- Przez ten przejazd przejeżdża w ciągu doby może nawet osiemdziesiąt pociągów, wszystkie muszą zwolnić i dać sygnał dźwiękowy przed wjazdem – mówi Janusz Woch, mieszkający blisko przejazdu. - W takiej skali syreny lokomotyw są naprawdę uciążliwe. Do usterki doszło w piątek, i do wtorku kolej szukała jej przyczyny.
Czytaj także: Poznań: Początek zmian na Naramowickiej i Lechickiej. Wyłączona sygnalizacja, zamknięty prawoskręt w stronę mostu Lecha
- Doszło do awarii zasilania i musieliśmy zlokalizować jej miejsce i wymienić uszkodzony kabel – wyjaśnia Radosław Śledziński z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Rogatki są już sprawne, przejazd jest bezpieczny. Wcześniej jednak z tego samego powodu – dla zapewnienia bezpieczeństwa - trzeba było wprowadzić ograniczenie prędkości do 20 km/godz. i konieczność podawania sygnału ostrzegawczego. To było konieczne, takie są procedury. Jednocześnie za każdym razem przypominamy, że zbliżając się do przejazdu kierowcy, rowerzyści i piesi muszą zachować ostrożność, a mimo że przy sprawnych rogatkach nie jest konieczne zatrzymanie się, to i tak zalecamy takie zachowanie. To zwiększa bezpieczeństwo na przejazdach.
Sprawdź też:
W Wielkopolsce kolej nadzoruje około 1300 przejazdów i przejść przez tory, w samym Poznaniu takich zabezpieczonych przejazdów drogowo – kolejowych jest około pięćdziesięciu.
- Wszystkie są oznakowane i zapewniają pełne bezpieczeństwo, jeśli kierowca zachowuje wszystkie jego zasady – zapewnia Radosław Śledziński. - Do tego na 14 tysiącach przejazdów w Polsce, na rogatkach lub na wewnętrznej stronie krzyża św. Andrzeja, umieszczone są żółte naklejki z indywidualnym numerem przejazdu, numerem telefonu, na który trzeba zgłosić zauważone problemy z przejazdem i numer alarmowy 112, z którego należy korzystać w przypadku zauważenia niebezpieczeństwa na torach. Od 2018 roku do lutego tego roku przyjęliśmy ponad 5700 zgłoszeń z wykorzystaniem naklejek, z tego w 366 przypadkach maszyniści otrzymali polecenie szczególnie ostrożnej jazdy, a w 216 przypadkach – wstrzymano ruch, co na pewno uratowało zdrowie i życie osób na przejazdach.
Odpowiedz na 12 pytań
Kolej zapewnia, że choć awarii rogatek nie da się uniknąć, to wszystkie stara się jak najszybciej lokalizować i naprawiać. Jednocześnie prowadzi modernizacje rogatek, sygnalizacji i opowiada się za bezkolizyjnymi skrzyżowaniami: takie wiadukty są lub będą budowane m.in. w Kościanie, Rawiczu, Poznaniu (po dwa), Lesznie i w Kostrzynie.
ZOBACZ TEŻ:
10 najbardziej niebezpiecznych dróg w Polsce. Tu było najwię...
Sprawdź też:
Marek Jakubiak o wywiadzie posłanki Urszuli Zielińskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?