Poznań odda 30 mln zł dotacji? Brakuje 50 tysięcy użytkowników karty PEKA

MI
Poznań odda 30 mln zł dotacji? Brakuje 50 tysięcy użytkowników karty PEKA
Poznań odda 30 mln zł dotacji? Brakuje 50 tysięcy użytkowników karty PEKA Maciej Urbanowski
Udostępnij:
W zeszłym roku poznański ZTM pobił rekord osiągniętych przychodów. Do poznańskiej komunikacji miejskiej mogą przyłączyć się kolejne gminy. Brakuje jeszcze około 50 tysięcy użytkowników systemu PEKA, by nie trzeba było oddawać 30 milionów złotych unijnej dotacji do jego stworzenia (całkowity koszt to 45 milionów - red.).

Gdy Poznań się o nią starał, to zgłosił, że przed końcem roku z nowych rozwiązań przy płaceniu za komunikację miejską korzystać będzie 400 tysięcy pasażerów.

Czytaj też: ZTM Poznań: Chcą sprawdzić, czy urzędników nie jest za dużo

Poprzednie władze miasta twierdziły, że są spokojne i uda się osiągnąć ten pułap. – My nie musimy się obawiać, naszym zadaniem jest stworzenie takich warunków by jak najwięcej osób korzystało z komunikacji publicznej, a tym samym wzrosła liczba użytkowników PEKI – mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.

On i szefowie Zarządu Transportu Miejskiego podsumowali ubiegły rok w którym wprowadzono system PEKA. – Udało się nam uzyskać najwyższą sprzedaż biletów na naszej historii – mówi Bogusław Bajoński, dyrektor ZTM. – Uzyskaliśmy dochód w wysokości 187,3 milionów złotych – dodaje. Według niego to o 700 tysięcy złotych więcej niż planowano.

Wpływ na taki wynik miało także przyłączenie kolejnych gmin do komunikacji w Poznaniu. Dzięki temu uzyskano także dodatkowych pasażerów korzystających z karty PEKA. Szczególnie dotyczy to Rokietnicy. W tym roku połączono transport publiczny z Czerwonakiem i Murowaną Gośliną. Planowana jest także pełna integracja z gminami Mosina, Swarzędz i Kleszczewo.

Prowadzone są rozmowy z Tarnowem Podgórnym. Jednak tamta gminy w przypadku podpisania porozumienia transportowego z poznańskim ZTM może stracić dofinansowanie do przejazdów ulgowych. Co roku wynosi ono milion złotych.
To właśnie mieszkańcy okolicznych gmin mogą być siłą napędową do zdobycia 400 tysięcy użytkowników systemu. Drugą będą... kierowcy. – Planujemy budowę systemów parking Park and Ride (parkuj i jedź - komunikacją publiczną - red.) – zapowiada Maciej Wudarski. Preferencyjnie mogą tam być traktowani właściciele samochodów, którzy posiadają kartę PEKA. Możliwe, ze jeśli będą miali ją doładowaną, to zostawią swój samochód za darmo.

O tym, że PEKA cieszy się coraz większą popularnością świadczy to, że coraz mniej osób korzysta z jednorazowych biletów papierowych. Natomiast zyskują bilety okresowe, ale nie tradycyjne miesięczne, a 14 dniowe. Według ZTM to oznacza, że sprawdza się system dzięki któremu to właśnie pasażerowie wybierają okres na który opłaca się im wykupić bilet.

Bartosz Trzebiatowski, rzecznik ZTM zapowiada, że w tym roku planowana jest kampania reklamująca tańsze przejazdy przystankowe na tPortmonetce PEKI. To może dać kolejnych użytkowników systemu.

Wideo

Komentarze 21

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
PL
Adrianie nie da się zaoszczędzic w ten sposób gdyż gdyż koszty eksploatacyjne PEKA w niedalekiej przyszłości rozłożą budżet miasta Poznania albo obciążą mieszkańców absurdalnymi kosztami nie tylko w tej dziedzinie = DROGO (nie teraz jesli chodzi o ZTM w przypadku indywidualnych opłat za przejazdy kartą = przyjmując idealistycze założenia i to że system działa poprawnie = TAK NIE ZAWSZE JEST). A CO W NASTĘPNYCH LATACH. Co z tego że osiągając teraz 400 000 wydanych kart PEKA nie będziemy musieli zwracac do UE dotacji na wdrożenie tego projektu na którym pewne osoby zarobiły = oni zarobili lub zarobią wkrótce >> my BĘDZIEMY później płacic przez długie lata po tym kiedy wdrożeniowcy piastowac bedą inne intratne funkcje (chyba że będziemy mieli na tyle odwagi aby zmieniac to). Brak szerszej wizji nowych władz Poznania (PO) = np pomysł wchłonięcia oraz przymusowa integracja z Poznaniem gmin sąsiednich (notabene bogatszych) jak i przede wszystkim skutki działania POPRZEDNICH WŁADZ (też sitwa PO) skutkują tym że niczym lemingi niektórzy wyją z zachwytu nad wątpliwie dobrymi rozwiązaniami które są na tym forum sa przedstawiane a które w rzeczywistości są.....................
Z
ZTM DO LIKWIDACJI!!!
Pora chyba zastanowić się i wreszcie zrobić porządek z finansami publicznymi. Za Grobelasa było wiadomym, że PEKA to bubel a przy okazji dotacji rozmnożą się zyski urzędnicze, powiększą się biurokratyczne struktury i kolejne pociotki zyskają lekką, łatwą i przyjemną pracę z pod znaku - nic nie robienia przy biurku- Oczywiście NASZYM KOSZTEM
Wiemy doskonale, że budżet został zaminowany przez poprzedniego prezydenta, że właściwie każda inwestycja w tym mieście - co stało się tautologią- jest niedoszacowana!
Tak niestety wygląda nie tylko Poznań, lecz cały kraj, odkąd urzędnicza szarańcza poczęła się mnożyć i rozprężać na wszystkie strony.
CZEKAMY JAK SPRAWA SIĘ ROZWINIE I ILU URZĘDASÓW UCIERPI...
A
Asia
Ostatnio moi studenci otrzymali zadanie wykonanie symulacji kosztów transportu miejskiego. Miało być to porównanie obecnych kosztów (dane dostępne ztm, bip, UM) oraz "darmowego" transportu miejskiego. Obraz tego porównania jest druzgocący dla obecnego systemu. Nawet przy naprawdę słabych założeniach "darmowego", koszty są nieporównywalne. Nie zdajecie sobie sprawy, jakie koszty ponosi miasto tylko w kwestii drukowania biletów, dystrybucji, kontroli, kosztów pracowniczych. Nie wspomnę o projekcie peki. Realizując za te pieniądze projekt reorganizacji struktury transportu, bylibyśmy jakieś 20 lat do przodu. Materiały z projektu udostępnimy prasie.
p
prot
I śmieje się w pysk bezczel jeden. Ludzie w PLK nie wiedzą co to za egzemplarz, że go zatrudnili ? A może na złość nowej władzy w Poznaniu ?
c
castaway
P&R płatne. A co na to społecznicy, co na to ruchy miejskie? To ma być zachęta do korzystania z komunikacji miejskiej? To raczej zahacza o szantaż. Podobnie jak i wyrobienie karty P. Jak jej nie masz, płać bajońskie kwoty za bilet jednorazowy. Potem radość, że spadła ich sprzedaż. Wprowadźcie jeszcze rogatki - jedną przy wjeździe do miasta, a drugą przy wjeździe do centrum. Ograniczycie ruch samochodowy na czym tak Wam bardzo zależy. Miasto przyjazne ludziom... I Wy mówicie, że chcecie zatrzymać odpływ mieszkańców z miasta. Róbcie tak dalej, a na pewno go ograniczycie.
l
leser
Rozwiązanie wydaje się tak proste że aż niemożliwe!!! Wystarczy zlikwidować "tfur" jakim jest zdm i zaoszczędzone 20 mln zeta oddać . Do tego sprzedać kamienicę w jakiej "pierdzą" w stołki i zrobić i komunikację za free i parkingi p&r i co się tam naszym 'społecznikom" u władzy wydaje
m
mieszkaniec
Czy ktoś za to odpowie, czy znowu do mediów pójdzie informacja, że wszystko jest w porządku? Panie prezydencie Wudarski i co Pan z tym zrobi?
P
Prag
Wolę płacić niż widzieć tego Pana na jakimkolwiek stanowisku, czy pełniącego jakąkolwiek funkcję. Pamiętam co wyprawiał jako wojewoda ( na szczęście krótkotrwały). Gdyby został dłużej, to bylibyśmy kompletnym zaściankiem. Ambicje i chęć podlizania się płaskodziobemu wodzusiowi przesłaniały mu wszystko.
G
Gość
Chodzi jednak o sprawdzony system (sa takie miasta nawet w Polsce), gdzie koszty komunikacji oplacane sa nie z kieszeni uzytkownika ale wprost z kasy miejskiej. Likwiduje to wydatki administracyjne, koszty posrednie, a nawet podatkowe i sprawia, ze komunikacje jest duzo tansza. Ale POznaniacy woleli wybrac POwskiego kucyka, ktory czyta bajk (na razie w szkolach) i obwozi sie PO wszystkich spedach z Komorowskim. Na koszt podatnika oczywiscie. kasienka
G
Gość
a potem do prokuratury. Tego będziemy się domagać.
z
zbuk
nie istnieje coś takiego jak "bezpłatna komunikacja" - zapłacimy za nią wszyscy z naszych podatków!!!
z
zbuk
i zapomniałem dodać, że te wyniki sprzedaży biletów podawane przez ZTM są dla mnie tak samo wiarygodne jak sondaże CBOS
z
zbuk
centralnie S.R.A.M na system peka i wywody panów Bajońskiego i Trzebiatowskiego mnie nie przekonają, a parkingi P+R powinny być całkowicie bezpłatne i to bez żadnych kart tak jak to jest np. w Berlinie,
G
Gość
trzeba bylo glosowac na Dziube juz byscie mieli bezpltna komunikacje miejska
K
Koniu
BRACIA W TO POZBAWIENI JAKICHKOLWIEK ZASAD ,ŻYJĄ W ŚWIECIE PRZESTĘPCZYM A NIE STOSUJĄ ZASAD TEGO PRZESTĘPCZEGO ŚWIATA ,NIE LICZĄ SIĘ Z NIKIM I Z NICZYM INTERESUJĄ ICH TYLKO PIENIĄDZE ZDOBYTE NAWET WFRAJERSKI SPOSÓB A GDY NOGA IM SIĘ PODWINIE I TRAFIAJĄ ZA KRATY TO ZGRYWAJĄ HONOROWYCH GITÓW ......
ZWYKLE ŚMIECIE ......
Dodaj ogłoszenie