Poznań ma najkrótszą linię tramwajową na świecie? Trasa 99 ma zaledwie 3 przystanki [11.08.2022]

Paweł Antuchowski
Paweł Antuchowski
Linia tramwajowa 99 pokonuje swoją trasę w 3 minuty. Jest obsługiwana przez dwóch motorniczych.
Linia tramwajowa 99 pokonuje swoją trasę w 3 minuty. Jest obsługiwana przez dwóch motorniczych. Adam Jastrzębowski
Udostępnij:
Kolejny etap remontów w centrum Poznania wymusił demontaż łuku na placu Wiosny Ludów. W jego miejsce, do czasu uruchomienia trójkąta manewrowego w ciągu al. Marcinkowskiego, uruchomiono dwie wahadłowe linie tramwajowe – 95 i 99. Każda z nich jest obsługiwana jednym pojazdem z dwoma motorniczymi – jednym na jednym, a drugim na drugim końcu składu.

O ile w przypadku trasy z Wrocławskiej do Kórnickiej odległość jest stosunkowo uzasadniona, o tyle linia 99 liczy sobie zaledwie trzy przystanki, a tramwaje pokonują ją w ciągu maksymalnie 3 minut. Trasa tej linii liczy niecałe... 600 metrów. Ją także obsługuje dwóch motorniczych.

Zarówno pasażerowie, jak i pokątni obserwatorzy zastanawiają się - po co komu tak krótka linia tramwajowa? - Linia została uruchomiona w celu zapewnienia pasażerom możliwości dojazdu tramwajem z węzła AWF do centrum Poznania w momencie koniecznego demontażu łuku torowego na placu Wiosny Ludów oraz prac naprawczych – informuje Bartosz Trzebiatowski, rzecznik prasowy ZTM Poznań.

Zobacz także:

Bardzo krótka linia z dość sporym przygotowaniem

Specjalnie na potrzeby linii zdemontowano barierki na wysokości budynku 3 Liceum Ogólnokształcącego przy Strzeleckiej, gdzie wyznaczono przystanek. Dodatkowo na przystanku nie ma możliwości zmiany pantografu, ponieważ tramwaj mija punkt do którego w sieci trakcyjnej jest prąd, co wymagało wprowadzenia niestandardowej w MPK jazdy z pantografem “pod włos”.

Prawdopodobnie ze względów bezpieczeństwa przystanek AWF przesunięto bliżej Strzeleckiej, o czym w pierwszych dniach pasażerowie nie wiedzieli, oczekując na platformie przystankowej. Motorniczy na tej jednej krótkiej linii w ciągu 5-godzinnej zmiany wykonują po 50 kursów. Według nich bardziej przemyślanym rozwiązaniem byłaby linia wahadłowa kursująca naokoło - przez rondo Rataje i Kórnicką.

Najkrótsza linia tramwajowa i dwóch motorniczych

Jak podkreśla rzecznik, linia jest obsługiwana przez dwóch motorniczych, aby zachować jak najwyższą częstotliwość kursowania.

- W przypadku obsługi wozu przez jednego motorniczego, zmiana kierunku dokonywana zarówno na przystanku AWF, jak i na przystanku pl. Wiosny Ludów po każdym kursie, zajmowałaby zdecydowanie więcej czasu – informuje.

Kwestią otwartą pozostaje konieczność i kosztowność takiego rozwiązania. Pasażerów w pojeździe jest stosunkowo niewiele, co przyznaje także rzecznik ZTM. - O kosztach będzie można powiedzieć po zakończeniu funkcjonowania linii - kończy Trzebiatowski.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Po poznańskich torowiskach kursuje 228 tramwajów trzynastu typów, do tego 3 składy szkolne i 9 składów historycznych, uświetniających święta w mieście i będących atrakcjami turystycznymi. Najwięcej mamy Moderusów, 123 tramwaje różnych typów, z których najwięcej jest Moderusów Gamma LF02AC - trzydzieści. Choć indywidualnie, w rozbiciu na typ, największą grupę stanowią Solarisy Tramino S105p - 45 składów tramwajowych. Sprawdźcie w naszej galerii, jakimi tramwajami jeżdżą poznaniacy --->

Solarisy, Moderusy i Konstale. Jakimi tramwajami jeżdżą poznaniacy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Neo Tools

NEO TOOLS 81-551-L

253,12 zł129,96 zł-49%
miejsce #2

Columbia

Columbia Trailstorm Waterproof Black Solar

449,99 zł329,99 zł-27%
miejsce #3

Hi-Tec

Hitec Męska Kurtka Softshell Hi-Tec Neti Czarna

154,99 zł137,99 zł-11%
miejsce #4

Hi-Tec

Hi Tec Hitec Kurtka Męska Softshell Kars Black

169,99 zł157,89 zł-7%
Materiały promocyjne partnera

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marek Mikusek
7 sierpnia, 14:17, Gość:

Trochę chaosik. Może m. Poznań bierze udział w eksperymencie naukowym polegającym na badaniu wytrzymałości tkanki społecznej na stopniowe wyłączanie infrastruktury komunikacyjnej?

I poznaniacy uzyskują w teście wynik Wibitna odporność 😉

M
Marek Mikusek
Poznaniacy to jednak specyficzny typ człowieka : Poznań jest w czołówce najbardziej zakorkowanych miast, najdroższych stref parkowania, najdroższych wód z wodociągu, miast najbardziej nieprzyjaznych kierowcom, remonty centrum ciągną się latami, itd. Większość spraw zależnych od władz miasta jest załatwianych bardzo źle, a władza nadal cieszy się poparciem. Chyba, że chodzi o to, żeby było źle. Ale tego mój mały rozumek nie pojmuje.
G
Gość
Trochę chaosik. Może m. Poznań bierze udział w eksperymencie naukowym polegającym na badaniu wytrzymałości tkanki społecznej na stopniowe wyłączanie infrastruktury komunikacyjnej?
Więcej informacji na stronie głównej Głos Wielkopolski
Dodaj ogłoszenie