiera Kolejowa stanie się bliższa poznaniakom. To koło niej będzie się znajdował przystanek "pestki", jadącej w kierunku dworca PKP.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski