Poznań: Słupy na ścieżkach utrudniają jazdę rowerzystom

Filip Czekała
Na ul. Dmowskiego w Poznaniu zmieniono przebieg drogi rowerowej
Na ul. Dmowskiego w Poznaniu zmieniono przebieg drogi rowerowej Fot. SEKCJA ROWERZYSTÓW MIEJSKICH
Jeździsz rowerem po Poznaniu? Miej się na baczności! Chwila nieuwagi może zakończyć się tym, że wylądujesz na... słupie. Stoją one na trzech drogach rowerowych - przy ulicach Dąbrowskiego, Dmowskiego i Piłsudskiego.

Pierwszy przykład jest najzabawniejszy - przy skrzyżowaniu ulic Dąbrowskiego i Szpitalnej słupy od sygnalizatorów stoją na samym środku drogi rowerowej. O ich istnieniu informuje znak A-30 - inne niebezpieczeństwo, z tabliczką "Uwaga! Piesi, słupy".

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Poznań: Stojaki rowerowe także na Ławicy

Poznań: Będą ścieżki rowerowe nad Wartą?

- Wiemy o tym problemie, stąd pojawił się w tym miejscu ten znak. Z pewnością jest to spore utrudnienie dla rowerzystów, ale da się tam przejechać. Przestawienie słupów wiązałoby się natomiast z wysokimi wydatkami - wyjaśnia Andrzej Billert z poznańskiego Zarządu Dróg Miejskich.

Drogę rowerową przy ulicy Dmowskiego wybudowano 13 lat temu. Dzisiaj jest ona obrazem nędzy i rozpaczy - na rowerzystów czeka tu prawdziwy tor przeszkód: tajemnicze dziury, wysokie krawężniki, wystające studzienki kanalizacyjne, koleiny i oczywiście główna atrakcja w postaci słupów.

- Nadaje się ona do natychmiastowej gruntownej przebudowy albo do likwidacji - mówi Ryszard Rakower z Sekcji Rowerzystów Miejskich.

Przy okazji remontu cykliści proponują wymianę nawierzchni - z niewygodnej kostki brukowej na bitumiczną.

- Stan techniczny drogi rowerowej jest kolejnym dowodem przeciw stosowaniu kostki brukowej na drogach rowerowych. Dekada wystarczyła, aby trasa rowerowa przekształciła się w tor przeszkód - przekonuje Rakower.

Najwięcej, bo aż kilkanaście słupów znajduje się jednak na ulicy Piłsudskiego (na odcinku od Zamenhofa do Śrem-skiej). Jedynym usprawiedliwieniem jest to, że droga rowerowa powstała tam dopiero po wydzieleniu części chodnika.

Problemy ze słupami na tych drogach rowerowych są dobrze znane w ZDM. Dlatego tam, gdzie nie ma możliwości wytyczenia innego przebiegu drogi rowerowej pojawiają się oznaczenia informujące o przeszkodach. Ich usunięcie często wiązałoby się z koniecznością całkowitej przebudowy układu komunikacyjnego.

- Są to kosztowne inwestycje i warto się zastanowić czy opłacalne. Może lepiej więc pieniądze, które mielibyśmy wydać na usunięcie tych przeszkód, przeznaczyć na inwestycje w nowe trasy bądź na remont najważniejszych dróg rowerowych w Poznaniu? - kończy A. Billert.

Inne utrudnienia dla cyklistów

- Przyciski na sygnalizacjach świetlnych Wymuszają na rowerzyście konieczność zatrzymania się przed skrzyżowaniem i są... niezgodne z prawem. Mimo to nadal znajdują się m.in. na ul. Winogrady.

- Kostka brukowa Nawierzchnia z kostki jest nierówna i w wielu miejscach się zapada. Przykłady to ulice: Szelągowska czy Dmowskiego.

- Studzienki W wielu miejscach są zapadnięte lub wystają ponad nawierzchnię. Bywa, że ułożone są w złą stronę i może w nich utkwić koło.

- Kosze na śmieci (np. na ul. Piłsudskiego).

- Zablokowane ścieżki Samochody zatrzymujące się na drogach rowerowych zmuszają rowerzystę do zjechania na ulicę bądź na chodnik. Nagminnie ma to miejsce na ul. Winogrady.

- Niewidoczna sygnalizacja (np. na skrzyżowaniu ul. Winogrady z Pszczelną).

PRZECZYTAJ TAKŻE: Poznań: Stowarzyszenia zaapelowały o ścieżki rowerowe

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

b
biker

Mozna pisac do zdm listy ale on i tak wie lepiej. Eksperci od siedmiu bolesci marnotrawiacy nasze publiczne pieniadze na fuszerki i substandardowa infrastrukture rowerowa.

W
Widukind

Sądzę że chodzi tu o naczelnika Klimczewskiego którego chłopy jak byki z taką lubością kryją się po kierzkach i nabijają kasę budżetowi. A nie widzą słupów na środku drogi !!!. To kolejna kompromitacja i miasta i milicji.

S
Spieprzajdziadu

Made in Poznan - Made in ZDM

c
cyklista z wyboru

są jeszcze bardziej przyjazne miejsca; proponowałem na forum przejażdżkę naszemu czołowemu cykliście, jak widzę obecnie alpiniście, ulicą Sianowską z Krzyżownik w stronę miasta i skręcanie na każdym prawoskręcie, do ul. Kwidzyńskiej włącznie; nie przyjął zaproszenia, ale też nic się nie zmieniło. otóż połączenie jezdni ulic na tym odcinku z jezdnią Sianowskiej to próg ok. 10 - 15 cm wykonany gładkim betonem i ze skosem. Nie potrzeba deszczu by wywinąć orła. Ciekawe, ilu myślicieli było zaangażowanych w zaprojektowanie, wykonanie i odbiór tych pułapek Poznań KNOTówHAU

p
pieszy

Nie mam nic przeciwko rowerom,ekologiczny i bardzo wgodny srodek transportu i relaksu.........jednak przed wprowadzeniem nowych przepisow w temacie udogodnien jezdzacych tym POJAZDEM ! bylo niebezpiecznie i to nie glownie z winy kierujacych pojazdami silnikowymi ! Teraz,po wprowadzeniu tych przepisow to na chodnikach,ulicach,przejsciach panuje zupelnie wolna amerykanka !!! pytam sie,a pytanie kieruje do poliji-gdzie jestescie do cholery ?czyz nie widzicie,czy tez nie chcecie widziec,a moze macie zabronione patrzec na to wyprawiaja ci pseudorowerzysci !!! cos takiego jak zmiana kierunku jazdy poprzez wystaienie reki jest im nieznana !!! zasady zachoania sie w ruchu publicznym na drogach rowniez !!! przejazdy na skos skrzyzowan,na czerwonym swietle,zjazdy z chodnika na jezdnie i na odwrot sa normalnoscia....gdzie sa te patrole,ktore maja nadzor tylko nad kierujacymi autami ?moze to wydawac sie smieszne,ale wcale takie nie jest-czy sa ograniczenia w predkosci jazdy rowerem po chodnikach....sama zmiana przepisow niczego nie zmieni...do jazdy w ruchu miejskim trzeba miec uprawnienia,a ilu rowerzystow takowe posiada ?sa postrachem ulic i chodnikow !!!nie mam nic przeciw tym,ktorzy siadajac na rower maja swiadomosc tego,ze sa na rowni z innymi odpowiedzialni za bezpieczenstwo....a tak na marginesie: na skrzyzowaniu ulic Serbskiej z Naramowicka sygnalizacja swietlan jest pod psem i ktoregos dnia doprowadzi do tragedii !! skrecajacy z Naramowickiej w Serbska czesto sugeruja sie nie tymi swiatlami,ktore w danym momencie obowiazuja...synchronizacja swiatel i ustawienie slupow nie pozwalaja na spokojne i bezpieczne obserwowanie sygnalizacji,tego co dzieje sie na skrzyzowaniu i w jego bezposrednim otoczeniu...milej i bezpiecznej jazdy WSZYSTKIM

W
Woytek

Aby nasi kochani rowerzyści mieli komfortową jazdę,ustawmy słupy(mpk, latarnie) na chodnikach i ulicach niech ci wyzyskiwacze nie-rozbratowcy zwolnią lub rozbiją się na słupie. Można też zlikwidować zupełnie oświetlenie na ulicach w Poznaniu - będzie ekologiczniej a przy okazji będzie można w spokoju przyklejać plakaty i spayami niszczyć elewacje kamienic, odremontowanych wiaduktów itd. najważniejsze żeby zobaczyli, że miasto ma dać mieszkania i pracę - bo to nie firma. A tak na serio to gdzieś stać muszą i gdzie by nie stały to zawsze będą przeszkadzać, kierowcą, pieszym lub kolarzom di chyba tylko kejtry by się cieszyły gdyby na trawnikach stały ;)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3