Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Kierowcy zastanawiają się, po co powstał kontrapas na ulicy Strzeleckiej

Cezary Hurysz
Kontrapas na Strzeleckiej ma ułatwić rowerzystom przejazd na plac Bernardyński.
Kontrapas na Strzeleckiej ma ułatwić rowerzystom przejazd na plac Bernardyński. Cezary Hurysz
Na Strzeleckiej powstał kontrapas rowerowy, który ma ułatwić przejazd cyklistom na ulicę Zieloną. Kierowcy zastanawiają się, po co on powstał, a stowarzyszenie Rowerowy Poznań tłumaczy, że umożliwi to normalną jazdę rowerem na Rataje.

Chodzi o kontrapas rowerowy umieszczony w ciągu torowiska tramwajowego. Jeden z kierowców jadących ulicą, zastanawia się, po co ten przejazd powstał.

- Nie wiem, co zmienia ten kawałek czerwonego pasa dla rowerów. Czy rowerzyści będą się dzięki temu czuli bezpieczniej? - pyta kierowca.

Zobacz zdjęcia:

Jak tłumaczy stowarzyszenie Rowerowy Poznań, pas ten zwróci uwagę kierowców na możliwość przejazdu cyklistów na ulicę Zieloną.

- Kontrapas umożliwi normalną jazdę w kierunku Rataj. Wcześniej trudno się było dostać na plac Bernardyński, teraz to będzie łatwiejsze - wyjaśnia Andrzej Janowski, prezes Rowerowego Poznania.

Zarząd Dróg Miejskich dodaje też, że dzięki kontrapasowi, przejazd będzie szybszy.

- Kontraruch na ulicy Strzeleckiej wpisuje się w program rowerowy. Jest on częścią głównej trasy rowerowej R2 wschód - zachód. Wytyczono go, aby umożliwić legalny przejazd, najkrótszą trasą, z zachodniej części miasta przez centrum w kierunku mostu Rocha i Rataj. Projekt organizacji ruchu został zatwierdzony przez Miejskiego Inżyniera Ruchu - mówi Agata Kaniewska, rzecznik prasowy ZDM w Poznaniu.

Dzięki temu rowerzyści ominą ulicę Półwiejską, jadąc na Wildę.

- Postulowany przez wielu rowerzystów skrót umożliwia też przejazd rowerem z okolic Starego Rynku na Wildę ulicami: Strzelecką, Strzałową, Rybaki i Krakowską, czyli z pominięciem zwykle zatłoczonej ul. Półwiejskiej - zwraca uwagę Hanna Surma, rzecznik prasowy urzędu miasta Poznania.

Tak zaprojektowany kontrapas mógłby wzbudzić obawy uczestników ruchu.

- Rowerzyści jadący ul. Strzelecką muszą zachować ostrożność i dostosować prędkość do warunków, w jakich się poruszają - mówi Agata Kaniewska.

Jak zwraca uwagę urząd miasta, podobne rozwiązania są stosowane na innych ulicach Poznania.

- Ruch rowerowy na wielu ulicach Poznania i innych miast odbywa się po jezdniach na odcinkach torowisk - jak na pobliskiej ul. Podgórnej, ul. Lewandowskiej, czy po torowisku na ul. Zwierzynieckiej. Rowerowy kontraruch jest rozwiązaniem znanym, typowym i coraz szerzej stosowanym - wyjaśnia Hanna Surma,

Takie rozwiązania są jeszcze szerzej stosowane w innych miastach Europy.

- W każdym belgijskim mieście na ulicach, gdzie można jeździć maksymalnie 30 km/h są takie kontrapasy - zapewnia Andrzej Janowski.

Bezpieczeństwo pozwoli też zachować nieduża częstotliwość ruchu tramwajów na ul. Strzeleckiej oraz ich niewielka prędkość po ruszeniu z przystanku przy Kupcu Poznańskim.

- Jazda rowerem wzdłuż torów lub przejeżdżanie przez nie pod kątem zbliżonym do prostego (jak przy skręcie w ul. Zieloną), wymaga oczywiście od rowerzysty pewnej ostrożności, ale niesie ryzyko porównywalne z pokonywaniem rowerem spotykanych powszechnie na ulicach krawężników, studzienek kanalizacyjnych czy progów zwalniających - mówi Hanna Surma.

Zobacz też:

Na których ulicach najczęściej użytkownicy jednośladów są szczególnie narażeni na wypadek? Zobaczcie ranking ------>

Które ulice w Poznaniu są najbardziej niebezpieczne dla rowe...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski