reklama

Poznań: Na Jeżycach będzie trudniej zaparkować? Na ul. Jackowskiego ma zniknąć część miejsc parkingowych

Błażej DąbkowskiZaktualizowano 
Poznań: Na Jeżycach będzie trudniej zaparkować? Na ul. Jackowskiego ma zniknąć część miejsc parkingowych Grzegorz Dembiński
Część mieszkańców Jeżyc obawia się utraty miejsc parkingowych na ul. Jackowskiego. Wysłali apel do prezydenta Poznania, w którym krytykują dotychczasowe zmiany, które wprowadzono m.in. na ul. Słowackiego i ul. Kościelnej. - Konkretne decyzje będą podejmowane po gruntownej analizie - uspokaja wiceprezydent Poznania Mariusz Wiśniewski.

W drugim kwartale tego roku ma ruszyć przebudowa ul. Jackowskiego na odcinku od ul. Kraszewskiego do Polnej. Przewidziano wymianę nawierzchni jezdni, chodników, przebudowę skrzyżowań z ul. Wawrzyniaka i Polną oraz wymianę nawierzchni zjazdów.

– W ulicy przewidziano prowadzenie ruchu rowerowego pod prąd bez wydzielania kontrapasa. W celu uspokojenia ruchu i zapewnienia bezpieczeństwa pieszym zaprojektowano wyniesione skrzyżowanie z ul. Wawrzyniaka i z ul. Polną – informuje Agata Kaniewska, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich.

Pojawi się także więcej zieleni. Ale sen z powiek części mieszkańców spędza redukcja miejsc postojowych na ulicy, bowiem zgodnie z projektem parkowanie skośne zostanie zastąpione przez równoległe.

– Celem zmian jest poprawa wygody ruchu pieszych, dodanie zieleni na ulicy przy równoczesnej maksymalizacji liczby możliwych miejsc postojowych – dodaje rzecznik ZDM.

Miejsc postojowych ma zniknąć ok. 30 proc. (obecnie na Jackowskiego na odcinku od Kraszewskiego do Polnej są 153 miejsca parkingowe, po przebudowie będzie ich 97).

– Nie mam wątpliwości, że czeka nas Słowackiego bis, która stała się ulicą niebezpieczną. Rezygnacja z ukośnego parkowania spowodowała, że zmniejszyła się liczba miejsc postojowych, a rowerzysta w każdej chwili może kierowcy wpaść na maskę samochodu – twierdzi Wojciech Peisert z Jeżyckiego Apelu Zmotoryzowanych. Twórcy inicjatywy oraz członkowie Stowarzyszenia Poznań dla Wszystkich pod koniec ubiegłego roku wysłali do prezydenta Jacka Jaśkowiaka list, w którym krytycznie opisali koncepcję zmiany w organizacji ruchu w mieście.
– Jeszcze za kadencji Ryszarda Grobelnego popełniono błąd, tworząc buspas na ul. Bukowskiej. Podobnie stało się z ul. Kościelną, gdzie jeździ przecież tylko jedna linia autobusowa. Niestety, wszystkie te zmiany, łącznie z ul. Słowackiego, wprowadzane są w skandaliczny sposób, przy często fasadowych konsultacjach społecznych, a rada osiedla wyklucza z dyskusji każdego, kto nie zgadza się z koncepcją ruchu oraz likwidacją miejsc postojowych – kontynuuje W. Peisert.

Jak dalej twierdzi przedstawiciel Jeżyckiego Apelu Zmotoryzowanych, mieszkańcy dzielnicy w ramach konsultacji prowadzonych przez ZDM wybrali wariant „W0”, czyli brak zmian. – Dodatkowo sami, w ciągu zaledwie trzech dni naszej obecności na jeżyckich ulicach zebraliśmy w styczniu ubiegłego roku ok. 500 podpisów osób przeciwnych zmianom i dostarczyliśmy je prezydentowi. Osoby podpisujące apel były zszokowane brakiem informacji o tak radykalnych koncepcjach w zmianie organizacji ruchu. W chwili obecnej poparcie dla naszego ponownego apelu wyraziło ponad 5 tys. osób, mieszkańców Poznania – tłumaczy.

Z tezami W. Peiserta nie zgadza się Filip Schmidt z Rady Osiedla Jeżyce. – Nie jesteśmy grupą złośliwych osób, które myślą jedynie o tym, by mieszkańcom zabierać miejsca parkingowe. Z roku na rok w Poznaniu wzrasta liczba samochodów, a przestrzeń do dyspozycji mamy cały czas taką samą. Musimy więc pogodzić potrzeby wszystkich użytkowników dróg. Piesi to nie grupa hipsterów, jak próbuje sugerować Jeżycki Apel Zmotoryzowanych, a Jeżycki Apel Pieszych podpisało ponad 2 tys. osób – tłumaczy radny osiedlowy.
Dodaje też, że w apelach tej grupy pojawiają się nieprawdziwe informacje dotyczące ilości redukowanych miejsc postojowych.

– Według mojej wiedzy w jeżyckiej SPP ubyło od 2015 r. maksymalnie 2 proc. miejsc, głownie przy ul. Słowackiego. Warto też pamiętać, że to nie rada osiedla odpowiada za konsultacje. Mimo tego uzupełniamy działania ZDM i gabinetu prezydenta o różne formy zbierania opinii, o których informowaliśmy mieszkańców – mówi F. Schmidt.

Przebudowa ul. Jackowskiego budzi jednak zastrzeżenia nie tylko części mieszkańców Jeżyc. W tym miejscu znajduje się także starostwo powiatowe, w tym oblegany wydział komunikacji. – Choć chciałbym wprowadzenia zmian na ulicy, to mam wątpliwości co do parkowania równoległego. Między innymi dlatego inwestycja została na rok odłożona przez byłego wiceprezydenta Macieja Wudarskiego – mówi Jan Grabkowski, starosta poznański.

Już blisko dwa lata temu w tej sprawie starostwo wysyłało w tej sprawie pismo do urzędu miasta, ale trzymało jedynie ogólną odpowiedź, że został opracowany projekt przebudowy Jackowskiego.

Władze miasta zapewniają, że przy realizacji przebudowy będą brały pod uwagę różne stanowiska i uwarunkowania.

– Choć można już od razu zaznaczyć że kierunkowo uspokojenie ruchu w zwartej zabudowie jest ważne ze względów bezpieczeństwa, komfortu akustycznego, czy jakości powietrza. Natomiast konkretne decyzje będą podejmowane po gruntownej analizie – tłumaczy Mariusz Wiśniewski, wiceprezydent Poznania.

POLECAMY:

Zobacz też: Co zrobić, gdy widzisz wypadek?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 32

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

w
wwwooo

Nie qrwa - będzie mniej miejsc to będzie łatwiej...

10zl/m-c

Rozwiazanie jest proste - zlikwidowac preferencyjne oplaty 10zl/m-c za parkowanie w strefie. Wtedy w strefie beda parkowac tylko ci, ktorzy musza iktorych na to stac. Inni sie zastanowia, czy jest sens posiadac samochod, skoro maja pod nosem tramwaj, autobus, rower czy hulajnoge. Osobiscie staram sie jak najrzadziej wjezdzac do scislego centrum ale jesli musze, to wjezdzam samochodem, bo nie za bardzo mam jak skorzystac z komunikacji publicznej, do ktorej i tak musialbym dojechac samochodem. Poza tym jadac 5-osobowa rodzina za paliwo i parkowanie place raz, a za komunikacje musialbym placic x5. Nawet taniej wyjdzie taksowka czy Uber (choc auta 7-osobowe u nich to rzadkosc) niz komunikacja. A czasowo - to jedynie nocny autobus jakos jest konkurencyjny, bo nie krazy, tylko jedzie prosta droga.

G
Gość

Mieszkałem w Poznaniu, i co teraz? System wyjebał error.
Ok, jedzie się tramwajem, kupuje się bilet. Czemu tylko w Poznaniu te tramwaje są tak zrobione by jak najbardziej utrudnić przejazd kierowcy? Zwłaszcza jak ktoś jest spoza poznania, ma coś do załatwienia i problem bo nie ma jak dojechać albo traci na to w chuj czasu. Czemu w np. Gorzowie czy Szczecinie nie ma tego problemu? Czemu taki problem jest tylko w Poznaniu? Czemu poznaniacy robią problem?

G
Gość

Mieszkałem w Poznaniu, jakoś ten Poznań o mnie nie dbał więc nie pierdol. Dziękuję bardzo za ścisk gdzie jest kilkadziesiąt osób o smrodzie nawet nie wspominając

G
Gość

Żałosne podejście, typowy gimbus pozbawiony kultury.
Wiem więcej od Ciebie. Gdzieś Ci widzę umknął fakt, że mieszkałem w Poznaniu. Tak, płaciłem podatki tam. Więc nie cwaniakuj.
Pipidówa, nie pipidówa - jest o niebo lepsza niż spierdolony Poznań. Wszystko jest lepsze, komunikacja jest lepsza, zieleni jest więcej, lasów jest mnóstwo jak i jezior, ceny są niższe, korków nie ma no i ludzie są mili i życzliwi. A o te rzeczy często gęsto poznaniakom żal dupę ściska.

k
krscp

Sądzisz, że MPK się spóźnia dlatego, że kierowcy i motorniczy tną komara na pętlach czy dlatego, że tkwią w korkach spowodowanych zbyt dużą liczbą samochodów na ulicach?

m
mieszkaniec Poznania

Z tego co wiesz... No to mało wiesz. Ulica taka jak Jackowskiego nie jest zbudowana i utrzymywana z twoich podatków, bo ty swoje podatki w swojej pipidówie płacisz. A to, co płacisz w paliwie, nie służy utrzymaniu dróg gminnych. A już tym bardziej żadne parkingi nie są budowane z twoich podatków, może prócz MOP-ów przy autostradzie. Z ortografią u mnie dobrze, tatuśku, tyle, że na szacunek wyrażany wielką literą po prostu sobie nie zasłużyłeś na dzień dobry.

p
poznań

Korki powstają bo większość samochodów przewozi tylko jedną osobę, tak ciężko to zrozumieć? Ludziom się wydaje, że biednymi są kierowcy kiedy po horyzont czy do najbliższych świateł widzimy sznur aut a za nimi tylko jeden tramwaj. Problem w tym, że często się okazuje, że w tych 32 stojących w korku samochodach siedzą aż 44 osoby* Co tam jeden tramwaj przejeżdżający i przewożący obok 152 osoby*, czy jeden autobus w którym także są 44 osoby* nie?

Najwięcej narzekają i najwięcej korków tworzą osoby przyjezdne, w większości z powiatu. Osoby takie psioczą na Jaśkowiaka i publicznie piszą, że cieszą się, że już nie mieszkają w tym z*ebanym mieście. Ludzie, ogarnijcie się! Nie mieszkałeś nigdy w Poznaniu bądź niedawno się z niego wyprowadziłeś? Nie oczekuj zatem, że Poznań będzie o tobie nadal myślał i ułatwiał Ci dojazd do twojego bliźniaka w Zalasewie, bądź Plewiskach. Poznań w pierwszej kolejności dba i powinien dbać o swoich mieszkańców, którzy w dużej mierze korzystają z komunikacji miejskiej, zwłaszcza w centrum. Nie zauważyłem, aby poznaniacy wypowiadali się na temat organizacji ruchu w Swarzędzu, czy Suchym Lesie, a tym bardziej decydowali na co i jak wydawać pieniądze,

* to takie przykłady.

L
Lena

Bardzo dobra zmiana, czas stworzyć Jackowskiego dla mieszkańców a nie dla PZow szukających parkingu na dzień

P
Poznaniak

Jeśli nie mieszkasz w Poznaniu, to nasze poznańskie drogi nie są budowane ani utrzymywane z Twoich podatków. Parkujesz - płać. Jedziesz naszym tramwajem - kup i skasuj bilet.

G
Gość

I to jest to o czym mówię, te chamstwo poznaniaków...
Po to jest samochód, by przemieszczać się szybko i wygodnie, wjechać i wyjechać.
Przepraszam bardzo, ale z tego co wiem, drogi, chodniki i parkingi są budowane z NASZYCH podatków, w tym MOICH, więc dlaczego do jasnej cholery mam płacić za parkowanie na drodze, za której wybudowanie już zapłaciłem? Więc tak, należy mi się. Mi i innym.
I wiesz co Ci powiem? Nie mieszkam na wsi, mieszkam w mieście, małym bo małym ale mieście. Ale zdecydowanie wolałbym mieszkać na wsi, i to takiej zabitej dechami z gospodarstwem na gospodarstwie niż mieszkać w Poznaniu. Rok życia w tym zjebanym mieście straciłem.
A od siebie dodam - popracuj nad ortografią synku.

m
mieszkaniec Poznania

No tak, bo ty chciałbyś sobie wygodnie i szybko do Poznania wjechać, załatwić swoje sprawy, a potem równie szybko i wygodnie sobie z niego wyjechać na swoją wieś. A mieszkańcy mają stać w tramwajach za twoim samochodem i chodzić pod murem, gdy zechcesz sobie się gdzieś zatrzymać. Oczywiście za darmo, bo dlaczego ktokolwiek miałby od ciebie żądać za to pieniędzy. Należy ci się. To może jednak nie przyjeżdżaj. Jakoś damy sobie bez ciebie radę.

J
Ja

Kolejny przykład dlaczego szczerze nienawidzę poznania. Właśnie przez takie kretyńskie pomysły powstają korki a 10km jedzie się ponad pół godziny... Zamiast robić kolejny pasy ruchu są one wypierdalane na rzecz torów lub buspasów. Zamiast robić kolejne miejsca parkingowe to się je likwiduje. O parkomatach nawet nie wspomnę... Kierowcy na każdym kroku są kopani w dupę, i weź tu potem przyjedź do poznania.... Jeszcze ten brak kultury poznaniaków. Po prostu tragedia. A ludzie popierający ten pomysł i pierdolący o komunikacji miejskiej to chyba jakieś dzbany i ameby

M
Mieszkaniec Jeżyc

Bardzo podoba mi się zasugerowana zmiana, czas na proste chodniki dla osób starszych i reszty mieszkańców.

31 węzłowy Burke

Coś w tym jest.31

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3