Poznań miastem drogowych absurdów

Norbert KowalskiZaktualizowano 
Chodnik w Gołuskach bardziej niż miejsce do spacerów nadaje się do wyścigów slalomem. A wszystkiemu winne są... chrabąszcze, które zamieszkują stare drzewa Grzegorz Dembiński
Najkrótsza ścieżka rowerowa na świecie, chodnik-slalom, bezużyteczny wiadukt, czy ulice niepotrzebnie zwężane w kluczowych miejscach. Absurdy drogowe można bardzo łatwo znaleźć w wielu miejscach Poznania.

Cztery metry i jedna sekunda - odpowiednio taką długość ma najkrótsza ścieżka rowerowa na świecie w kształcie... półkola i tyle czasu potrzeba, by ją przejechać. Odkąd zdjęcie tej trasy pojawiło się w internecie, szybko zrobiła furorę i stała się pośmiewiskiem wśród internautów. Dla miejskich urzędników powinna być jednak powodem do wstydu. To właśnie przy rondzie na ul. Opłotki, przed wjazdem na wiadukt nad ul. Głogowską w okolicach centrum handlowego Auchan w Komornikach, powstała nowa „trasa rowerowa”, która szybko stała się sławna na całą Polskę.

Wiele osób nie potrafi zrozumieć sensu budowy takiej ścieżki, podobnie jak trudny do zrozumienia jest kształt chodnika w Gołuskach, który przebiega... zygzakiem wokół wierzb. Dlaczego? Przez chrabąszcze, które lubią żyć w starych drzewach. Z tego powodu nie można było ich wyciąć, a chodnik wygląda jak slalom.

Absurdów nie brakuje również na drogach. Sztandarowym przykładem mogą być ul. Szarotkowa i Mieszka I. Ta pierwsza przebiega na południu Poznania. Znajduje się na niej po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Tak wygląda cała trasa oprócz kilkudziesięciometrowego fragmentu, gdzie zamiast jezdni jest... prywatna działka. Wszystko dlatego, że jeden z mieszkańców nie zgodził się na wykup swojego terenu, na którym miała przebiegać ulica. Teraz zamiast płynnego ruchu w obu kierunkach na tym fragmencie istnieje tylko jeden pas jezdni, a kierowcy muszą się nawzajem przepuszczać.

Trudne do zrozumienia jest również zwężenie na ul. Mieszka I przy galerii Plaza. Droga, która normalnie ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku, nagle, na długości kilkuset metrów, zwęża się do szerokości jednego pasa w każdym kierunku. W godzinach szczytu w tym miejscu tworzą się olbrzymie korki.

Zupełnie inaczej sytuacja wygląda za to na rondzie Skubiszewskiego. Tam za 20 mln zł powstał bardzo nowoczesny wiadukt, pod którym miała przebiegać trasa w ramach tzw. trzeciej ramy komunikacyjnej. Ta jednak przez najbliższe lata na pewno nie powstanie, a zamiast drogi pod wiaduktem pozostała... ziemia.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 20

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kolo

pieszym nie powinien przeszkadzać , a na rowerzystów działa jak spowalniacz i jeszcze chrząszcze mogą sobie żyć w tych drzewach. Genialne rozwiązanie

S
Symo

Tak samo w Cieslach. Zamkneli nam droge do pracy I wybudowali autostrade A2. Teraz musimy jechac dookola 12 km do Buku zamiast 6 km. Najgorzej maja Ci którzy nie posadaja samochodu. Prosze sobie wyobrazic ta trase zima na rowerze !

Z
Z boku

Poważny problem wrzucono do jednego worka pt. absurdy w ścieżkach rowerowych. Może ten przypadek jest całkiem inny? Najpierw problem postawiono tak jak by projektant był pijany, a następnie stwierdzono, że to efekt przepisów chroniących chrabąszcza, który znajduje się w starych wierzbach. No nie wszystko da się obśmiać. W świetle obowiązujących przepisów ścieżkę można było zrobić tak jak zrobiono albo wcale. Trzeba się było wysilić i obśmiać albo chrabąszcze, które zasiedliły się nie tam gdzie zaplanowano ścieżkę rowerową albo przepisy chroniące chrabąszcze.

p
poznaniak

A za organizację ruchu w zdm odpowiada p. Nawalaniec.... Hmm... czyj to człowiek że ma tak mocne plecy?
Pan Wudarski go nadzoruje?

J
Jakub

Nie widzicie ze bez problemow da sie chodnik poprowadzic prosto zachowac drzewa i wszyscy byli by zadowoleni?? Tylko jakiemus kretynowi zachcialo sie dziury robic przy ulicy.

J
Jakub

Pierwotnie trasa Mieszka I byla jedno pasmowa do aleji solidarnosci. Po wybudowaniu plazy utworzono skrzyzowanie i rozszerzono ten fragment ulicy a poniewaz ZTM nie chce tracic kasy na poszerzdnie calej drogi to pozostalo budowlancom galerii zmodyfikowac tylko ten fragment drogi. Dlatego teraz mamy taki absurd. Poczatkowo mieszka I tak obciazona nie byla jak obecnie.

U
Urzędnik

Jaśkowiak z Wudarskim NICZEGO nie naprawią, tylko rozp... to, co jeszcze jakoś działa. To są dwa oszołomy, kompletnie niekompetentne, małpy z brzytwą po prostu.

J
Jestem Jan Polak

Hahahah. Słup energetyczny na chodniku to jest NORMA. Więc skoro tak, to wedle mnie mogą sobie takie slupy stać i na środku niestachowskiej.

z
zbl|

Największym absurdem na Morasku to jest postawienie znaku zakaz ruchu wszelkich pojazdów z tablicą dotyczy chodnika ;) Inny to nowo wybudowany ciąg pieszo-rowerowy przy Koszalińskiej poniżej poziomu jezdni niczym rynsztok i pewnie w czasie opadów taką rolę pełni :))

l
liberator

to oni tam mają setki przykładów absurdów drogowych w Poznaniu. A szczególnie do Lelosia który sieje popłoch wśród urzędników .

a
as

zgadzam sie te dwie to stare spaermojadowe kuuuurwy , zapewne grube swwinie i warchlaki , złodzieje w huj To zapewne kuurrwwy Jaskowiak

o
on z Moraska

Słup energetyczny z latarnia na środku ulicy to oklepana sprawa. Tym niemniej na Morasku na ul. Hodowlanej stoi taki sobie spokojnie. Mieszkańcy wiele razy interweniowali w ZDM ale ... urzędnikom słup nie przeszkadza. I mają rację, nie mieszkają tam, a tylko kilkudziesięciu okolicznym mieszkańcom słup przeszkadza

d
der Räuber

Grobeluzm jak słoma, z butów wyłazi. Jaśkowiak z Wudarskim wszystkiego od razu nie naprawią.

k
krscp

Sezon ogórkowy w pełni.

Może mi redaktor wyjaśni, co z Poznaniem ma wspólnego droga w Gołuskach i droga rowerowa, a właściwie jej zakończenie w Komornikach? Czy to po prostu ciąg dalszy wzbudzania hejtu na zwężanie autostrad w centrum? Proponuję dodać do tego jeszcze slalomującą drogę rowerową w Bydgoszczy i zjazd dla niepełnosprawnych w Siedlcach.
Ul. Szarotkowa, jest na granicy Poznania, a ruch po niej jest osiedlowy. Paradoksalnie to zwężenie to znakomity sposób na uspokojenie ruchu i więcej dróg na osiedlach mogłoby być tak uspokojonych.
Jest dużo więcej potrzeb drogowych w Poznaniu, niż poszerzanie winogradzkiej średnicówki. 5 lat dojeżdżałem do domu tamtędy na Piątkowo i nie przypominam sobie jakichś szczególnych korków, może z wyjątkiem przedświątecznych weekendów, gdy kierowcy omijali zakorkowaną Obornicką tamtędy. Owszem, zwężenie wymaga wolniejszej jazdy, ale to nie korek. Można sobie sprawdzić typowe natężenie ruchu na Google Maps.
No i ostatni przykład. Jedyny, z którym się zgadzam. 20 mln tu, kolejne kilkanaście na Bukowskiej. I mityczna III rama w tle. Za te pieniądze można było zbudować łącznik tramwajowy z Grunwaldzkiej na Os. Kopernika, ale prezydent Grobelny postanowił wykopać dziury w ziemi, a nad nimi wiadukty. Zanim Poznań zbierze 9 miliardów, żeby ją wybudować, wiadukty będą nadawały się do remontu za kolejne kilkanaście milionów. To są pomniki grobelizmu, dobrze że wkopane.

p
posen

A urzedasy ja Hanna J, Eliza M za sciemnianie biora kase. OJ jacku zastanów sie z kim ty pracujesz i kto cie dyma od tyłu heheheh

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3