- Te wyniki sprawiły, że teraz ze spokojem możemy rozbudowywać nasz port. Założone przez nas w raporcie środowiskowym natężenie hałasu znalazło potwierdzenie w realnych badaniach - mówi Mariusz Wiatrowski, prezes Ławicy.
CZYTAJ TEŻ:
BAŁAGAN PRAWNY W SPRAWIE STREF HAŁASU WOKÓŁ KRZESIN
Pomiary prowadzą specjaliści z akredytowanego laboratorium Akustix z Poznania.
- Badania odpowiadają faktycznej emisji hałasu - mówi dr Roman Gołębiewski.
Natężenie hałasu rejestrują dwa urządzenia (maszty z odpornymi na działanie atmosferyczne miernikami dźwięku), z których dane bezpośrednio (poprzez modem) trafiają do komputera.
Lokalizacje punktów pomiarowych są co miesiąc zmieniane, tak aby uzyskać maksymalnie dużą i dokładną mapę hałasu w strefie przy lotnisku. W kwietniu urządzenia ustawiono przy ulicy Wiosennej w Poznaniu oraz przy Wiosny Ludów w Przeźmierowie.
Podczas dnia (w godzinach od 6 do 22) średnie natężenie hałasu zarejestrowane w tych punktach wynosiło 53,1 i 54,9 decybeli (przy normie 60 Db). W nocy, kiedy norma jest ostrzejsza (50 Db), także udało się jej nie przekroczyć (47,7 i 48,1). Natomiast w maju rejestratory ustawiono przy ulicy Drzewieckiego w Poznaniu oraz przy ulicy Lotniczej w Przeźmierowie. I tylko w tym ostatnim miejscu odnotowano przekroczenie normy, bo w dzień średni wynik sięgnął 60,4 Db, a w nocy 55,4 Db. Przy Drzewieckiego pomiar wykazał wartość 51,8 i 44,9.
Zobacz filmy:
Eksmisje do hotelu
Kongres świadków Jehowy na MTP
W tych dwóch miesiącach najczęściej z Ławicy latały trzy typu samolotów: ATR 72, Boeing 737 i Airbus 320.
Są małe możliwości, żeby w kolejnych miesiącach wyniki radykalnie przekroczyły normy, bo dwukrotny wzrost liczby lotów (do badań wzięto 65 podczas dnia i osiem w nocy) przekłada się na ok. 3 Db hałasu więcej. A w czerwcu, lipcu i sierpniu jest więcej lotów, ale nie aż dwukrotnie w odniesieniu do kwietnia i maja.
- Na podstawie tych badań będziemy mogli realnie określić strefę ograniczonego oddziaływania lotniska. Po kilku miesiącach, kiedy uzyskamy wyniki z punktów pomiarowych w innych miejscach, będzie możliwa budowa modelu hałasu w wersji 3D - mówi Grzegorz Bykowski z Zarządu Ławicy. Jego zdaniem, te badania dadzą też możliwość wystąpienia do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej o wprowadzenie ewentualnych zmian trajektorii lotu lądujących na Ławicy i startujących z niej samolotów. Tak, aby maksymalnie zmniejszyć uciążliwy hałas.
W maju do Wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego trafił wniosek poznańskiego portu o wyznaczenie strefy ograniczonego oddziaływania. Każdy, kto mieszka w jej granicach, będzie miał możliwość uzyskania rekompensaty od lotniska.
- Liczymy, że najpóźniej na początku 2012 roku dokument zostanie uchwalony przez Sejmik Województwa Wielkopolskiego - powiedział wicemarszałek Wojciech Jankowiak.
Po ustaleniu strefy, mieszkańcy będą mieli dwa lata na dochodzenie odszkodowań z powodu uciążliwego hałasu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?