Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Konsultują rozbudowę A2 o trzeci pas

Marcin Idczak
Jan Sulanowski mówi, że mieszkający na osiedlach położonych wzdłuż autostrady skarżą się na dobiegające od niej odgłosy jadących samochodów. Chce dodatkowych zabezpieczeń przed hałasem.
Jan Sulanowski mówi, że mieszkający na osiedlach położonych wzdłuż autostrady skarżą się na dobiegające od niej odgłosy jadących samochodów. Chce dodatkowych zabezpieczeń przed hałasem. Adrian Wykrota
Do 20 kwietnia trwają konsultacje w sprawie rozbudowy poznańskiego odcinka autostrady o trzeci pas. Okoliczni mieszkańcy boją się hałasu.

Trwają konsultacje społeczne w sprawie hałasu dobiegającego od autostrady A2. Opinie mieszkańców mają być wzięte pod uwagę podczas ustaleń dotyczących rozbudowy o trzeci pas poznańskiego odcinka autostrady.

Najbardziej obciążone
To właśnie ta droga jest jedną z najbardziej uczęszczanych w Polsce. Według danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w zeszłym roku - średnio na dobę - odcinek od węzła Poznań Zachód do Komornik przejeżdżało 45 tysięcy pojazdów. Pomiędzy Komornikami a Luboniem już 60 tysięcy, a z węzła do Krzesin niemal 62 tysiące samochodów dziennie. Dalej ta liczba spada już do 38 tysięcy. Więcej w naszym kraju aut jest tylko na A4 na węźle Katowice Przejście (ponad 100 tysięcy) oraz fragmentach S8 i S2, czyli południowej obwodnicy Warszawy (do 78 tysięcy).

- Średnia liczba pojazdów na dobę przejeżdżających pomiędzy węzłami Poznań Ws-chód i Zachód powoduje, że trzeba już dobudować trzeci pas autostradowej obwodnicy Poznania - tłumaczy Zofia Kwiatkowska z Autostrady Wielkopolskiej.

Dodaje, że planowano skorzystać z możliwości skróconej procedury uzyskiwania pozwoleń środowiskowych, jednak Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska zgodnie z obowiązującymi przepisami zobowiązała spółkę do przygotowania pełnego raportu oddziaływania autostrady na środowisko.
- Raport przekazaliśmy Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, a ta zgodnie z przepisami poddała go ocenie i konsultacjom społecznym - wyjaśnia Zofia Kwiatkowska. - Spodziewamy się, że do prac będziemy mogli przystąpić nie wcześniej niż w drugiej połowie przyszłego roku, po zgromadzeniu pełnej dokumentacji z pozwoleniem na budowę włącznie - zapowiada.

Dobudowa trzeciego pasa ma potrwać około półtora roku.

Za bardzo hałasują
- Już teraz hałas od autostrady bardzo daje się nam we znaki - mówi Maciej Badus, mieszkaniec Starołęki. Zaczął zbierać podpisy mieszkańców pod petycją o zastosowanie lepszych rozwiązań dźwiękochłonnych przy A2.

- Tym bardziej że dobudowanie kolejnego pasa spowoduje, że będzie jeszcze głośniej - wyjaśnia Maciej Badus. Pomaga mu radny Jan Sulanowski, który mieszka na Świerczewie. - Lista zostanie dostarczona do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska jako głos w konsultacjach - stwierdza radny Sulanowski.
Te potrwają do 20 kwietnia. - Głosy i uwagi wciąż do nas docierają. Jest ich dużo, ale co prawda mniej niż było w przypadku Ławicy - wyjaśnia Łukasz Dąbkowski z RDOŚ.

Jeszcze w tym miesiącu hałasem od A2 mają zająć się miejscy radni. Na spotkanie z nimi mają zostać zaproszeni przedstawiciele autostrady oraz specjaliści od ochrony środowiska.

Natomiast zgodnie z danymi GDDKiA, w ciągu ostatnich pięciu lat ruch na polskich drogach wzrósł o 14 procent. Najbardziej obciążone są drogi szybkiego ruchu i autostrady. To z nich korzysta około 40 procent kierowców przemieszczających się po naszym kraju, szczególnie prowadzących ciężarówki.

Masz uwagi do hałasu
Zgłoś je do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, ul. Dąbrowskiego 79, 60-529 Poznań

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Poznań: Konsultują rozbudowę A2 o trzeci pas - Głos Wielkopolski

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski