Nasza Loteria

Poznań: QR-kody na wszystkich taksówkach - zapytasz i poznasz odpowiedź

Bogna Kisiel
Szymon Jakubowski, taksówkarz z korporacji M1 Taxi uważa, że wprowadzenie QR-kodów to dobry pomysł. On nie naciąga klientów, postępuje zgodnie z przepisami więc nie musi obawiać się kontroli
Szymon Jakubowski, taksówkarz z korporacji M1 Taxi uważa, że wprowadzenie QR-kodów to dobry pomysł. On nie naciąga klientów, postępuje zgodnie z przepisami więc nie musi obawiać się kontroli Łukasz Gdak
Do końca roku na wszystkich poznańskich taksówkach ma się znaleźć naklejka z QR-kodem. Czy tak się stanie, zdecydują radni na wrześniowej sesji. QR-kody mają ułatwić życie klientom i zespołom kontrolującym taksówki, ale także samym taksówkarzom.

Naklejki z QR-kodem mają pojawić się na wszystkich poznańskich taksówkach do końca roku. Zostaną one naklejone w widocznym miejscu - na szybie prawych, tylnych drzwi, obok cennika. Znajdzie się na nich nazwa projektu, która brzmi: "Zapytaj, POZNAJ odpowiedź".

W tej nazwie zawiera się cała idea wprowadzenia QR-kodów, które mają ułatwić życie klientom i zespołom kontrolującym taksówki, ale także samym taksówkarzom.

Kontrole nocne

Kazimierz Śliwiński, zastępca dyrektora Wydziału Działalności Gospodarczej i Rolnictwa tłumaczy, że pomysł QR-kodów zrodził się z dotychczasowych doświadczeń zespołów kontrolujących.

- Najbardziej efektywne są kontrole nocne, bo wtedy często jeżdżą osoby, które nie posiadają licencji - twierdzi K. Śliwiński. - To jednak wiąże się z pewnymi komplikacjami.

Baza danych znajduje się w wydziale. Trzeba delegować dwóch pracowników, który musi siedzieć w nocy w biurze, by mógł na bieżąco informować kontrolera, czy dany taksówkarz spełnia wszystkie warunki.

Dostęp do danych on-line

- Dzięki aplikacji zbliżając smartfona do QR-kodu uzyskujemy dostęp on-line do naszej bazy danych i wszystko wiemy o danej taksówce - wyjaśnia K. Śliwiński. - Te informacje uzyskujemy o każdej porze.

Jacek Kalka, prezes Poznańskiego Stowarzyszenia Taksówkarzy 519 519 zastanawia się na ile to usprawni kontrolę. I pyta: - Czy taksówkarz będzie musiał czekać pół godziny na sporządzenie protokołu kontroli?

Zdaniem K. Śliwińskiego, jest wszystko jest dobrze pisanie protokołu nie ma sensu.

- Po co zawracać głowę taksówkarzowi. Niech pracuje. Uważam, że wystarczy odnotować numer skontrolowanej taksówki - mówi K. Śliwiński, podkreślając, że pozwoli to na zwiększenie liczby kontroli. I dodaje: - Także klienci, korzystający z usług taxi będą mogli ściągnąć sobie darmową aplikację, która pozwoli na weryfikację danych, ale w ograniczonym zakresie. Dowiedzą się, czy jest to licencjonowany przewoźnik i czy wskazanie licznika zgadza się z obowiązującym cennikiem.

W przyszłości urzędnicy chcą rozszerzyć tę funkcjonalność. - Myślimy o aplikacji, która po wpisaniu dokąd chcemy dojechać poda nam przybliżony koszt przejazdu - zdradza K. Śliwiński.

Pozwoli to klientowi na weryfikację trasy i uniknięcie "wycieczki krajobrazowej" po całym mieście.

Nic nie mamy do ukrycia

- Nie jesteśmy przeciwni wprowadzeniu QR-kodów. Nie mamy nic do ukrycia - zapewnia J. Kalka. Jego zdaniem, kontrole powinny być prowadzone. - Dla stowarzyszenia nie są one problemem.

Podobnie uważa Szymon Jakubowski, taksówkarz z M1 Taxi. - To bardzo dobry pomysł - twierdzi Sz. Jakubowski. - Pracuję zgodnie z przepisami. Niech się martwią ci, którzy dorabiają na boku.

Stanisław Piątkowski, taksówkarz z Radio Taxi RMI wskazuje, że służby powinny koncentrować się przede wszystkim na ściganiu nieuczciwych przewoźników.

- Szczególnie przy dworcu "robią ludzi na szaro" - dodaje Sz. Jakubowski. - Tam ceny kursów są nierealne. Ja klienta zawiozę za 10 zł, a oni za 50.

Zdaniem J. Kalki, sprawa usług taksówkarskich przy dworcu jest bulwersująca.

- Należy szybko zrobić z tym porządek - mówi J. Kalka. - Najbardziej cierpią osoby starsze, które przyjeżdżają na wizytę lekarską do Poznania z małych miejscowości i wsi. Często słono płacą za przejazd taksówką.

Taksówkarze przyznają, że z uczciwością niektórych bywa różnie. I choć wydaje się, że np. problem usług taxi na lotnisku Ławica został rozwiązany, to ciągle można tutaj zapłacić za kurs 50 euro.

- Ten pierwszy kontakt klienta z miastem wpływa na wizerunek Poznania - twierdzi J. Kalka. - Pytanie, czy przyjezdni będą korzystać z QR-kodów. Poznaniacy mają wybrane korporacje, wiedzą jakie oferują one warunki.

O wprowadzeniu QR-kodów zadecydują radni. Uchwała w tej sprawie ma trafić na najbliższą sesję.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

c
ciekawy
"Baza danych znajduje się w wydziale. Trzeba delegować dwóch pracowników, który musi siedzieć w nocy w biurze, by mógł na bieżąco informować kontrolera, czy dany taksówkarz spełnia wszystkie warunki." O spełnienie jakich warunków chodzi skoro wszystkie wymagane dokumenty i "warunki" taksówkarz musi posiadać przy sobie bo jeśli czegoś nie ma to pomimo kodów qr i tak dostanie mandat. Qr ułatwia tylko pracę machiny urzędniczej a nie zmienia nic względem klienta. Chodzi tylko o potwierdzenie np. czy nowo zrobione badanie techniczne, legalizacja taksometru zostały zgłoszone do urzędu nic więcej. Sama pieczątka czy zaświadczenie o legalizacji nie wystarczy a nie zgłoszenie tego do urzędu tzw. aktualizacja danych to wg. urzędu OGROMNE przestępstwo za które należy bezwzględnie karać!!! Szanowni urzędnicy istnieje coś takiego jak CEPiK gdzie wszystkie te informacje są dostępne bez konieczności dostarczania Wam czegokolwiek-to realnie ułatwiłoby życie Wam jak i taksówkarzom. Podsumowując kody qr zwolnią z delegacji nocnej dwóch urzędników przed komputerem i nic więcej. A jeśli chodzi o kontrole, które faktycznie byłyby ukłonem w stronę klientów taksówek to może przynajmniej tych dwóch zwolnionych z nocnej delegacji urzędników wysłać na kontrole sposobem "tajemniczy klient" Kilka kursów miesięcznie w ciągu roku np. z Dworca w umówione miejsce gdzie czekałoby już ITD bądź Policja i przykładowe kursy na Wierzbięcice za 50 zł na pewno by się nie powtórzyły oczywiście z zastrzeżeniem, że tajemniczy klient znaczy faktycznie tajemniczy a nie wcześniej "zapowiedziany"
g
gosc
Jak spity wracasz ze starego rynku to taksówką chcesz wrócić do domu
b
bubu
A może urzędnicy wezmą się za egzekwowanie &11 uchwały rady miasta dotyczącego oznakowania taksówek i podróby znikną ?
t
taximan
Może by tak się zająć poprawieniem jakością dróg w centrum, regulacją świateł na skrzyżowaniach? Rozkorkować trochę miasto, bo licznik taxi w korku bije. Więc jak aplikacja oceni koszt przejazdu, jeśli różni się w zależności od czasu w jakim pokonamy dany odcinek drogi?
p
poznaniak
Po przeczytaniu tego artykułu odnoszę wrażenie, że największym problemem mojego miasta są taksówki i taksówkarze. Cała reszta jest w najlepszym porządku. Kolejny temat zastępczy. I żeby było jasne, nie jestem taksówkarzem.
M
Moetek
Trzeba też zrobić porządek z taksówki przy Starym Rynku ul. Szkolna czy Wielka bo to co wyprawiają taksówkarze z RMI czy 222222 szkodzi napewno wizerunkowi Miasta
Z
Zdzichu
oby to dotyczyło wszystkich taksówek , a nie znowu mafia taksówkowa z spod dworca będzie robiła swoje (kurs z dworca na Wierzbięcice 50 zł.) i to za przyzwoleniem władz - to skandal tym powinna zająć się prokuratura , setki nieświadomych ludzi codziennie jest oszukiwanych i naciąganych , oni jakoś nie podlegają żadnym kontrolom ( dlaczego ??? ) mało tego miasto stworzyło dla nich odrębny postój ten pierwszy widoczny dopiero dalej za mostem jest postój dla korporacyjnych , oprócz tego w zatoczce przydworcowej gdzie czyhają na tzw. " jelenia " mogą stać tylko oni , korporacyjna jak za długo stoi zjawia się policja i każe odjechać na postój
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski