Poznań rozwija się dzięki unijnym funduszom

Grzegorz Okoński
Miasto Poznań ma sporo do zawdzięczenia Unii Europejskiej – stolica prężnego regionu, gospodarczo bardzo ważny region kraju, podejmuje znaczące inwestycje poprawiające zarówno swój potencjał, jak i warunki życia swoich mieszkańców. A te inwestycje niejednokrotnie nie byłyby możliwe do realizacji w tak dużym zakresie, gdyby nie środki z funduszy europejskich. Dlatego poznaniacy i goście, w swojej zdecydowanej większości - jeśli nie wszyscy - spotkali się już z efektami mądrej gospodarki finansowej, opartej o unijne programy.

Należą do nich m.in. inicjatywy związane z infrastrukturą: warto zaznaczyć, że w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Poznań jako Jednostka Samorządu Terytorialnego zrealizował bądź nadal realizuje dwadzieścia projektów o łącznej wartości 3 306 040 451 zł, z czego w sumie 2 014 307,234,19 zł pochodzi z dofinansowania! Spójrzmy na niektóre z ważnych projektów, które służąc mieszkańcom są dowodem na wielką wartość rozsądnych i dobrze finansowanych pomysłów.

Oto jedno z bezsprzecznie najbardziej charakterystycznych miejsc w mieście, w którym przez całą dobę coś się dzieje – pracują dźwigi, błyskają palniki spawaczy, uwijają się ludzie i przejeżdżają samochody: to Kaponiera – węzeł komunikacyjny Rondo Kaponiera, od 2010 roku w przebudowie. Tu właśnie prowadzone są niezwykle kompleksowe prace, łączące przebudowę bądź budowę przejść podziemnych (by były przyjazne dla osób niepełnosprawnych), jezdni, torowiska tramwajowego, całej infrastruktury komunikacyjnej, przystanków, parkingu podziemnego, ba! – nawet konstrukcji wsporczej ulicy Roosevelta od Ronda do ulicy Bukowskiej! Projekt obejmuje niebagatelny koszt 239.815.380 złotych, z czego w ramach POIiŚ, w ramach Funduszu Spójności dofinansowanie wyniosło aż 72.361.130,99 złotych.

Unijne środki posłużyły też zbudowaniu w latach 2009 – 2011 nowej ulicy w ciągu drogi krajowej nr 5 - dwujezdniowej ul. Nowe Zawady w Poznaniu wraz z sąsiednimi chodnikami, skrzyżowaniami lokalizowanymi w ciągu nowej ulicy, wjazdami, ulicą serwisową, odwodnieniem i oświetleniem i całym szeregiem innych rozwiązań. Tu cyfry też mogą zapierać dech w piersiach: wartość projektu to 86 661 368,78 zł, a dofinansowanie: 20 874 731,23 zł. A skoro jesteśmy przy drodze krajowej nr 5, to spójrzmy na wjazd od strony Leszna, lub także od strony autostrady – wyjazdów w Luboniu – na przebudowę wiaduktu Górczyńskiego Wschodniego w Poznaniu. Ta przebudowa, wraz z podniesieniem nośności jezdni na odcinku pomiędzy wiaduktem Górczyńskim a ul. Ściegiennego, poprowadzeniem chodników, wjazdów indywidualnych, odwodnienia ulicy, pasów zieleni, a także dokonaniem korekty geometrii sąsiadujących skrzyżowań i zjazdów, warta jest 63 450 422,38 zł. Dofinansowanie objęło natomiast lwią część tej kwoty, bo aż 49 835 086,67 zł.

Prawdę mówiąc, w ostatnich latach miasto bardzo unowocześniło, bądź unowocześnia swoją infrastrukturę. Unijne środki skierowane zostały, lub nadal zasilają prace na tak newralgicznych ulicach jak np. Bukowska (przebudowana na odcinku od planowanego skrzyżowana z III ramą komunikacyjną (ul. Prosta) do granicy miasta, wartość projektu: 154 825 327,15 zł, dofinansowanie: 19 970 476,24 zł), na węźle Antoninek (przebudowa w ciągu ul. Warszawskiej w ciągu drogi krajowej nr 92 z podniesieniem nośności jezdni na odcinku dł. ok. 1,2 km, wartość projektu: 116 210 790,93 zł, a dofinansowanie: 80 971 262,81 zł), trafiły na przebudowę skrzyżowania ulic Bałtyckiej i Janikowskiej w Poznaniu (co warte było 12 933 369,98 zł, przy dofinansowaniu: 8 818 267,03 zł), jak również posłużyły do przeprowadzenia przebudowy ulicy Winogrady na odcinku od ul. Armii Poznań do ul. Szelągowskiej w Poznaniu (tu wartość projektu to kwota 36 311 464,99 zł, a dofinansowanie: 11 496 216,58 zł).

Miejska infrastruktura zyskała jednak nie tylko na modernizacjach ulic, skrzyżowań, czy ciągów komunikacyjnych. Fundusze unijne pozwoliły na zorganizowanie systemu gospodarki odpadami dla Miasta Poznania (w oparciu o rozbudowę istniejącego systemu z jednoczesnym zastosowaniem instalacji do termicznego przekształcania frakcji resztkowej zmieszanych odpadów komunalnych i budową nowoczesnej spalarni; wartość tego projektu oceniono na 1 041 555 785 zł, przy czym dofinansowanie objęło kwotę: 352 000 000 zł).

Włodarze Miasta pomyśleli także o mniejszych może, lecz nie mniej ważnych dla mieszkańców inwestycjach, takich jak rozbudowa ogólnodostępnej infrastruktury w Nowym ZOO w Poznaniu, co dało zwiększenie efektywności wykorzystania istniejących walorów turystycznych. Tutaj potrzebną kwotę 4 888 192 zł zasiliło dofinansowanie unijne w wysokości 2 568 673,73 zł.

Mówiąc o infrastrukturze, nie sposób pominąć strategicznej dla miasta sfery transportu, zarówno kołowego, szynowego, jak i lotniczego. Tutaj także fundusze nie zawiodły stolicy Wielkopolski – ale o tym przypomnimy już następnym razem…

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
stefan

Szkoda, że nie napisaliście ile betonu wylano realizując te inwestycje. Mama wrażenie, że betonu tu najwięcej

Dodaj ogłoszenie