Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Prywatny inwestor skupuje działki przy planowanej linii tramwajowej?

Marcin Idczak
Tak ma wyglądać trasa tramwajowa na ul. Falistą
Tak ma wyglądać trasa tramwajowa na ul. Falistą UMP
Znaczna część działek w rejonie planowanej linii tramwajowej na ul. Falistą miała zostać skupiona przez potentata na rynku nieruchomości.

W poniedziałek rozpoczęły się konsultacje społeczne dotyczące budowy trasy tramwajowej na ul. Falistą. Inwestycja może się rozpocząć w najbliższych dwóch latach. Jednak już teraz zaczyna wzbudzać kontrowersje.

Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania, wyjaśnia, że dzięki nowej linii miasto będzie mogło zaoszczędzić 675 tysięcy złotych rocznie, gdyż tramwaje jadące obecnie do pętli Stomil będą kończyły swój bieg 650 metrów za rondem Żegrze.

- Przy jednoczesnym skróceniu trasy 13 ze Starołęki do Stomilu oszczędności wzrosną do 1,35 miliona złotych - wyjaśnia M. Wudarski. Tuż przy planowanej pętli, w okolicach ul. Falistej wiele terenów jest przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe. Przyszli mieszkańcy dzięki tramwajowi będą mogli szybciej dostać się w inne rejony Poznania.

- Jednak trzeba zaznaczyć, że znaczna część z gruntów przy trasie została skupiona w rękach jednego z potentatów na rynku nieruchomości w Poznaniu - zauważa Grzegorz Ganowicz, przewodniczący rady miasta.- Tą inwestycją podniesiemy, za publiczne pieniądze, wartość tych terenów. Ganowicz zapytał władze miasta, czy prywatna firma będzie partycypowała w komunalnej inwestycji, która przyniesie i jemu korzyści.

- Wielu inwestorów nie bierze udziału w miejskich przedsięwzięciach - mówi Maciej Wudarski. - Budowa dróg i układów komunikacji tramwajowej, czyli transport publiczny, to zadania własne gminy. Właściciele „Bałtyku” nie partycypują w przebudowie Kaponiery, a „Posnania” estakady katowickiej - dodaje wiceprezydent.
Zarówno M. Wudarski jak i G. Ganowicz przyznają, że w tej okolicy znajdują się także liczne działki należące do miasta. Obecnie na tym terenie mieszka około 2 tysięcy osób, w przyszłości ich liczba ma wzrosnąć do 8 tysięcy.

- Gdyby miasto nie realizowało na obecnym etapie budowy tramwaju na ul. Falistą, to w przyszłości postawiono by nam zarzut zaniechania, którego ciężar gatunkowy byłby porównywalny z brakiem budowy tramwaju na ul. Folwarczną - podsumowuje Maciej Wudarski.

Pieniądze, które zostaną przeznaczone na budowę tramwaju na Falistą nie mają uszczuplić budżetów innych inwestycji komunikacyjnych, takich jak stworzenie nowych połączeń na Naramowice. Projekt Falistej został włączony do planów zmodernizowania GTR (torowisk na górnym tarasie Rataj), które mają zostać wykonane w najbliższych latach. Zarówno zastępca prezydenta, jak i Grzegorz Ganowicz zwracają uwagę, że do wspomnianych 10 mln zł trzeba będzie doliczyć także koszty wykupu gruntów, na których w przyszłości zostaną położone tory tramwajowe.

Dla porównania jeszcze dokładnie nie wiadomo ile będzie kosztowało wybudowanie tramwaju na Naramowice (ma być przyznane dofinansowanie unijne, a miasto w prognozach finansowych zabezpieczyło już kwotę 600 mln zł). Natomiast inna, proponowana trasa prowadząca do os. Kopernika ma pochłonąć 100 mln.

Prywatny właściciel znacznej części działek w rejonie Falistej nie odpowiedział na pytania „Głosu” w sprawie planów inwestycyjnych przy przyszłej linii tramwajowej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski