PRZECZYTAJ TAKŻE:
EURO 2012: Dworzec kolejowy rośnie w ekspresowym tempie
Poznań: W środę zaczną szklić nowy dworzec [ZDJĘCIA]
Budowa dworca PKP: Zobacz jak montują dach [FILM]
Poznań: Budowa dworca - kamień węgielny wmurowany [FILM ZDJĘCIA]
Poznań: Budowa dworca PKP nocą [FILM]
Poznań: Dworzec PKP wkrótce z dachem [ZDJĘCIA FILM]
Dworzec nam rośnie! [ZDJĘCIA]
Na trzy miesiące dni przed rozpoczęciem Piłkarskich Mistrzostw Europy Euro 2012 budowa nowego dworca kolejowego Poznań Główny wchodzi w decydującą fazę.
Pola stalowej, ażurowej konstrukcji, liczącej 28 "ości", ważących po 4 tony, wypełniane są na przemian materiałem z bardzo odpornych na zniszczenia i działanie warunków atmosferycznych kompozytów oraz szkłem. Do montażu największych szklanych tafli, które trzeba bezpiecznie wciągnąć nawet kilkadziesiąt metrów nad ziemię używa się specjalnych przyssawek mocowanych na dźwigu. Efektowny dach, stanowiący najbardziej charakterystyczny element budynku dworca Poznań City Center będzie skończony w marcu. Wykonana została też pozioma część dachu.
Dzięki opakowaniu budynku dworca folią i zastosowaniu nagrzewnic udało się wylać betonowe posadzki. Na peronach I, II i III powstały też stałe betonowe schody. Na ukończeniu jest żelbetowa konstrukcja ruchomych schodów oraz szybów windowych, które znajdą się na każdym z peronów. W każdej z montowanych wind pomieści się od sześciu do ośmiu osób. Z bagażami oczywiście znacznie mniej.
Jak zauważyli już niektórzy obserwatorzy, a także "Gazeta Wyborcza", ruchomymi schodami będzie można jechać wyłącznie w górę czyli z peronów do holu dworca. W dół trzeba będzie zejść zwykłymi schodami lub zjechać, którąś z trzech wind.
- Rzeczywiście ruchomymi schodami będzie można wjechać tylko w górę. Planując nowy gmach projektant musiał uwzględnić wymiary dopiero co przebudowanych peronów - tłumaczy Przemysław Terlecki, rzecznik spółki Trigranit.
A Zbigniew Wolny rzecznik spółki PLK PKP wyjaśnia, że przebudowa peronów zaczęła się zanim spółce Trigranit powierzono budowę nowego dworca.
- Za pieniądze jakimi dysponowaliśmy na ten cel nie można było zrobić więcej niż zrobiono. Żeby poszerzyć perony należałoby przesunąć tory nie tylko w obrębie dworca, ale znacznie wcześniej - wyjaśnia Zbigniew Wolny rzecznik PLK.
Po wybudowaniu nowego dworca pasażerom będzie jednak łatwiej niż dzisiaj dostać się na perony. Będzie tak, ponieważ z peronów będzie też można zjechać windami do tunelu. Windy mają być gotowe do końca marca. Następnie z tunelu do budynku Dworca Zachodniego wydostać będzie się można albo tradycyjnymi schodami, albo schodami ruchomymi.
Andrzej Nowakowski prezes spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012 zapewnia, że przed Euro będą one gotowe.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Dramatyczne dane. W tym roku na Morzu Śródziemnym zginęło lub zaginęło 2500 migrantów
- Szwecja wyprowadza wojsko na ulice. "Żaden kraj w Europie nie jest w takiej sytuacji"
- Jaka będzie jesień? Sprawdź w naszym quizie, czy znasz jesienne przysłowia
- Jesienny trening mózgu dla bystrzaków. Czy rozwiążesz 12 zagadek? QUIZ