Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Minął rok od śmierci studentki jadącej mostem Dworcowym

Robert Domżał
Biały rower duch powrócił na most Dworcowy
Biały rower duch powrócił na most Dworcowy Paweł Miecznik
Na most Dworcowy wrócił symboliczny rower. Upamiętnia on rowerzystkę, na którą rok temu, właśnie w tym miejscu najechał kierujący samochodem bmw. Studentka zginęła.

Przez 12 miesięcy, które minęły od tragedii, urzędnicy z Zarządu Dróg Miejskich nie zrobili nic, by rowerzyści mogli bezpiecznie poruszać się w tej części miasta.

- Był pomysł, by po północnej stronie mostu wytyczyć ścieżkę rowerową, ale Komisja Bezpieczeństwa działająca przy Zarządzie Dróg Miejskich nie zgodziła się na to - mówi Andrzej Billert z ZDM. W opinii tejże komisji rowerzyści stanowiliby zagrożenie dla pieszych przechodzących z przystanku tramwajowego na dworzec kolejowy.

Zdaniem drogowców drogi rowerowej nie ma także dlatego, że wkrótce rozpocznie się budowa nowego dworca. ZDM wnioskował do inwestora, by ten uwzględnił w projekcie nowej organizacji ruchu również ścieżkę dla cyklistów.

- Jestem realistką i nie sądzę, by na moście Dworcowym powstała ścieżka rowerowa - mówi Kamila Sapikowska z Poznańskiej Masy Krytycznej, inicjatorka ustawienia roweru. Pomysł umieszczenia tego symbolu na moście, zapożyczony został z krajów Europy Zachodniej i USA, gdzie praktykowany jest od lat.

Zmianą, która powinna zaowocować zwiększeniem bezpieczeństwa rowerzystów jest przygotowywana w przepisach możliwość wytyczania tak zwanych śluz na skrzyżowaniach. Jest to miejsce przed sygnalizatorami wyłącznie dla rowerzystów. Dzięki niemu będą oni, wcześniej niż samochody, wjeżdżali na skrzyżowania i w bezpiecznych warunkach skręcali w lewo.

Według Michała Beima, wiceprezesa Sekcji Rowerzystów Miejskich najbardziej niebezpieczne miejsca w Poznaniu dla rowerzystów to: rondo Kaponiera, most Dworcowy, rondo Śródka oraz ulice Naramowicka, Dąbrowskiego i Bukowska na odcinku od Przybyszewskiego do centrum.

W ubiegłym roku, w wypadkach drogowych w Wielkopolsce uczestniczyło 314 rowerzystów. Aż 24 z nich zginęło, a 290 zostało rannych. Jak wynika z policyjnej statystyki, najczęściej - bo 74 razy - wypadki powodują rowerzyści po 60. roku życia. Ale i oni najczęściej wówczas giną. Na drugim miejscu w tej kategorii (w 68 przypadkach) są dzieci i młodzież.

W opinii policjantów, najczęściej przyczyną wypadków z udziałem cyklistów jest brak oświetlenia roweru czy chociażby odblaskowej kamizelki.

W przypadku najechania na rowerzystę, nawet odblaskowe elementy nie na wiele się przydadzą. Zdzisław Obiegała, właściciel serwisu rowerowego "Bicykl", radzi montowanie lusterka przy kierownicy roweru.

- Pozwala ono ocenić sytuację na drodze, oszacować odległość od pojazdu, który będzie nas wyprzedzał - mówi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski