reklama

Poznań: Przebudowa ronda Rataje rozpocznie się wiosną 2020 roku. Inwestycja będzie kosztować ponad 138 milionów złotych

Bogna Kisiel
Bogna Kisiel
Zaktualizowano 
Prace przy przebudowie ronda Rataje rozpoczną się wiosną przyszłego roku. Inwestycja będzie kosztować ponad 138 milionów złotych Grzegorz Dembinski
Trwają prace nad projektem przebudowy ronda Rataje w Poznaniu. Powinny zakończyć się w marcu przyszłego roku. Do tego czasu wykonawca inwestycji musi też uzyskać wszystkie niezbędne pozwolenia. Jeśli się to uda, przebudowa ronda Rataje ruszy wiosną 2020 roku.

– Zgodnie z harmonogramem inwestycji roboty budowlane rozpoczną się w kwietniu przyszłego roku. Potrwają do końca 2021 roku – mówi Maja Chłopocka-Nowak ze spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta zwraca uwagę, że zaplanowanie początku prac na wiosnę przyszłego roku nie jest przypadkowe. – Nastąpi po oddaniu do użytku mostu Lecha oraz po zakończeniu przebudowy trasy tramwajowej na Górnym Tarasie Rataj od osiedla Lecha do ronda Żegrze – wyjaśnia Wiśniewski.

Wykonawca przebudowy ronda Rataje

Po rozstrzygnięciu przetargu, w grudniu ubiegłego roku podpisano umowę z wykonawcą przebudowy ronda Rataje. Jest nim konsorcjum Aldesa Construcciones Polska. Jose Maria Argüelles de Bustillo, dyrektor generalny tej spółki przypominał wtedy, że firma od ośmiu lat działa w Poznaniu: – Zrealizowaliśmy inwestycje dla uniwersytetu, projekt Za Bramką oraz dla inwestorów prywatnych.

Czytaj też: Poznań: Przebudowa ronda Rataje w 2020 roku. Powstaną nowe torowiska, przystanki i dworzec autobusowy. Nie będzie większych utrudnień?

Chłopocka-Nowak dodaje, że spółka PIM w lipcu tego roku wyłoniła w przetargu inżyniera kontraktu, który będzie nadzorował ten projekt.

Co się zmieni po przebudowie ronda Rataje?

Przebudowa ronda Rataje będzie kosztować ponad 138 mln zł, w tym dofinansowanie unijne wyniesie 106,6 mln zł .

– Na rondzie, wzdłuż ulic Bolesława Krzywoustego – na odcinku od ulicy Serafitek do ronda Rataje, na ulicy Jana Pawła II – na odcinku od Kórnickiej do ronda oraz na ulicy Zamenhofa – na odcinku od Piłsudskiego do ronda powstanie wydzielone, ciche torowisko tramwajowo-autobusowe – mówi Chłopocka-Nowak. – Zmieniona zostanie konstrukcja jezdni, powstaną też dodatkowe pasy ruchu. Istniejące przystanki zostaną wydłużone. Nowe perony będą obsługiwały zarówno tramwaje, jak i autobusy.

Zobacz również: Przebudowa ronda Rataje: Wariant wybrany! [MAPA, ZDJĘCIA]

Wiśniewski podkreśla, że dzięki tej inwestycji łatwiej będzie poruszać się po rondzie, bo w tej chwili pasażerowie komunikacji miejskiej tracą wiele czasu na przesiadki.

Ponadto wykonawca przebuduje i rozbuduje oświetlenie drogowe, monitoring wizyjny, kanalizację teletechniczną i sygnalizację świetlną. Zmodernizowany zostanie również dworzec Rataje. W okolicy ronda powstaną nowe chodniki, ścieżki rowerowe i mała architektura. – W ramach rekompensaty za konieczną do przeprowadzenia inwestycji wycinkę drzew zostaną wykonane nowe nasadzenia – dodaje Chłopocka-Nowak.

Warto wiedzieć: Przebudowa ronda Rataje: Kto za nią zapłaci? [ZDJĘCIA]

Projekt przewiduje również budowę parkingu Bike &Ride, zainstalowanie inteligentnego systemu transportowego oraz zakup przez spółkę MPK 15 autobusów elektrycznych.

Rondo Rataje to ważny punkt na komunikacyjnej mapie miasta. Trzeba tam wymienić torowiska, zadbać o bezpieczeństwo

powiedział w rozmowie z „Głosem” prezydent Jacek Jaśkowiak.

W trakcie przebudowy ronda Rataje będą utrudnienia

Rozpoczęcie robót w tak newralgicznym miejscu będzie rodzić poważne komplikacje. Z jakimi utrudnieniami muszą liczyć się poznaniacy? – Uzgodnienia w sprawie tymczasowej organizacji ruchu na czas prowadzenia prac w rejonie ronda Rataje wciąż trwają – odpowiada Chłopocka-Nowak. – Chcemy, by do rozpoczęcia robót w tym rejonie kierowcy mieli jak najwięcej alternatywnych dróg do poruszania się. Dlatego przed wejściem ekip na plac budowy przejezdny będzie i most Lecha, i ulice Żegrze oraz Chartowo, których remont nawierzchni właśnie ruszył.

Sprawdź też:

PIM deklaruje, że zrobi wszystko, by ograniczyć utrudnienia, szczególnie w komunikacji publicznej oraz aut przejeżdżających przez rondo. – Na każdym etapie realizacji inwestycji będzie  możliwy zjazd i wjazd na rondo w każdym kierunku – zapewnia Chłopocka-Nowak.

Przebudowa ronda Rataje po otwarciu mostu Lecha

Przebudowa ronda Rataje rozpocznie się po otwarciu północnej nitki mostu Lecha. W sierpniu ubiegłego roku została ona rozebrana. Stan konstrukcji był fatalny, dlatego trzeba było ją rozebrać i zbudować na nowo. Kierowcy z nowej przeprawy skorzystają jeszcze w tym roku. To wcześniej niż zakładano. Harmonogram przewidywał bowiem, że nowy most będzie przejezdny na koniec stycznia 2020 r., a prace budowlane, które mogą być prowadzone niezależnie od ruchu samochodowego, zakończą się w czerwcu przyszłego roku.

Czytaj także

Nowy most ma długość blisko 236 metrów, jego konstrukcja jest w stanie wytrzymać większe obciążenia. Kierowcy będą mieli do dyspozycji trzy pasy ruchu. Jest też ścieżka rowerowa. Obecnie trwają prace przy budowie dróg dojazdowych po obu stronach mostu. Trzeba jeszcze zrobić chodnik, bariery, balustrady, oświetlenie i położyć nawierzchnię na jezdni. Przypomnijmy, że most Lecha wybudowano w latach 50. ubiegłego stulecia. Jego południowa nitka została wybudowana w latach 90.

ZOBACZ TEŻ:

Tak jeszcze kilka lat temu wyglądał dworzec Poznań Główny. Z...

Sprawdź też:

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 16

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

p
pagani
21 października, 17:45, Poznaniak:

Odnoszę wrażenie że wszystkie poniższe komentarze pisała jedna osoba. Same narzekania i to nieuzasadnione. Zamiast się cieszyć to marudzą. Masakrycznie pisuary.

21 października, 19:15, Drogowiec:

Ale niestety taka prawda! Przebudowa nie zwiększy przepustowości ronda a jedynie może nieco ułatwi poruszanie się po nim. I to raczej nie kierowcom a tramwajom, autobusom i rowerzystom. Nie wiem dlaczego nie robi się w tym miejscu skrzyżowania wielopoziomowego o chociażby jednym poziomie - bezkolizyjnego przejazdu na głównym kierunku jak to buduje się w innych, biedniejszych miastach niż Poznań.

Bo transport samochodowy w mieście jest niewydolny. Zachód już dawno tę lekcję przerobił, stąd wszędzie priorytetem jest zbiorkom uzupełniany jedynie przez rowery, skutery itp.

L
LoL
21 października, 10:16, Gość:

Jeżeli projekt będzie zatwierdzony przez tych samych "fachowców" co to pomalowali drogi dla rowerów w centrum, postawili mini ronda, kładą maty zwalniające, zaprojektowali rondo Kaponierę to aż strach się bać !!!

Kaponierę projektowali i budowali ludzie Grobelnego, co zresztą doskonale widać.

p
pagani
21 października, 17:45, Poznaniak:

Odnoszę wrażenie że wszystkie poniższe komentarze pisała jedna osoba. Same narzekania i to nieuzasadnione. Zamiast się cieszyć to marudzą. Masakrycznie pisuary.

21 października, 19:15, Drogowiec:

Ale niestety taka prawda! Przebudowa nie zwiększy przepustowości ronda a jedynie może nieco ułatwi poruszanie się po nim. I to raczej nie kierowcom a tramwajom, autobusom i rowerzystom. Nie wiem dlaczego nie robi się w tym miejscu skrzyżowania wielopoziomowego o chociażby jednym poziomie - bezkolizyjnego przejazdu na głównym kierunku jak to buduje się w innych, biedniejszych miastach niż Poznań.

Taaa, taki Wrocław właśnie burzy swoje estakady na Placu Społecznym.

J
Jdkss

POsen miasto doznań. Głosujcie na idiotow to idiotyczne inwestycje będą

J
Jaskotel

Mim że jestem poznaniakiem jak mój ojciec,dziadkowie i pradziadkowie ,to w ciągu kilku miesięcy zabieram swoje podatki do podpoznańskiej gminy. Mam dosyć tego ,że nie mogę zaparkować pod chatą i zanieść zakupów np 2 zgrzewek wody,tylko muszę drałować z 2 ulicy dalej...Takie wygody to ja mam w d...Mam matkę z rozrusznikiem serca ,która właściwie ,nie powinna chodzić ,a ja nie mogę podjechać i zaparkować ,żeby po nią pójść do mieszkania. Mam za to czerwoną falę, oszołomów z ruchów miejskich, Św.Marcin...eklektyczny powodujący katatonię ,marsze i biegi paraliżujące miasto. To co mam tu szukać?? Czuję wypłoszony z miasta!! Zostaną tu starcy i hipsterzy... Z tej mąki chleba nie będzie. dzięki JJ...Twoja to zasługa. mam nadzieję ,że co poniektórych ,demokratycznie wywiozą na taczkach za rogatki i wywalą do rowu.

J
Jaskotel

Nic już mnie w tym mieście antyludzkim nie zadziwi. nawiedzeńcy rządzący tym miastem z magistratu ,postradali zmysły owładnięci antysamochodową polityką ,która jakby nie było...jest motorem napędowym biznesu. Nie ma aut ,to nie ma interesu etc.etc...

D
Drogowiec
21 października, 17:45, Poznaniak:

Odnoszę wrażenie że wszystkie poniższe komentarze pisała jedna osoba. Same narzekania i to nieuzasadnione. Zamiast się cieszyć to marudzą. Masakrycznie pisuary.

Ale niestety taka prawda! Przebudowa nie zwiększy przepustowości ronda a jedynie może nieco ułatwi poruszanie się po nim. I to raczej nie kierowcom a tramwajom, autobusom i rowerzystom. Nie wiem dlaczego nie robi się w tym miejscu skrzyżowania wielopoziomowego o chociażby jednym poziomie - bezkolizyjnego przejazdu na głównym kierunku jak to buduje się w innych, biedniejszych miastach niż Poznań.

P
Poznaniak

Odnoszę wrażenie że wszystkie poniższe komentarze pisała jedna osoba. Same narzekania i to nieuzasadnione. Zamiast się cieszyć to marudzą. Masakrycznie pisuary.

T
Tim

Oczywiscie jakies pasy i inne wynalazki dla rowerzystow, a korki jak byly tak beda bo dla kierowcow nic, no ale czego sie mozna spodziewac w jaskowiakowym miescie. Jesli nie jestes teczowym albo rowerzysta to lepiej spadaj z tego miasta.

a
adfgadfg

boze moje kondolencje, pozdrawiam z mostu lecha...

G
Gość

Jeżeli projekt będzie zatwierdzony przez tych samych "fachowców" co to pomalowali drogi dla rowerów w centrum, postawili mini ronda, kładą maty zwalniające, zaprojektowali rondo Kaponierę to aż strach się bać !!!

G
Gość

Głosujcie dalej na PO za kilka lat zrobią remont za miliard czegoś co nie musi to mieć. Sorry ale remont r. Rataje to nonsens za 138 baniek mogli by wybudować mniejsze ronda i przejścia gdzieś gdzie ich naprawdę brakuje. PS kto jest wykonawcą? Znajomi Jacusia?

M
Michał

Tylko rozwiązania wielopoziomowe mają sens w tym durnym mieście ale co tam. Lepiej tracić czas, nerwy i kolejnych mieszkańców miasta

...

To wszystko z naszych podatków, jeśli są wydawane w niewłaściwy sposób to władze powinny wytłumaczyć się z tego.

M
Mac

Zdaje sie, ze w glosowaniu wygrala wersja dwupoziomowa za niewiele wiecej... nie lepiej bylo poczekac, dozbierac kase i zrobic jak nalezy.. Oczywiscie wszystko kosztem kierowcow.. nie ladnie gryzc reke, ktora karmi..

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3