Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Na Junikowo tramwajem po nowym torowisku

Katarzyna Fertsch, Bogna Kisiel
Rondo Jana Nowaka-Jeziorańskiego zostanie gruntownie zmodernizowane
Rondo Jana Nowaka-Jeziorańskiego zostanie gruntownie zmodernizowane Hanna Lewandowicz
Jak Feniks z popiołów odradzają się jedna po drugiej inwestycje, które miały powstać przed Euro 2012, a później przepadły. I choć niektóre zostaną nieco okrojone lub tylko w części zrealizowane, to jednak dojedziemy "pestką" na Dworzec Zachodni PKP, zostanie zrealizowany pierwszy etap przebudowy Kaponiery, a od ronda Jana Nowaka-Jeziorańskiego pojedziemy po nowym torach aż na Junikowo.

W poniedziałek pozytywnie zostanie rozstrzygnięty przetarg na pierwszą część tzw. odnowy infrastruktury transportu publicznego. Przypomnijmy, że tylko jedna firma była zainteresowana realizacją tej inwestycji. Torpol zażądał 79 mln zł za przebudowę ronda Jeziorańskiego oraz modernizację torowiska na ulicy Grunwaldzkiej (na odcinku od Bukowskiej do ronda i od Stadionu Miejskiego do ulicy Smoluchowskiego). Ta oferta była wyższa o około 20 mln zł od ceny przewidywanej przez miasto. Pojawiła się obawa, że przetarg zostanie unieważniony (podobnie jak stało się z pierwszym przetargiem na wydłużenie PST).

CZYTAJ TEŻ:
SĄ PIENIĄDZE NA PRZEBUDOWĘ KAPONIERY
PRZETARG NA GRUNWALDZKĄ
- Przetarg na odnowę infrastruktury rozstrzygniemy pozytywnie, ale jednocześnie ograniczymy zakres remontu - zaznacza Andrzej Nowakowski, prezes spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012, odpowiedzialnej za tę inwestycję. - Zostanie przebudowane rondo Jeziorańskiego w części drogowej i tramwajowej wraz z niezbędnymi przyłączami. Będzie to kosztować około 44 mln zł.

Z uwagi na to, że tylko Torpol złożył ofertę, tylko on może oprotestować przetarg. Z uzyskanych nieoficjalnie przez "Głos" informacji wynika, że inwestor oraz wykonawca porozumieli się. To oznacza, że w połowie czerwca będzie podpisana umowa.

- Wykonawca będzie musiał przygotować projekt budowlany - tłumaczy A. Nowakowski. - A jesienią powinny rozpocząć się roboty. Inwestycja musi zakończyć się w kwietniu 2012 r. Jak wszystko dobrze pójdzie, przed Euro pojedziemy zmodernizowaną linią tramwajową od ronda Jeziorańskiego do Junikowa. Powinien wtedy być gotowy jeden pas ruchu poszerzonej Grunwaldzkiej.

Oferty na poszerzenie ulicy Grunwaldzkiej (od Smoluchowskiego do Malwowej) zostaną otwarte 10 czerwca, a na przedłużenie "pestki" do Dworca Zachodniego PKP wcześniej (bo 7 czerwca). Dlaczego tym razem ma się udać wyłonić wykonawcę? Wymogi stawiane firmom nie są już tak wygórowane, dłuższy jest też termin realizacji inwestycji. "Pestka" ma zostać wydłużona do dworca do grudnia przyszłego roku. W związku z tym, firmy nie będą doliczały do ceny ewentualnych kar za niedotrzymanie terminów.

W tym tygodniu otwarte zostały także oferty na przebudowę Kaponiery. I choć najtańsza opiewa na 204 mln zł, a drogowcy mają zarezerwowane na ten cel zaledwie 180 mln zł, to jednak prace rozpoczną się zgodnie z planem.

- Jestem zadowolony po otwarciu ofert. Mamy pieniądze na realizację inwestycji - powiedział Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania.

Pojawiła się też szansa na kolejne pieniądze z Unii Europejskiej. UE ma dołożyć do pięciu poznańskich projektów: przebudowy Kaponiery (15 mln zł więcej) oraz budowy zajezdni na Franowie i zakupu tramwajów (dofinansowanie wzrośnie z 50 do 59 proc.), a także przebudowy węzła w Antoninku (możemy dostać od 30 do 50 procent kosztów inwestycji, czyli 30-50 mln zł).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski