Przez 12 miesięcy, które minęły od tragedii, urzędnicy z Zarządu Dróg Miejskich nie zrobili nic, by rowerzyści mogli bezpiecznie poruszać się w tej części miasta.
- Był pomysł, by po północnej stronie mostu wytyczyć ścieżkę rowerową, ale Komisja Bezpieczeństwa działająca przy Zarządzie Dróg Miejskich nie zgodziła się na to - mówi Andrzej Billert z ZDM. W opinii tejże komisji rowerzyści stanowiliby zagrożenie dla pieszych przechodzących z przystanku tramwajowego na dworzec kolejowy.
Zdaniem drogowców drogi rowerowej nie ma także dlatego, że wkrótce rozpocznie się budowa nowego dworca. ZDM wnioskował do inwestora, by ten uwzględnił w projekcie nowej organizacji ruchu również ścieżkę dla cyklistów.
- Jestem realistką i nie sądzę, by na moście Dworcowym powstała ścieżka rowerowa - mówi Kamila Sapikowska z Poznańskiej Masy Krytycznej, inicjatorka ustawienia roweru. Pomysł umieszczenia tego symbolu na moście, zapożyczony został z krajów Europy Zachodniej i USA, gdzie praktykowany jest od lat.
Zmianą, która powinna zaowocować zwiększeniem bezpieczeństwa rowerzystów jest przygotowywana w przepisach możliwość wytyczania tak zwanych śluz na skrzyżowaniach. Jest to miejsce przed sygnalizatorami wyłącznie dla rowerzystów. Dzięki niemu będą oni, wcześniej niż samochody, wjeżdżali na skrzyżowania i w bezpiecznych warunkach skręcali w lewo.
Według Michała Beima, wiceprezesa Sekcji Rowerzystów Miejskich najbardziej niebezpieczne miejsca w Poznaniu dla rowerzystów to: rondo Kaponiera, most Dworcowy, rondo Śródka oraz ulice Naramowicka, Dąbrowskiego i Bukowska na odcinku od Przybyszewskiego do centrum.
W ubiegłym roku, w wypadkach drogowych w Wielkopolsce uczestniczyło 314 rowerzystów. Aż 24 z nich zginęło, a 290 zostało rannych. Jak wynika z policyjnej statystyki, najczęściej - bo 74 razy - wypadki powodują rowerzyści po 60. roku życia. Ale i oni najczęściej wówczas giną. Na drugim miejscu w tej kategorii (w 68 przypadkach) są dzieci i młodzież.
W opinii policjantów, najczęściej przyczyną wypadków z udziałem cyklistów jest brak oświetlenia roweru czy chociażby odblaskowej kamizelki.
W przypadku najechania na rowerzystę, nawet odblaskowe elementy nie na wiele się przydadzą. Zdzisław Obiegała, właściciel serwisu rowerowego "Bicykl", radzi montowanie lusterka przy kierownicy roweru.
- Pozwala ono ocenić sytuację na drodze, oszacować odległość od pojazdu, który będzie nas wyprzedzał - mówi.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?