Poznań: Kładka Berdychowska ma sprzyjać aktywizacji terenów...

    Poznań: Kładka Berdychowska ma sprzyjać aktywizacji terenów nad Wartą, ale... omija Wartostradę

    Grzegorz Okoński

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    Kładka Berdychowska ma ożywić tereny nadwarciańskie, ale nie uwzględnia jeszcze połączenia z Wartostradą

    Kładka Berdychowska ma ożywić tereny nadwarciańskie, ale nie uwzględnia jeszcze połączenia z Wartostradą ©staremiasto.poznan.pl/ARPA Architektoniczna Pracownia Jerzego Gurawskiego

    Kładka Berdychowska będzie piękna – nowoczesna, lekka, zupełnie odmienna stylem od poznańskich mostów, umożliwi aktywizację terenów nadwarciańskich. Ma jednak – przynajmniej na obecnym etapie – pewną zagadkę…
    Kładka Berdychowska ma ożywić tereny nadwarciańskie, ale nie uwzględnia jeszcze połączenia z Wartostradą

    Kładka Berdychowska ma ożywić tereny nadwarciańskie, ale nie uwzględnia jeszcze połączenia z Wartostradą ©staremiasto.poznan.pl/ARPA Architektoniczna Pracownia Jerzego Gurawskiego

    Dopiero co rozstrzygnięto konkurs na projekt kładki Berdychowskiej nad Wartą i Cybiną, która ma połączyć Chwaliszewo, Ostrów Tumski i Berdychowo: komisja konkursowa zapoznała się aż z 22 zgłoszonymi pracami, zainteresowanie obiektem było więc spore. Także radni Rady Osiedla Stare Miasto z uznaniem odebrali kształt zwycięskiej koncepcji.

    Z nadzieją o niej myślą spacerowicze i rowerzyści uparcie korzystający z nadwarciańskich terenów i dotychczasowego etapu Wartostrady.
    Wszakże, jak podają Poznańskie Inwestycje Miejskie, „na powstaniu kładki skorzystają zarówno piesi, jak i rowerzyści, dla których ta przeprawa będzie uzupełnieniem infrastruktury rowerowej po obu stronach Warty”. Ale… projekt nie uwzględnia szczegółów połączenia kładki z Wartostradą!

    - Projekt podoba mi się, jest tu bardzo potrzebny – zaznacza Tomasz Dworek, radny RO Stare Miasto. - Jednak ma poważną wadę: nie uwzględniono w nim połączenia z infrastrukturą pieszo-rowerową!

    Pewnym rozwiązaniem mogłoby być wykorzystanie pochylni dla wózków dziecięcych i inwalidzkich oraz nowiutkich schodów nad Wartą w rejonie parku Stare Koryto, oddalonych o około stu metrów od miejsca, gdzie będzie postawiona kładka. W ubiegłym roku padło już pytanie o sens ich budowy, gdy w pobliżu miała powstać kładka, z której – jak można było zakładać, tak jak z innych poznańskich mostów powinny być wyprowadzone zejścia nad rzekę. Ale teraz okazało się, że schody i pochylnia, nawet oddalone od kładki, będą potrzebne, wobec braku zejścia i zjazdu z niej – trzeba będzie tylko pomyśleć nad organizacją ruchu.

    - Kładka i Wartostrada służą temu samemu celowi i muszą być łączyć organizację ruchu pieszego i rowerowego – mówi Tomasz Dworek. - Pomijając to, że lekka, zgrabna kładka, a solidne schody i pochylnia, to jakby dwa światy projektowe, można jakoś zaplanować ich funkcjonalne zgranie. Ale to będzie dotyczyło tylko jednego brzegu Warty: na drugim, linia Wartostrady będzie i tak izolowana od kładki. Trzeba więc wymyślić jakieś rozwiązanie, jeszcze zanim ruszy budowa kładki Berdychowskiej.

    W ubiegłym roku Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta miasta, zapewnił, że „w programie funkcjonalno–użytkowym dla Wartostrady, na odcinku przy Parku w Starym Korycie w kierunku ul. Czartoria, uwzględnione zostały zarówno schody z pochylnią na dolną trasę, jak również planowana kładka Berdychowska. Przyjęte w nim rozwiązania będą przyjazne dla korzystających ze ścieżki pieszo–rowerowej”.

    Budowa kładki ma ruszyć w drugiej połowie przyszłego roku, miasto zarezerwowało na nią 30 mln złotych, a obiekt ma być oddany do użytku w połowie 2021 roku.

    POLECAMY:






    Komentarze (4)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia

    der Räuber (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 3

    Bo to są polityczne inwestycje, gdzie władza mówi "patrzcie coś robimy", a że nie widać tu jakiejś sensownej strategii, funkcjonalności, to władzę średnio to obchodzi. Liczy się efekciarskie...rozwiń całość

    Bo to są polityczne inwestycje, gdzie władza mówi "patrzcie coś robimy", a że nie widać tu jakiejś sensownej strategii, funkcjonalności, to władzę średnio to obchodzi. Liczy się efekciarskie otwarcie, najlepiej przed wyborami. Wartostrada na prawobrzeżu jest fajna, tylko że przez część roku była pod wodą, co zobaczymy w poznańskiej wersji Moderusa Gamma którą władza zaprezentuje jesienią, w kampanii wyborczej?

    Spora część z nas się wychowywała na filmie "Miś", ale czyżby niektórzy go zrozumieli na opak? Siermiężne to wszystko, z poczucie przynależności do zachodu i jakiejś formy cywilizowania włącznie. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Dworują sobie państwo

    Pyra (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

    Potrzebne są jednak mosty w mieście i na peryferiach. Berdychowski również, nie tylko pieszo-rowerowy. "Rozmach" zminimalizowany. Zapiekanka zamiast obiadu też wystarczy, -niektórym.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    przecież wartostrada

    www (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

    leży na terenach zalewowych, a kładka ze względu na swoją konstrukcję nie może się tam kończyć ani też zaczynać, to chyba normalne, kładka musi się kończyć za wałami przeciwpowodziowymi, rolą...rozwiń całość

    leży na terenach zalewowych, a kładka ze względu na swoją konstrukcję nie może się tam kończyć ani też zaczynać, to chyba normalne, kładka musi się kończyć za wałami przeciwpowodziowymi, rolą architektów miejskich jest połączenie obu ciągów komunikacyjnych! zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Nie wierzę

    Shizol (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2

    Nie, nie wierzę, no po prostu nie wierzę! Znowu spierd... na etapie planowania?!!! To może w ogóle tą kładkę wzdłuż rzeki zrobić a nie w poprzek. Jak ju bez sensu to przynajmniej z grubej rury....rozwiń całość

    Nie, nie wierzę, no po prostu nie wierzę! Znowu spierd... na etapie planowania?!!! To może w ogóle tą kładkę wzdłuż rzeki zrobić a nie w poprzek. Jak ju bez sensu to przynajmniej z grubej rury. Słynna by była na skalę światową a tak tylko kolejne lokalne rozczarowanie...zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo