reklama

Poznań na 10 miesięcy przed Euro

Maciej Roik, Katarzyna Fertsch, Współpraca: RDZaktualizowano 
Kluczowe inwestycje przed Euro 2012 w Poznaniu
Kluczowe inwestycje przed Euro 2012 w Poznaniu INFOGRAFIKA ZVIAD GLONTI
Do Euro 2012 zostało równo 10 miesięcy. Jak wyglądają kluczowe z punktu widzenie mistrzostw, poznańskie inwestycje? Choć część z nich, takich jak modernizacja ronda Kaponiera czy przedłużenie trasy PST się nie zakończy, na wielu odcinkach nie jest najgorzej.

Okolica stadionu do listopada
Zbudowany kosztem ponad 700 mln złotych obiekt służy mieszkańcom od września 2010 roku. Po jego otwarciu i koncercie Stinga, odbyły się tu mecze ligi europejskiej, spotkania ligowe, a w sobotę także zawody Red Bull X-Fighters. Choć okolica obiektu wciąż wygląda jak plac budowy, całość zmienia się bardzo szybko. Jak zapewniał nas w jednej z ostatnich rozmów Ryszard Dembiński, prezes odpowiedzialnej za modernizację stadionu spółki Euro Poznań 2012, całość będzie gotowa do końca listopada. Mowa m. in. o zakończeniu napraw gwarancyjnych, związanych z wadliwym ułożeniem kostki brukowej, a także o ukończeniu budowy boisk treningowych i dróg wokół nich. Na stadion trzeba jednak także dojechać. Z tym kłopotu być nie powinno.

CZYTAJ TEŻ:

DLACZEGO INWESTYCJE NA EURO 2012 SIĘ SPÓŹNIŁY?

Nowa ulica Bukowska, szersza Bułgarska

Mimo że prace jeszcze trwają, już dzisiaj można śmiało powiedzieć, że drogowcy uporali się z większością zadań (choć bezsprzecznie na minus można zaliczyć przebudowę Kaponiery!).
Bukowska, którą kibice dojadą z Ławicy do centrum miasta, prezentuje dzisiaj zupełnie nową jakość: szeroka, gładka, z bezpieczniejszymi skrzyżowaniami. Pierwsze samochody pojadą nową nitką w tym lub najpóźniej w przyszłym miesiącu.

Na całego trwa także remont Bułgarskiej. I choć poznaniacy dzisiaj na niego narzekają: bo się ciągnie, bo bardzo utrudnia dojazd do pracy, bo trzeba jeździć objazdami wąskimi uliczkami, to jednak w przyszłości sami skorzystają. Bo szeroka Bułgarska, to mniejsze korki i łatwiejszy dojazd.

Trasa ku pokrzepieniu serc

Plany były ambitne: odnowa torowisk w centrum miasta, poszerzenie Grunwaldzkiej, przebudowa Kaponiery, wydłużenie "pestki", czy budowa trasy tramwajowej na Franowo. Życie jednak pokazało, że nie ze wszystkim jesteśmy sobie w stanie poradzić.

- To nie jest tak, że zawinił jakiś człowiek. Przeszkodą, której w niektórych przypadkach nie daliśmy rady pokonać, okazały się procedury - mówi Krystyna Rakowska, wiceprezes spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012, która odpowiada za większość tych inwestycji. - Nie byliśmy w stanie poradzić sobie na przykład z odwołaniami w przetargach.

I tak, z długiej listy planów tak naprawdę zostało nam tylko Franowo. Przebudowę Kaponiery trzeba było przełożyć, zmodernizujemy tylko niewielką część torów, a poszerzony zostanie tylko jeden pas ulicy Grunwaldzkiej.

- Na szczęście budowa trasy na Franowo idzie pełną parą - dodaje pani prezes. - To taka nasza perełka.

Nowy dworzec
Według zapewnień, do Euro Poznań będzie miał także nowy dworzec kolejowy, w ramach Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Choć trudno w to wierzyć, bo na razie poza pozwoleniem na budowę, wydanym w ostatnich dniach, z ziemi wyszła zaledwie część fundamentów. Przedstawiciel węgierskiego inwestora, czyli spółki TriGranit zapewnia jednak, że gdy fundamenty będą gotowe prace nabiorą znacznego przyspieszenia. W połowie września ma zostać wmurowany kamień węgielny.

Nowe lotnisko na Euro

Na Ławicy jest lepiej. W tzw. masterplanie, czyli zbiorze kluczowych inwestycji przed Euro, zmieniono symboliczne oznakowanie inwestycji z koloru czerwonego na żółty (inwestycja nie jest już krytycznie opóźniona!). A to znaczy, że rozbudowa płyty lotniska, dróg kołowania oraz terminalu pasażerskiego posuwają się w dobrym kierunku.

- Ławica jest tylko jednym z przykładów, że przygotowania idą w dobrym kierunku - mówi Michał Prymas, pełnomocnik prezydenta ds. Euro 2012. - Bo większość inwestycji już się rozpoczęła lub jest na finiszu postępowań przetargowych.

CZYTAJ TEŻ:
ŁAWICA NADRABIA OPÓŹNIENIA PRZED EURO

Euro to tylko impuls?
Przed Euro na pewno nie pojedziemy jednak do dworca kolejowego szybkim tramwajem. Mimo że jutro spółka Infrastruktura Euro Poznań 2012 podpisze umowę z wykonawcą robót, prace zakończą się dopiero w grudniu przyszłego roku.

- Trzeba jednak pamiętać, że mistrzostwa to również impuls do rozpoczęcia pewnych inwestycji. Przecież z wydłużonej "pestki" poznaniacy będą korzystali jeszcze długo po Euro - mówi Krystyna Rakowska. - Podobnie z Interaktywnego Centrum Historii Ostrowa Tumskiego.

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 5

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

k
kibol

Ja byłe na trzech i zaobserwowałem jedno: potrzebne są: duże lotnisko i stadion z dużymi parkingami oraz szeroka droga łączącą te obiekty, bo państwo kibice przylatują chmarami z własnymi napojami i sznytkami na mecz i zaraz po nim całymi stadami wracają do domów. Dużo autokarów potrzeba, żeby szybko ich przetransportować z lotniska na stadion i z powrotem. Te wszystkie bzdety o hotelach, ulicach i knajpach można między bajki włożyć. Tej garstce dziennikarzy i ważniakom z UEFA wystarczy to co już jest.
Po mistrzostwach naiwnie inwestujący hotelarze i restauratorzy będą liczyć straty. Tak było w Holandii/Belgi, Portugalii i w Austrii.
Budowana infrastruktura w mieście jak najbardziej jest potrzebna i przyda na przyszłe lata, się ale tylko poznaniakom, bo ja jakoś związku między tramwajem do Franowa a Euro nijak dostrzec nie potrafię.

S
Spieprzajdziadu

W ramach kampanii promocyjnej przed Euro2012, którą za zaoszczędzone na "Koncercie dla Ziemi" pieniądze ma zamiar przeprowadzić miasto wypada uprzedzić potencjalnych gości, że wyprawa do Poznania będzie dla nich wyprawą z rodzaju ekstremalnych. Muszą być przygotowani na "szok cywilizacyjny"; zaniedbane obskurne centrum, zasłane psimi odchodami i krzywe chodniki, niewydolna i brudna komunikacja publiczna. Zapamiętają to zapewne na długo i opowiadać będą w swoich cywilizowanych miastach w jakiej to norze zorganizowano turniej. No chyba, że przyjadą Albańczycy albo kibice z Mołdawii - będą się wtedy może czuli jak u siebie. Dzięki ci Rychu!

r
rch

Moim zdaniem można ,było więcej jeszcze zrobić . Ale i tak naprawdę dużo się robi. Tylko ten dworzec- jakby udało się wy remontować ,było by super. Bo jest on w opłakanym stanie.Uważam także ze mimo wzyustko nie do końca wykorzystuje sie euro na polu rozrywki i kultury ,ale to już inny temat...

M
Mieschko

Odcinek od krzyżówki z Al. Polską aż do Zwierzynieckiej- to jeden wielki koszmar- szczególnie pas w stronę centrum??? Czy też jest w planie remontów przed EUro???

P
Pyra

GW mówi o płocie przy stadionie za 1 mln pln. Opłotowanie całej Ławicy -lotniska kosztowało mniej. Co za przekręty

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3