Modernizacja torów miała usprawnić funkcjonowanie komunikacji miejskiej w tej części miasta. I ułatwić dojazd do stadionu kibicom, którzy na mecz wybiorą się tramwajem.
- Niestety, nie będziemy mieć pieniędzy, żeby zrobić to jeszcze przed mistrzostwami Euro 2012 - mówi Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania, który odpowiada między innymi za transport w mieście.
Modernizacja torów tramwajowych nie została przełożona na konkretny termin. Będzie realizowana dopiero, kiedy znajdą się na to pieniądze. To kolejna po przebudowie ronda Kaponiera inwestycja, z której trzeba było zrezygnować. Wciąż trwają też rozmowy na temat budowy przejścia podziemnego pod mostem Dworcowym (z wyjściem przy MTP). Gdyby powstało, piesi nie wstrzymywaliby ruchu samochodowego i tramwajowego, tylko spokojnie przechodziliby pod jezdnią i torami.
- Budowa tego przejścia ma kosztować 50 milionów złotych. Rozważamy ten pomysł i zastanawiamy się, jak go sfinansować - przyznaje Kruszyński.
Temat omawiany jest na spotkaniach zespołu negocjacyjnego, któremu przewodniczy wiceprezydent. W jego skład wchodzą też urzędnicy miejscy, a rozmowy toczą się z firmą TriGranit, która zbuduje Zintegrowane Centrum Komunikacyjne.
Ulicą Roosevelta i tak będzie się jednak jeździło lepiej do mostu Dworcowego. Arteria ta jeszcze przed Euro 2012 ma zostać poszerzona do trzech pasów w obu kierunkach (na odcinku od Kaponiery do mostu Dworcowego). Projekt związany jest bezpośrednio z przebudową ronda i będzie realizowany przez tego samego wykonawcę. Właściwa przebudowa rozpocznie się dopiero po zakończeniu mistrzostw.
- W czasie Euro 2012 nie będziemy budować. Przecież sparaliżowałoby to kompletnie ruch - mówi Kruszyński.
Prace zakończą się prawdopodobnie dopiero pod koniec 2014 roku. W roku 2015 projekt będzie musiał zostać rozliczony, ponieważ jest dofinansowywany z budżetu wspólnotowego.
Z wielkich planów przed mistrzostwami zostaje coraz mniej. W środę zostanie podpisana umowa o dofinansowanie wydłużenia trasy "Pestki" do Dworca Zachodniego PKP. Wkrótce ogłoszony zostanie też przetarg na budowę trasy tramwajowej na Franowo, gdzie MPK zbuduje najnowocześniejszą w Europie zajezdnię tramwajową. Wiadomo jednak na pewno, że prace nie zakończą się przed rozpoczęciem mistrzostw. Obiekt ma zostać sfinansowana w całości z pieniędzy miejskiego przewoźnika. Choć, jak mówi Kruszyński, wkrótce może się to zmienić.
- Przygotowujemy wniosek o dofinansowanie inwestycji z budżetu Unii Europejskiej - przyznaje. - Pojawiła się szansa, że się to uda.
Okazało się, że ministerstwo dysponuje jeszcze pieniędzmi przeznaczonymi na podobne inwestycje. Część miast, które wstępnie starały się o dotację, z różnych powodów zrezygnowało. Jeśli się uda, możemy otrzymać zwrot nawet 50 procent kosztów (czyli ponad 150 milionów złotych).
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?