Poznań: Most Teatralny w stanie krytycznym, na Dąbrowskiego ruina... Trzeba remontować!

Bogna Kisiel
- Stan torowiska na Moście Teatralnym jest krytyczny - twierdzi Iwona Gajdzińska, rzecznik MPK.
- Stan torowiska na Moście Teatralnym jest krytyczny - twierdzi Iwona Gajdzińska, rzecznik MPK. archiwum
- Stan torowiska na Moście Teatralnym jest krytyczny - twierdzi Iwona Gajdzińska, rzecznik MPK. I dodaje: - Decyzja o remoncie nie podlega dyskusji. Tutaj chodzi o bezpieczeństwo pasażerów. Pieniądze muszą się znaleźć. I to wcale niemałe.

- To będzie dramat nie tylko finansowy, bo Teatralka zostanie wyłączona na dwa miesiące, na czas remontu - mówi Tomasz Lipiński, radny Platformy.

ZOBACZ:
10 MILIONÓW POTRZEBNYCH NA TEATRALKĘ - PILNIE!

Z informacji, do których dotarł "Głos" wynika, że chodzi o ok. 10 mln zł. O takiej kwocie, po wstępnym rozeznaniu sytuacji mówi miejski przewoźnik. Ale już bardziej ostrożny w szacunkach jest Zarząd Transportu Miejskiego.

- Koszt prac to kilka milionów złotych - ocenia Bogusław Bajoński, dyrektor ZTM. Przyparty do muru, przyznaje: - Bierzemy pod uwagę kwotę około 7 mln zł.

Teraz wszyscy kombinują skąd wydobyć te pieniądze. A to sprawa niełatwa.

- Nie mamy na to pieniędzy w budżecie, który jest bardzo skromny - zaznacza I. Gajdziń-ska. - Działamy na zasadzie gaszenia pożarów czyli naprawiamy to, co jest absolutnie konieczne. Poza tym MPK nie zajmuje się generalnymi remontami tylko doraźnymi, wynikającymi z eksploatacji.

Odmienne stanowisko w tej sprawie ma B. Bajoński. Jego zdaniem, wszystkie remonty należą do zadań MPK i powinny być wykonywane w ramach bieżącej działalności.

Prawda jest taka, że tych pieniędzy nie ma ani MPK, ani ZTM. Co więcej planując tegoroczny budżet miasto tak na nich "zaoszczędziło", że teraz musi dołożyć, bo koszty wzrosły. A tutaj jeszcze wyskoczyła Teatralka.

- Zastanawiamy się wspólnie, jak zaradzić tej sytuacji. Skąd wziąć pieniądze, by remont przeprowadzić, jak najszybciej - podkreśla B. Bajoński.

Najszybciej? Czyli kiedy? To kolejny problem, bo nawet, były pieniądze, to trzeba poczekać do jesieni.

- Do października - precyzuje I. Gajdzińska. - Jak ruszy pestka, która ma tutaj kluczowe znaczenie. Wszyscy poznaniacy doskonale zdają sobie sprawę, jak wygląda ruch w mieście przy tylu inwestycjach, prowadzonych w strategicznych punktach.

- Teatralki nie można wyłączyć dopóki tramwaje nie będą mogły pojechać dołem do Dworca Zachodniego - dodaje B. Bajoński.

W przeciwnym razie przy nieprzejezdnej Kaponierze miasto zostałoby już całkowicie sparaliżowane. Tym bardziej, że stan torowiska na ulicy Dąbrowskiego też woła o pomstę do nieba.

- Jest fatalny - przyznaje I. Gajdzińska. - Torowisko zostało zrujnowane. Tutaj walczymy o utrzymanie przejezdności, wymieniając nocami po kilka metrów szyn.

CZYTAJ TEŻ:
Remont Kaponiery niszczy ulicę Dąbrowskiego

I lepiej nie będzie, bo inwestycje prowadzone w wielu miejsca Poznania - przede wszystkim przebudowa Kaponiery - wymusiły poprowadzenie objazdów przez Teatralkę i Dąbrowskiego. To właśnie gigantyczne natężenie ruchu tramwajowego w tych miejscach doprowadziło torowiska do ruiny.

WIDZIAŁEŚ COŚ CIEKAWEGO? ZNASZ INTERESUJĄCĄ HISTORIĘ? MASZ ORYGINALNE ZDJĘCIA?
NAPISZ DO NAS NA ADRES WYDAWCA@GLOS.COM!

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

FLESZ: Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 25

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

007

Waga, wagą, ale Combino i Tramino mają sześć osi. Dla porównania skład 105N czy Helmuty mają osiem osi i podobną wagę. Zatem nacisk jednego koła na szynę w nowszych pojazdach jest o 25% większy. Torowiska "dzięki temu" będą podlegać szybszej degradacji.

l
lukask73

Traktuję to jako próbę odwracania uwagi. Mamy w Europie mnóstwo obiektów budowlanych w wieku ok. 2000 lat, które bynajmniej nie grożą zawaleniem. Mamy w Polsce, zwłaszcza zachodniej, sporo dróg brukowanych jeszcze przez Niemców, które w miejscach, gdzie Polacy nie robili wykopków (np. pod kanalizację) zachowane są w stanie doskonałym jak na swój wiek. W okolicach Stargardu zachował się fragment oddanej do użytku 73 lata temu autostrady betonowej, która dzięki temu, że nie została dokończona i prowadzi właściwie donikąd, nie jest uczęszczana przez 40-tonowe kolosy. Osobówki i małe dostawczaki śmigają tam jak po torze wyścigowym, bo stan nawierzchni jest lepszy od większości dróg krajowych. Do dziś stoją wszystkie wiadukty nad autostradą. Niestety stalowe barierki nie oparły się złodziejom.

Wygląda na to, że buduje się coraz drożej, coraz bardziej skomplikowanymi technologiami, a jakość leci w dół i w dół...

l
lukask73

W związku z symultanicznymi pracami prowadzonymi na wszystkich wiaduktach nad torami w Poznaniu, pozostaną jedynie przejazdy na poziomie ziemi: Libelta, Nowowiejskiego, Niepodległości itd. Z drugiej strony Hetmańska i Czechosłowacka.

Jak tak się rozkręcą w budowie tych wiaduktów, to może z rozpędu dorobią też brakujące "od zawsze" wiadukty na Lutyckiej i Wojska Polskiego (linia do Piły czyli te najłatwiejsze), a w dalszym etapie również na Woli i Bałtyckiej.

l
lukask73

Co do Kaponiery - trudno się nie zgodzić. Widać to było nad wyraz dobrze, gdy się jechało samochodem od Głogowskiej do Pułaskiego. Widać też było, co się dzieje w przejściu podziemnym, na jego suficie.

m
metalowiec

Jakieś 30 lat temu stary Dworcowy był reanimowany przy pomocy stelaża z dwuteowników przykręconych do mostu śrubami słusznej grubości. Może powtórzymy wypróbowaną metodę? Mam na zbyciu tanio trochę stali...

g
golfista

Najważniejsze teraz jest pole golfowe

j
ja

Przebudowa "kryształowej sali" w Zamku CK miałą kosztować 35 baniek, kosztowała zdaje się ok. 60 milionów... Kosztowne to sylwestrowe zejście po schodach w tej sali Rycha wraz z małżonką... Ale Pyry zapłacą nie tylko za to !!!

l
lechpol

Czy ktoś pamięta kiedy była generalna przebudowa Mostu Teatralnego ? Wtedy zapewniano nas , że to konstrukcja na dłuuuuuuuuuuuge lata. Tak samo było z Kaponierą , która była remontowana gruntownie w latach 96-98. Dziś mówi się, że to ruina.

k
kaa

bo nie bedzie przejazdu ani przez kaponiere ani przez teatralke

e
eda

ważne ze starczy na piramide rycha

d
darek

zabytki cesarstwa zostały rozebrane na budowę watykanu albo zniszvzone w czasie wojen. Wiadukty zbudowane w Poznaniu za Wilusia maja sie dobrze

C
Ciekawski

Po pierwsze koleżanko nie kolego.
Po drugie za moich czasów nie bawiło się telefonami, bo ich nie było.
Po trzecie za moich czasów nie było Wikipedii, teraz jest, a jednak się nie zajrzało - bo tam, choćby trzy pierwsze linki po wpisaniu w google "most rzymski" -wyjaśniają sprawę kolego
Po czwarte bez odbioru

J
Jarek

Drogi kolego. Widzę, że na historii spało się, lub za dużo telefonem bawiło. Zalecam cofnąć się w latach i odświeżyć wiedzę. Gdyby Rzym był taki wspaniały to by istniał do dziś. A tak mamy tylko akwedukty.

D
Drog.

Zatrudniali fachowców,umieli gospodarować pieniędzmi wspólnymi,posiadali umiejętność rządzenia ogólnonarodowym dobrem.

C
Ciekawski

Jak Ci Rzymianie budowali swoje mosty i akwedukty, że to do dzisiaj stoi?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3