Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Nowy dworzec. Szkło, windy, schody [ZDJĘCIA]

Robert Domżał
Prace na dworcu to nie tylko budynek, który stawia spółka Trigranit. Do końca marca kolejarze zamierzają uruchomić windy prowadzące z peronów do tunelu.
Prace na dworcu to nie tylko budynek, który stawia spółka Trigranit. Do końca marca kolejarze zamierzają uruchomić windy prowadzące z peronów do tunelu. Fot. Robert Domżał
Zachodnia fasada nowego poznańskiego dworca kolejowego jest już niemal oszklona. Prace na dworcu to nie tylko budynek, który stawia spółka Trigranit. Do końca marca kolejarze zamierzają uruchomić windy prowadzące z peronów do tunelu. Przed Euro gotowe będą też ruchome schody, którymi podróżny wjedzie bądź wyjedzie z Dworca Zachodniego do tunelu prowadzącego na perony.

Pola stalowej, ażurowej konstrukcji, liczącej 28 "ości", ważących po 4 tony, wypełniane są na przemian materiałem z bardzo odpornych na zniszczenia i działanie warunków atmosferycznych kompozytów oraz szkłem. Do montażu największych szklanych tafli, które trzeba bezpiecznie wciągnąć nawet kilkadziesiąt metrów nad ziemię używa się specjalnych przyssawek mocowanych na dźwigu. Efektowny dach, stanowiący najbardziej charakterystyczny element budynku dworca Poznań City Center będzie skończony w marcu. Wykonana została też pozioma część dachu.

Dzięki opakowaniu budynku dworca folią i zastosowaniu nagrzewnic udało się wylać betonowe posadzki. Na peronach I, II i III powstały też stałe betonowe schody. Na ukończeniu jest żelbetowa konstrukcja ruchomych schodów oraz szybów windowych, które znajdą się na każdym z peronów. W każdej z montowanych wind pomieści się od sześciu do ośmiu osób. Z bagażami oczywiście znacznie mniej.

Jak zauważyli już niektórzy obserwatorzy, a także "Gazeta Wyborcza", ruchomymi schodami będzie można jechać wyłącznie w górę czyli z peronów do holu dworca. W dół trzeba będzie zejść zwykłymi schodami lub zjechać, którąś z trzech wind.

- Rzeczywiście ruchomymi schodami będzie można wjechać tylko w górę. Planując nowy gmach projektant musiał uwzględnić wymiary dopiero co przebudowanych peronów - tłumaczy Przemysław Terlecki, rzecznik spółki Trigranit.

A Zbigniew Wolny rzecznik spółki PLK PKP wyjaśnia, że przebudowa peronów zaczęła się zanim spółce Trigranit powierzono budowę nowego dworca.

- Za pieniądze jakimi dysponowaliśmy na ten cel nie można było zrobić więcej niż zrobiono. Żeby poszerzyć perony należałoby przesunąć tory nie tylko w obrębie dworca, ale znacznie wcześniej - wyjaśnia Zbigniew Wolny rzecznik PLK.

Po wybudowaniu nowego dworca pasażerom będzie jednak łatwiej niż dzisiaj dostać się na perony. Będzie tak, ponieważ z peronów będzie też można zjechać windami do tunelu. Windy mają być gotowe do końca marca. Następnie z tunelu do budynku Dworca Zachodniego wydostać będzie się można albo tradycyjnymi schodami, albo schodami ruchomymi.

Andrzej Nowakowski prezes spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012 zapewnia, że przed Euro będą one gotowe.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski