Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań liczy na setki milionów wsparcia z Unii Europejskiej

Bogna Kisiel
Poznań liczy, że przedstawiając kompleksowe rozwiązanie dla Rataj i Franowa, zakładające priorytet dla transportu publicznego, zyska dofinansowanie unijne m.in. na przebudowę trasy katowickiej
Poznań liczy, że przedstawiając kompleksowe rozwiązanie dla Rataj i Franowa, zakładające priorytet dla transportu publicznego, zyska dofinansowanie unijne m.in. na przebudowę trasy katowickiej Paweł Miecznik
Ponad 1,7 mld zł Poznań zamierza wydać na inwestycje , które zostały wpisane do Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2014-2022. Stolica Wielkopolski liczy, że zdobędzie na te przedsięwzięcia dofinansowanie unijne. Ba, ambitnie zakłada bardzo wysoki poziom wsparcia z Unii Europejskiej, bo wynoszący 70 procent.

To niejedyne optymistyczne założenie przyjęte przez prezydenta Poznania. Bez wkładu własnego dofinansowania unijnego nie będzie. Założono, że dochody na realizację tych projektów wyniosą ok. 651 mln zł. Te pieniądze miasto chce uzyskać m.in. ze sprzedaży majątku.

Poznańskie władze mają również nadzieję, że inwestycje z dofinansowaniem unijnym będzie można realizować w systemie zaliczkowym (obecnie obowiązuje system refundacyjny, czyli najpierw trzeba wyłożyć pieniądze, by później otrzymać ich zwrot).

- Przewiduje się, że może w czerwcu będą znane reguły gry w nowym rozdaniu pieniędzy unijnych - mówi Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta.

Do WPF wpisano trzy potężne programy inwestycyjne, na które Poznań będzie starał się pozyskać dotacje z UE. Są to rozwiązania komunikacyjne dla Naramowic, "Centrum" oraz Zintegrowany system transportu zbiorowego Poznań Rataje - Franowo. Ten ostatni przewiduje m.in. nowe stacje rowerów, budowę wydzielonych buspasów, ścieżki rowerowe, przebudowę Folwarcznej, Torowej, Pokrzyw-no, estakady katowickiej, powstanie wiaduktu Szwajcarska nad torami kolejowymi czy ronda na Szczepankowie. Łączny koszt to miliard złotych. W przypadku Naramowic proponuje się różne warianty połączeń autobusowych (ew. trolejbusowych) lub tramwajowych wraz z przebudową ulic i budową węzła Naramowice. W ramach programu "Centrum" przewiduje się budowę torowiska tramwajowego w ciągu ulic Niezłomnych i Ratajczaka oraz przebudowę infrastruktury torowo-sieciowej na ul. 27 Grudnia, pl. Wolności, Św. Marcinie, Gwarnej wraz z drogami rowerowymi.

Na tym jednak nie koniec. Miasto jest gotowe na walkę o dofinansowanie unijne również na inne projekty. - Przygotowaliśmy szereg zadań, które nie są ujęte w WPF - dodaje M. Kruszyński.

Do nich należy np. budowa wiaduktu nad torami kolejowymi na ul. Grunwaldzkiej, św. Wawrzyńca wraz z przebudową cieku Bogdanka, węzła Koszalińska, przebudowa Obornickiej i Dąbrowskiego. Koszt tych inwestycji szacuje się na 443 mln zł (dotacja unijna mogłaby wynieść 265 mln zł). 236 mln zł kosztowałaby budowa fragmentu III ramy komunikacyjnej od Hetmańskiej do Krzywouste-go, przedłużenie Hetmańskiej do ronda Żegrze i przebudowa mostu Lecha.

Poznań nie rezygnuje też z planów związanych z Bramą Zachodnią. Projekt zakłada wydłużenie trasy tramwajowej z Ogrodów do ul. Polskiej, budowę dworca autobusowego z parkingiem, parkingu wielopoziomowego. Zintegrowany system transportu Poznań Północ-Zachód, przewidujący obok Bramy Zachodniej także odnowę infrastruktury Dąbrowskiego i torowo-sieciowej ma kosztować ponad 470 mln zł.

Partner cyklu: Przedstawicielstwo KE w Polsce ec.europa.eu/polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski