Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań otwiera się na nowoczesne usługi biznesowe 2. generacji

Grzegorz Okoński
Poznań otwiera się na nowoczesne usługi biznesowe 2. generacji
Poznań otwiera się na nowoczesne usługi biznesowe 2. generacji Adrian Wykrota
Miasto Poznań staje się jednym z większych ośrodków nowoczesnych usług biznesowych nie tylko w Polsce, ale także w Europie

Już dziś, wg raportu ABSL, w Poznaniu znajdują się 72 centra usług wspólnych, zatrudniając w nich ponad 11 tysięcy pracowników z wysokimi kwalifikacjami zawodowymi, począwszy od inżynierów przez filologów na ekspertach zasobów ludzkich, IT i finansów i wielu innych skończywszy.

Globalizacja, rewolucja informatyczna i technologiczna znana jest nam do tej pory głównie z wpływów na narzędzia pracy i sposób jej wykonywania, tj. tam, gdzie kiedyś potrzebny był człowiek do wykonania prostych czynności manualnych, tam dzisiaj stoją komputery i nowoczesne maszyny.

Żyjemy w XXI wieku i to nie jest koniec zmian, jakich będziemy wkrótce naocznymi świadkami. Kolejna odsłona rewolucji technologiczno-informatycznej zaczyna już dziś zmieniać funkcjonowanie i struktury organizacyjne przedsiębiorstw.
Wyobraźmy sobie duże przedsiębiorstwo, w którym łącznie zatrudnionych jest na etacie tylko kilkunastu pracowników – „biznespartnerów” zajmujących się zarządzaniem bieżącymi operacjami w przedsiębiorstwie, produkcja umiejscowiona gdzieś na świecie, w kraju z tańszą „siłą roboczą”, a wszystkie usługi wymagające zaawansowanej wiedzy eksperckiej „dostarczane są” przez jednostki nowoczesnych usług biznesowych. Wizja taka nie jest już modelem teoretycznym, a próbką praktycznych rozwiązań stosowanych w wielu korporacjach międzynarodowych.

Sektor nowoczesnych usług biznesowych 2. generacji to sektor przyszłości. To sektor, który warto poznawać i w jego rozwój inwestować, tworząc centra eksperckie w Polsce, korzystając z przewagi, że Polska jest krajem otwartym na nowe rozwiązania i posiada duży zasób wysoko wykwalifikowanej kadry pracowników i menadżerów, znających światowe rozwiązania i ich zastosowanie w praktyce biznesowej.

Usługi z najwyższej półki
W nowoczesnym oszklonym wieżowcu, z widokiem na panoramę Poznania i lądujące na Ławicy samoloty, funkcjonuje centrum biznesu, skupiające pracę ludzi – dosłownie – z całego świata, z wszystkich kontynentów. Centrum Usług Wspólnych i Eksperckich Wavin jest przykładem centrum nowoczesnych usług biznesowych 2. generacji, w którym wysokiej klasy specjaliści wykonują usługi biznesowe nie tylko dla innych firm z własnej grupy kapitałowej, pracujących na terenie całej Europy, ale także dla czterech innych wielkich grup kapitałowych, o globalnym zasięgu, należących, tak jak Wavin, do międzynarodowego koncernu Mexichem. Dzięki temu w Poznaniu skupiają się procesy doradztwa biznesowego, raportowania, kontrolingu oraz tradycyjnych usług związanych z rachunkowością finansową firm z całego świata! Na siódmym piętrze nowoczesnego biurowca nie ma znaczenia, czy trzeba podjąć decyzje dotyczące operacji w Finlandii czy w Chinach, albo przeprowadzić analizę danych, które właśnie spłynęły z Węgier – wszystko odbywa się w stolicy Wielkopolski, w zespole ekspertów.

Jest to przykład centrum Usług 2. Generacji, w którym zespoły wysokiej klasy specjalistów nie tylko wykonują bieżące usługi z zakresu operacji o często dużym zaawansowaniu merytorycznym, ale także prowadzenia doradztwa projektowego i eksperckiego.

Współczesnym trendem w centrach eksperckich 2. generacji jest podnoszenie kwalifikacji pracowników, inwestowanie, tak jak Wavin, w certyfikaty typu ACCA Approved Employer po to, by otwierać możliwości zdobywania rozpoznawalnych na całym świecie prestiżowych kwalifikacji zawodowej jak ACCA (czyli Association of Chartered Certified Accountants) swoim pracownikom.

Współpraca dla przyszłości
Partnerstwo w dzisiejszych centrach 2. generacji nie dotyczy wyłącznie funkcjonowania w lokalnych społecznościach, ale koniecznym staje się globalne spojrzenie, że w przyszłości wszystkie funkcje, nie tylko finansowe, będą realizowane w tych właśnie centrach.

Rozwój sektora nowoczesnych usług biznesowych jest całkowicie zgodny z przyjętą wizją miasta Poznań 2030, jako „miasta metropolitalnego o silnej gospodarce, wysokiej jakości życia, opierającym swój rozwój na wiedzy”. Jednym z priorytetów dla władz miasta jest efektywna komunikacja i współpraca pomiędzy uczelniami, władzami miasta i centrami eksperckimi, gwarantująca konkurencyjność Poznania na tle innych miast w Polsce i Europie.

Drogą realizacji postawionych celów są spotkania, podczas których analizowane są trendy, sposoby wspierania i rozwoju poznańskiego rynku pracy na tle ośrodków nowoczesnych usług biznesowych. Jedno z nich miało miejsce w minionym tygodniu w Centrum Usług Eksperckich Wavin. Jego uczestnicy zgodzili się, że najbliższe lata są kluczowe w rozstrzygnięciu, czy Poznań wygra walkę o pozyskanie firm działających w sektorze nowoczesnych usług biznesowych.

Zmiany na rynku pracy w najbliższych latach będą miały także poważne konsekwencje dla pracowników. Z jednej strony należy sobie uświadomić, że trendem globalnym jest przesuwanie miejsc pracy z firm lokalnych do firm sektora usług nowoczesnych, jak również dalszej automatyzacji i robotyzacji procesów. Z drugiej strony sektor usług nowoczesnych będzie zlokalizowany w przyszłości tam, gdzie już dzisiaj uda się go zakorzenić i zbudować kompetencje. Jednocześnie w sektorze usług nowoczesnych poszukiwani będą wysokiej klasy doświadczeni specjaliści.
Jakie są tego konsekwencje? Takie, że kolejna odsłona rewolucji technologicznej uczyni z sektora usług nowoczesnych główny ośrodek zatrudnienia dla osób z wysokimi kwalifikacjami zawodowymi, stając się w przyszłości, wraz z dalszym rozwojem nowoczesnych technologii, ośrodkami ekspercko-badawczymi. Dla pracowników, im wcześniej dokonany wybór ścieżki zawodowej w sektorze nowoczesnych usług biznesowym, tym lepsze dopasowanie kwalifikacji do wyzwań rynku pracy jutra.

Dobra praca czeka!

Centrum Usług Wspólnych i Eksperckich Wavin zaprasza do siebie nie tylko doświadczonych specjalistów, ale także absolwentów uczelni, młodych ludzi będących dopiero na starcie kariery zawodowej.

Wśród kandydatów mile widziana jest wiedza o procesach w przedsiębiorstwie, umiejętność prezentacji wyników, łatwość adaptacji do zmieniającego się otoczenia.

Zgodnie z obowiązującymi standardami Centrum, oprócz atrakcyjnego wynagrodzenia, zapewnia wsparcie w postaci m.in. pakietu rekreacyjno-sportowego, opieki medycznej.

Zdaniem pracowników – dlaczego warto pracować w centrum eksperckim

  • Centrum Usług Eksperckich umożliwia rozwój kompetencji merytorycznych i interpersonalnych. Przykładem jest Marta, Team Leader GL, która rozpoczęła pracę w lipcu 2015 roku. Mówi: „rozpoczęłam pracę w Centrum jako starsza księgowa – trafiłam tu zachęcona ogłoszeniem – i już po kilku miesiącach awansowałam na młodszego kierownika księgi głównej”. Wavin, pomagając w rozwoju kompetencji pracowników, wspiera Panią Martę w pozyskaniu Certyfikatu ACCA.
  • Kolejnym przykładem jest Ania, z działu zobowiązań, która również rozwinęła skrzydła: ze specjalisty ds. księgowania finansowego awansowała w pół roku na koordynatora swojego działu, co daje jej możliwości nie tylko rozszerzania wiedzy procesowej, ale również koordynowania pracy zespołu. Jak mówi – „podoba mi się to, że każda osoba u nas, każdy pracownik, jest uznawany przez pracodawcę za eksperta – przykładowo w dziedzinie procesów związanych z danym krajem i w tym kierunku rzetelnie przygotowywany do pracy”.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski