Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Samochodem po mieście... trzydziestką

Tomasz Nyczka
Wolniej będziemy jeździć m.in. po rondzie na Placu Cyryla
Wolniej będziemy jeździć m.in. po rondzie na Placu Cyryla Janusz Romaniszyn
50 km/h w dzień i 60 km/h po godzinie 22. Z taką prędkością jeździmy po mieście teraz. A wielu kierowców twierdzi, że to i tak za wolno. Bo samochody często ślimaczą się jeden za drugim, powstają korki i wydłuża się czas podróży. Wkrótce jednak dopuszczalna prędkość w centrum zmaleje do... 30 km/h. Póki co między ul. Solną, Św. Marcinem al. Niepodległości i al. Marcinkowskiego. Ograniczenie w tym obszarze, nazwanym strefą "Tempo 30", zacznie obowiązywać już 30 czerwca. We wtorek Zarząd Dróg Miejskich referował radnym, na jakim etapie jest cały projekt.

- Dzięki ograniczeniu prędkości poprawi się bezpieczeństwo na drodze, a także szybkość przejazdu. Kierowcy nie będą bowiem gwałtownie hamować i przyspieszać - zachwala projekt Mariusz Wiśniewski, przewodniczący komisji rewitalizacji i wiceszef komisji bezpieczeństwa Rady Miasta.

Radni, z których inicjatywy powstał projekt, przekonują, że trzeba zadbać o komfort życia mieszkańców centrum. Projekt poprzedzą konsultacje społeczne z mieszkańcami osiedla Stare Miasto. A te zorganizuje ZDM. Ale to dopiero po marcowych wyborach do rad osiedli.

- Zgodnie z założeniami projektu strefy "Tempo 30", docelowo w centrum Poznania wydzielony zostanie obszar między ul. Pułaskiego od zachodu, ul. Królowej Jadwigi na południu, Jana Pawła II na wschodzie i Przepadek na północy - zapowiada Tomasz Libich z ZDM. - Powstaną też kontrapasy dla rowerzystów (wydzielone pasy jezdni, przeznaczone dla ruchu w przeciwnym kierunku - przyp. red.).

W budżecie ZDM są już na to pieniądze. Kontrapasy pojawią się głównie na ulicach jednokierunkowych (m.in. na ul. Gwarnej), ale też np. na ul. Św. Marcin.
Inwestycje nie ograniczą się do kontrapasów. Pojawią się też specjalne znaki drogowe, stojaki na rowery (stoją już choćby na skrzyżowaniu ul. 23 Lutego i al. Marcinkowskiego) i ograniczenie miejsc postojowych w centrum. Przebudowane będą niektóre skrzyżowania z sygnalizacją świetlną.

Plany radnych idą jednak dalej. Rozważane jest całkowite zamknięcie dla ruchu samochodowego Starego Rynku i uliczek do niego dochodzących. Jeszcze przed Euro 2012, najpóźniej do maja przyszłego roku.

- W mało którym mieście jest tak, że samochodem można dojechać prawie do ratusza - mówi Mariusz Wiśniewski.
Nie wszystkim podobają się jednak planowane zmiany. Mieszkańcy się cieszą. Ale kierowcy są bardziej sceptyczni.

- Po centrum 30 km/h? Dzięki temu mamy poruszać się sprawniej? Raczej powstaną korki, a ludzie będą się tylko denerwować - mówi poznański kierowca Krzysztof Tarociński.
- W centrum miasta to piesi i rowerzyści powinni być uprzywilejowani - przekonuje jednak Mariusz Wiśniewski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski