PKS przymierza się do opuszczenia terenu, który obecnie zajmuje.
- Jak tylko otrzymamy lokal dworca autobusowego, który TriGranit buduje w galerii handlowej - tłumaczy Hieronim Urbanek, prezes spółki PKS. - Przy dworcu kolejowym powstaje także terminal odpraw krajowych i międzynarodowych dla autobusów. Gdy będą gotowe, mamy miesiąc, by je przejąć.
Z planów wynika, że stanie się to pod koniec 2014 r.
- Ale może się zdarzyć, że nastąpi to szybciej - dodaje H. Urbanek. - Dlatego przygotowujemy się już teraz. W ubiegłym roku zleciliśmy przygotowanie koncepcji zagospodarowania terenu, na którym znajduje się dworzec autobusowy i zaplecze techniczne.
Zajęła się tym Pracownia Architektoniczna Grzegorz Czerwiński z Poznania. Przeprowadzono badania geotechniczne, przygotowano dokumentację i wystąpiono o decyzję środowiskową.
- Otrzymaliśmy ją 30 października. Gdy się uprawomocni, wystąpimy o warunki zabudowy. Wniosek chcemy złożyć jeszcze w tym tygodniu - twierdzi H. Urbanek. - Po otrzymaniu warunków przystąpimy do wyceny nieruchomości, a następnie ogłosimy przetarg na sprzedaż tej nieruchomości.
A działka będzie droga , bo i lokalizacja świetna, i jest koncepcja jej zagospodarowania.
- Oferta zyskuje na wartości, gdy wiemy co w tym miejscu możemy uzyskać - chwali podejście spółki PKS Andrzej Nowak, dyrektor wydziału urbanistyki i architektury Urzędu Miasta. - Nie sprzedajemy kota w worku. Z drugiej strony miasto nie jest zaskakiwane tym co na takiej działce powstaje.
Dyrektorowi podobają się pomysły architektów.
- Było kilka koncepcji zagospodarowania terenu - mówi Grzegorz Czerwiński. - Pracowały nad nimi niezależnie trzy zespoły. Pokazaliśmy co w tym miejscu może powstać, nie zakłócając życia Wildy i jej charakteru.
Architekci proponują trzy wieżowce, które mają stanowić przeciwwagę dla istniejących budynków Novotelu, Andersii Tower i PFC. Centralnym punktem będzie ten najwyższy o wysokości 116 m, nawiązujący do Silver Tower. Dwa pozostałe osiągną wysokość 86 m. Mają one tworzyć pewien rodzaj bramy, prowadzącej ku Wolnym Torom.
- Chcieliśmy znaleźć równowagę dla budynków znajdujących się po drugiej stronie ul. Królowej Jadwigi - tłumaczy G. Czerwiński. - A także tego co może powstać na Wolnych Torach, zwłaszcza, że tutaj mogą znaleźć się jeszcze wyższe obiekty.
Wieżowce zaplanowano w środkowej części działki, by nie kłóciły się z historyczną zabudową Wildy. Z nią sąsiadować będą już nie tak wysokie budynki, których wyższe kondygnacje zostaną przeznaczone na mieszkania i apartamenty, a parter - na usługi i handel. Pozostałe budynki przewidziano na usługi i biura. Parkingi mają znajdować się na podziemnych piętrach.
Z jednej strony intensywna, wysoka zabudowa, z drugiej - pozostawiona duża przestrzeń publiczna - centralny plac z alejkami spacerowymi i zielenią. To właśnie on ma stać się reprezentacyjnym salonem Wildy, tętnić życiem. Zaprojektowano go nie tylko z myślą o użytkownikach tego kompleksu, ale także dla mieszkańców Wildy i całego Poznania.
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?