Poznań: Najgorsze są poniedziałki, czyli urzędowe zamieszanie

Mikołaj Woźniak
Osoby czekające w kolejce bardzo często nie rozumieją, na jakiej zasadzie są wywoływane „numerki”
Osoby czekające w kolejce bardzo często nie rozumieją, na jakiej zasadzie są wywoływane „numerki” Waldemar Wylegalski
Pełna poczekalnia i godziny w kolejce. Cudzoziemcy chcący załatwić swoje sprawy w urzędzie przy placu Wolności muszą okazać cierpliwość i wytrwałość.

- To jest dziwna sytuacja. Zupełnie nie rozumiem po co dano mi ten numerek. Przyszedłem tu o 9.30, pobrałem go piętnaście minut później. Było napisane, że przyjmą mnie o 10.15, ale... już jest kolejne 30 minut opóźnienia. A ja chcę tylko złożyć krótki wniosek - mówił wczoraj Walerij z Puszczykowa.

On i wiele innych osób czekało w czwartek w Sali B Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców, przy pl. Wolności. Od dłuższego czasu tworzą się tam kolejki, które w najgorszych dniach wychodzą nawet przed urząd. I mimo że w czwartek w urzędzie panował względny spokój, to i tak dało się zauważyć organizacyjne problemy.

- Przyjechałam do Poznania o 6, a siedzę tu od trzech godzin. Chcę tylko uzyskać informację na jakim etapie jest postępowanie o wydanie karty pobytu dla męża - tłumaczyła Romana Mji Adu, która do urzędu przyjechała z córeczką.

- Mąż pochodzi z Kamerunu, a my mieszkamy w Grodzisku. Musiałam tu przyjechać, bo nie mogę się dodzwonić na infolinię. Byłam w Poznaniu już w poniedziałek, ale wtedy ludzi było tyle, że nawet nie weszłam do poczekalni i wróciłam do domu - relacjonowała pani Romana.

Zwróciła również uwagę na nierówne tempo rozluźniania się kolejki. Raz szło to szybko, ale czasami obsługa jednej osoby potrafiła zająć pół godziny. Dla klientów niezrozumiały był system wywoływania „numerków”. Romana Mji Adu miała kartkę z numerem C17. W trakcie naszej rozmowy obsługiwana była osoba z „C16”. Po niej system wyświetlił jednak.... C01.

Podobna sytuacja spotkała Walerija. Kiedy klienci urzędu poprosili o wyjaśnienie urzędników przy okienkach, ci stwierdzili, że nie obsługują tego systemu i trzeba się zwrócić do kogoś innego.
- Dzisiaj i tak idzie w miarę szybko. Co prawda numerki przeskakują i nie wiemy jak to działa. Może są to wizyty umówione internetowo? - zastanawiała się pani Zdzisława, która chciała zdobyć pozwolenie na pracę i przyjechała z Kościana. I dodaje: - Zdarzyło się, że nie dostałam numerka, bo przyszłam za późno. Ale tu jeszcze nie jest tak źle. Na czwartym piętrze składa się wnioski o wydanie karty pobytu. Tam jest tragedia - oceniała pani Zdzisława.

Nie do wszystkich okienek czekało się tak długi czas. Sprawnie szło wydawanie paszportów, co podkreślił jeden z wychodzących klientów. Najwięcej oczekujących było do okienka uzupełniania dokumentów, informacji i zezwoleń na pracę.

Urząd tłumaczy, że w wydziale wprowadzane są zmiany organizacyjne, a celem jest ułatwienie klientom kontaktu w sprawach cudzoziemców. Zwiększono liczbę pracowników, trwają też prace nad opracowaniem aplikacji internetowej i rozszerzenia infolinii.

Wojewoda wydał także rozporządzenie, które przyczynić się ma do zmniejszenia liczby wymaganych od cudzoziemców dokumentów i przyspieszenia wydawania zezwoleń na pracę.

Najważniejszą zmianą jest jednak utworzenie oddziałów do spraw cudzoziemców w czterech delegaturach urzędu. Od 18 lipca mogą oni załatwić swoje sprawy również w Pile, Lesznie, Kaliszu i Koninie.

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Karolina

Ja jak tam idę to z kanapkami, obiadem, książką, i świadomością że rano wejdę wieczorem wyjdę.

k
kasia

niestety też mam złe doświadczenia z urzędem, skandalicznie długi czas oczekiwania na załatwienie sprawy. Na infolinię dodzwonić się to cud. Powinni zatrudnić więcej osób by usprawnić prace urzędu.

l
lepszyznawcatematu

I ma rację - jesteś tu gościem a jak ci źle to wracaj do siebie, będziesz mieć lepiej.

z
znawca tematu

Ten urząd to porażka, po zlozeniu wniosku przez telefon nic sie nie dowiesz, a decyzji na pismie nie chcą wydać i wstrzymują jak mogą. Na pytanai przez telefon opryskliwa baba odpowiada "będzie odmowa, będziesz deportowana, albo pójdziesz siedzieć w więzieniu za nielegalny pobyt", a na prośbę o potwierdzenie jej słów na piśmie cisza przez pół roku.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3