Poznań: Radni i posłowie PiS zaprosili ministra Szałamachę

Bogna Kisiel
W poniedziałek Paweł Szałamacha spotka się w Poznaniu z przedsiębiorcami
W poniedziałek Paweł Szałamacha spotka się w Poznaniu z przedsiębiorcami Grzegorz Jakubowski
Z inicjatywy radnych i posłów PiS w sobotę o godz. 12 w sali Błękitnej Urzędu Miasta odbędzie się spotkanie z Pawłem Szałamachą, ministrem finansów. Nie zaproszono na nie prezydenta Jacka Jaśkowiaka. – Prezydent nie rozmawia z "kaczystami" – tłumaczy brak zaproszenia Artur Różański, szef klubu radnych PiS.

– Będziemy rozmawiać o tym co dobrego możemy wspólnie zrobić dla Poznania. Jakie inwestycje są ważne dla miasta i w czym rząd może pomóc – wyjaśnia Artur Różański, szef klubu radnych PiS w Radzie Miasta. – Kluczowa z punktu widzenia miasta jest siedziba dla Teatru Muzycznego oraz budowa nowego skrzydła szpitala przy ulicy Szwajcarskiej.

Przypomnijmy, że te dwie inwestycje znalazły się wśród czterech priorytetowych projektów, które radni PiS oraz poznańscy posłowie tej partii zaproponowali w ramach tzw. kontraktu dla Poznania. Oferta została złożona prezydentowi Jackowi Jaśkowiakowi oraz pozostałym klubom w Radzie Miasta. Nie spotkała się jednak ze specjalnym zainteresowaniem. Prezydent przyjął jedynie autopoprawką do tegorocznego budżetu 500 tys. zł na projekt budowy nowego skrzydła szpitala przy Szwajcarskiej co postulował PiS. Ma tu się przenieść zakład opiekuńczo-leczniczy, mieszczący się obecnie przy ul. Szkolnej.

– Chcemy też rozmawiać z ministrem o tzw. projektach miękkich, np. o większym wsparciu 1050. rocznicy chrztu Polski – dodaje A. Różański.

Michał Boruczkowski, radny PiS uważa, że warto też porozmawiać o dokończeniu budowy III ramy komunikacyjnej. – W mojej ocenie udrożniłaby ona ruch w Poznaniu, odciążyła centrum miasta – mówi M. Boruczkowski. – Przeszkodą w jej realizacji są horrendalne koszty. Może teraz jest szansa na pozyskanie tych kilku miliardów złotych.

Problem z koleją

Zbigniew Czerwiński, radny PiS w sejmiku wskazuje, że rozwiązania na szczeblu centralnym wymaga niewydolność poznańskiego węzła kolejowego.

– To jest poważny problem dla kolei aglomeracyjnej, nie pozwala na zwiększenie liczy połączeń kolejowych w kierunku Wągrowca – twierdzi Z. Czerwiński.

O budowę szpitala dziecięcego radny PiS jest raczej spokojny. – Zostanie zrealizowany z funduszy unijnych – mówi Z. Czerwiński. – Ministerstwo musi go jedynie wpisać w mapę potrzeb zdrowotnych.

Filip Żelazny, radny PiS powiatu poznańskiego deklaruje, że na tyle, na ile klub będzie w stanie to udzieli starostwu wsparcia w realizacji konkretnych przedsięwzięć. Dodaje jednak, że na razie starosta nie zgłaszał takich potrzeb.

– Nasze projekty są dobrze przygotowane i bronią się same – uważa Jan Grabkowski, starosta poznański. I podkreśla: – Z uwagi na to, że będę na urlopie, mój zastępca weźmie udział w poniedziałkowym spotkaniu przedsiębiorców z ministrem Pawłem Szałamachą.

Spotkanie z biznesem

Jan Zujewicz, członek gabinetu politycznego ministra finansów potwierdza, że w poniedziałek o godzinie 17 Paweł Szałamacha spotka się w Poznaniu z przedsiębiorcami. Wcześniej, o godzinie 15 wygłosi wykład pt. „Co nas czeka w 2016 roku? Główne wyzwania i uwarunkowania budżetu państwa” na Uniwersytecie Ekonomicznym.

Bez prezydenta

Na sobotnie spotkanie z ministrem nie zaproszono prezydenta Jacka Jaśkowiaka. – Prezydent nie rozmawia z „kaczystami” – tłumaczy brak zaproszenia A. Różański.

Szef klubu radnych PiS pytany, czy godzinę spotkania wyznaczono nieprzypadkowo, biorąc pod uwagę, że w tym samym czasie na placu Wolności trwać będzie demonstracja w obronie mediów, odpowiada: – Minister nie dostosowuje swojego kalendarza do tego, czy prezydent Jaśkowiak chodzi na manifestacje, czy nie. Ustalenie terminu nie było proste.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 21

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Ja
------------ Poznań ma za to "BOGATE" potrzeby pomocy w inwestycje transportowe ze strony rządu na najbliższe 20 lat, dalece ważniejsze od III ramy.
Wymienię 4 podstawowe:
- dokończenie obwodnicy Poznania - od S-11 przez Złotniki-Morasko-Czerwonak-Paczkowo do S-5. Nie ma innego sposobu na rozwiązanie problemu transportowego północnego Poznania. Zmniejszenie ruchu w mieście mierzone iloczynem pojazdów i pokonywanych kilometrów uzyskane dzięki tej obwodnicy z kapelusza szacuję na powyżej 5%.------ Puszcza Zielonka, Poligon Morasko, Dla tranzytu TIR-ów w sam raz lecz dla Miasta skończy się jak z Zachodnia obwodnicą która jest jednak zbyt daleko od miasta by wyjechać na nią i wjechać do miasta. Powoduje to że się z niej nie korzysta. ----------------------------
- stworzenie siatki połączeń PZ z Poznaniem, czyli kolej kursująca jak tramwaj przez miasto z jednego końca na drugi w regularnym takcie, wpierw 30 min, potem 20 albo 15 min wraz z nowymi stacjami umożliwiającymi powiązanie z MPK (Hetmańska, Łazarz-Wilda, Poznań Centrum koło Kaponiery, Kościelna, Niestachowska, Ostrów Tumski, Zawady), co wymaga bardzo kosztownej przebudowy torowisk od Hetmańskiej do Poznania Wschód i Niestachowskiej, szczególnie. dodatkowego toru albo i dwóch)--------Koncepcja trafna i tak dla wiadomości już wykorzystywana lecz bez inwestycji w nowe torowiska o uzyskanie poziomu 1h we wszystkich kierunkach będzie ciężko.-----------------------
- wyprowadzki lotniska taktycznego z Krzesin i dokończenia planów z 1994 roku poprzez przenosiny lotniska cywilnego z Ławicy. W ten sposób też miasto stanie się właścicielem setek hektarów na Ławicy na budownictwo komunalne. ----- Nierealne MON wpompował taka ilość gotówki w Kiekrz że nikt tego nie ruszy. Dodatkowo Ławicy też nikt nie ruszy i nie będzie już rozbudowana gdyż jak ruszy BER w Berlinie nasze regionalne lotnisko może mieć nie lada problemy.--------------
- rozbudowa sieci tramwajowej minimalnie o 30 km oraz dobudowy sieci tramwajowej do gmin poznańskiego Lubonia i (kolejowej albo tramwajowej) Tarnowa Podgórnego. ----- Luboń i tramwaj realny lecz raczej nie za naszego życia. Luboń to bardzo biedna gmina nikt tam nie zainwestuje takich pieniędzy inna sprawa tam oprócz 3 osiedli są same domki jednorodzinne. Jest opcja po skolonizowaniu Lubonia przez Poznań-------------- Tarnowo Podgórne zbyt dobrze skomunikowane autobusowo Jak już to powstaną BusPas-y. Byłaby taka opcja jak by firma pokroju VW powstała w gminie to by może pociągnęli sobie pociąg wtedy gmina by miała połączenie kolejowe lecz Tarnowo to już się zrobiło za drogie i nie wydaje mi się. Cała nadzieja jeszcze w Amazonie lub innej dużej firmie działającej w gminie.
-----------------
Moja koncepcja przedstawia się troszkę inaczej
---------------
3 Rama powinna powstać i mieć wjazd max 7 ton. Obwodnica północna też powinna powstać. Dodatkowo wjazd wewnątrz 1 ramy powinien być płatny. Bramki elektroniczne powinny być zastosowane takie które mają zastąpić w całej UE opłatę manualną. Dodatkowo siec darmowych P&R w około 2 i 3 ramy i dobry dojazd do tych P&R Wewnątrz 2 ramy płatna strefa postoju. Bardziej prosto się nie da. Tak by ułatwić formowanie potoków aut. komunikację szynową kolejową trzeba było przerabiać jak była modernizacja całego węzła poznańskiego a nie budzi się poznań po kilku latach od zakończenia inwestycji
Pan Nowak tylko pisze o komunikacji dla dojeżdżających ale zapomina o transporcie wewnątrz miasta dla tych co mieszkają w tym mieście to właśnie dla nich jest ta 3 rama. Obwodnica S11 dla mnie może nie istnieć gdyż mieszkanie zbyt blisko centrum nic mi nie daje gdyż nadrobienie 15 min i postój w korku 15 min to żadna różnica tylko że muszę dodatkowo zrobić 20 km drogi. To tak pokrótce o komunikacji w mieście
W
Włodzimierz Nowak
III rama jest archaicznym projektem. Polecam mój tekst z Wyborczej z 2009 roku. Wszędzie chciano takie budować, gdzieniegdzie zbudowano i wszędzie dzisiaj żałują. Wszędzie żywa była nadzieja, że taki projekt jest rozwiązaniem jakiegoś problemu.

To pomysł z czasów, gdy nie rozumiano mechaniki rządzącej ruchem samochodowym. Jej JEDYNYMi skutkami będzie zwiększenie ruchu-zwiększenie suburbanizacji-permanentne zakorkowanie III ramy i tym samym miasta, które będzie musiało pomieścić odpływające z zakorkowanej III ramy samochody. W mieście nie zmieni się nic, albo się pogorszy. Konsekwencjami będą też zwiększenie dopłat do MPK, opóźnienie rewitalizacji. Jak przyznali to zwolennicy - funkcjonowanie III ramy nie przyniosłoby korzyści mieszkańcom miasta, a tylko powiatu kosztem miasta.

Co ma sens:
- w perspektywie 20-30 lat, to uczynić na III ramę pierścieniem ulic klasy G, z 2 jezdniami, 2 pasami, ale to i tak dopiero po nadrobieniu zaległości zaniechanych za Grobelnego - rozwój sieci tramwajowej o 25-30 km w tym 3 km w centrum i 3 km dla dokończenia II ramy tramwajowej na północy dla zwiększenia pojemności sieciowej, stworzeniu siatki kolei miejskiej o takcie do 20 min z nowymi stacjami węzłowymi, wykształceniu przestrzeni dla powierzchni biurowych nie tylko w centrum, ale wokół śródmieścia na węzłach z siecią tramwajową i kolejową.
- w perspektywie 10 lat (i tylko za pieniądze NIEmiejskie) zbudowanie mostu na Dębinie i przejazdu na wschodzie, z tym że nie przez Browarną, a po wschodniej stronie torów, czyli swarzędzkiej.

Jest dzisiaj jedynie jedna grupa interesariuszy, którzy trwale skorzystają na nawet pomyśle werbalnym finansowania III ramy - to ludzie, którzy zakupili tanio gruntu wokół jej pierścienia, teraz znajdą kogoś naiwnego, kto te grunty kupi. Takie działanie to nic nowego. Znam dwa przykłady miast, gdzie urzędnicy i politycy byli stawiani pod pręgierzem oskarżeń o korupcję za to, że przywracali pomysł o budowie tych obwodnic wewnątrz miejskich, z których nic nie wychodziło ostatecznie, ale lokalny inwestor gruntowy sprzedał korporacji grunt, a korporacja przełknęła złorzecząc na zmienność polityków. To wszystko historia rozwoju miast turbulentnych lat 70 i 80.

Poznań ma za to "BOGATE" potrzeby pomocy w inwestycje transportowe ze strony rządu na najbliższe 20 lat, dalece ważniejsze od III ramy.
Wymienię 4 podstawowe:
- dokończenie obwodnicy Poznania - od S-11 przez Złotniki-Morasko-Czerwonak-Paczkowo do S-5. Nie ma innego sposobu na rozwiązanie problemu transportowego północnego Poznania. Zmniejszenie ruchu w mieście mierzone iloczynem pojazdów i pokonywanych kilometrów uzyskane dzięki tej obwodnicy z kapelusza szacuję na powyżej 5%.
- stworzenie siatki połączeń PZ z Poznaniem, czyli kolej kursująca jak tramwaj przez miasto z jednego końca na drugi w regularnym takcie, wpierw 30 min, potem 20 albo 15 min wraz z nowymi stacjami umożliwiającymi powiązanie z MPK (Hetmańska, Łazarz-Wilda, Poznań Centrum koło Kaponiery, Kościelna, Niestachowska, Ostrów Tumski, Zawady), co wymaga bardzo kosztownej przebudowy torowisk od Hetmańskiej do Poznania Wschód i Niestachowskiej, szczególnie. dodatkowego toru albo i dwóch)
- wyprowadzki lotniska taktycznego z Krzesin i dokończenia planów z 1994 roku poprzez przenosiny lotniska cywilnego z Ławicy. W ten sposób też miasto stanie się właścicielem setek hektarów na Ławicy na budownictwo komunalne.
- rozbudowa sieci tramwajowej minimalnie o 30 km oraz dobudowy sieci tramwajowej do gmin poznańskiego Lubonia i (kolejowej albo tramwajowej) Tarnowa Podgórnego.

Dlatego mam nadzieję, że członkowie PiS, którzy byli członkami MyPoznaniacy i podpisali się pod programem wyborczym (Tadeusz Dziuba, Adam Pawlik), którego powstawanie koordynowałem będą aktywnie torpedować pomysł cofnięcia nas na dekady w rozwoju.
a
adam
Jaśkowiak jest niebezpieczny, w jego stanie psychicznym jest w stanie blokować w mieście wszelkie centralne inwestycje - dla zasady.
Nie bo nie.
k
kasienka
jego pieniadze!!!!!!!! To publiczne pieniadze, To on ma byc SLUGA i sluzyc Poznaniowi.. to jest jego OBOWIAZEK!!! A jak sie nie POdoba- wynocha!!! I to juz!!!
k
kasienka
zadam ogloszenia referendum i odwolania tego niedorozwoja.
k
kasienka
od "szesciu kroli", "gluchego sejmu" i POdobnych wypowiedzi nieuka, wyglaszanych zargonem zula sPOd przyslowiowej budki z piwem?? Wazna jest konstruktywna praca dla Polski i Poznania, a nie wydzieranie japy POkretnymi haslami. wreszcie media beda WOLNE od Lewickich, Tandli, Kraskow, LIsow itp. dziennikarskich szumowin. Nich sobie wystepuja w telewizjach "zaprzyjaznionych". Dlaczego mam ogladac niszowe stacje zeby czegos realnego dowiedziec sie o swiecie i Polsce?
n
naramowiczanin
jest pisidiotą. Ma reprezentować mieszkańców (Piątkowo i Naramowice) a nie bawić się w politykę.
k
kawa
Mamy dwa wiadukty prowadzące donikąd , może minister finansów coś dorzuci , aby rozpocząć budowę choć fragmentów 3 Ramy. Ułątwi to ruch w mieście , na pewno skorzystają na tym rowerzyści , byle nie zapomnieć o ścieżce rowerowej wzdłuż 3 Ramy.
i
iajkjaf
można nie lubić Jaśkowiaka ale brak zaproszenia dla Prezydenta w takiej sytuacji to dowód na małostkowość i na to że PIS i posłowie PISu z POZNANIA mają Poznań w D U P I E
J
Ja
Mam nadzieje, ze Jaskowiak tez nie dostanie drugiej szansy.
a
adam
Nikt normalny nie chce być z nim kojarzony to obciach.
Zdjęcie z Jaskowiakiem może życie człowiekowi zlamać.
g
gol
Trzeba patrzec na lapy prezydentowi Poznania. To żalosny pajac nieobyty w polityce,ale chciwy cwaniaczek. Niedawno Grupinski zalatwił mu komunalizacje udziałow MTP. Prawdopodobnie Jaskowiak zechce prywatyzacji MTP dla ratowania buzetu miasta. Jak zawsze w takiej sytuacji nie obedzie się bez przekretu wladzy sadząc po jakosci urzedowania ekipy Jaśkowiaka.
Lubię to!Komentarz
c
cyclist
Brałeś coś od rana? A może nie wiesz co znaczy "dewocja"? A w ogóle to stara komunistyczna metoda: obrzucać błotem opozycję - słusznie, niesłusznie - nieważne !
d
dfghnm,.
A co ten obtłuczony błazen może powiedzieć? Może cos o swoich pedałach w rowerze?
a
adam
To dobrze , że nie będzie Jaśkowiaka, najpierw by spał z nudów, potem znowy krzyczał "precz z kaczyzmem" i "golgota piknik" itp.
Wstyd na całką hamerykę by był.
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski
Dodaj ogłoszenie