Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Słupy na ścieżkach utrudniają jazdę rowerzystom

Filip Czekała
Na ul. Dmowskiego w Poznaniu zmieniono przebieg drogi rowerowej
Na ul. Dmowskiego w Poznaniu zmieniono przebieg drogi rowerowej Fot. SEKCJA ROWERZYSTÓW MIEJSKICH
Jeździsz rowerem po Poznaniu? Miej się na baczności! Chwila nieuwagi może zakończyć się tym, że wylądujesz na... słupie. Stoją one na trzech drogach rowerowych - przy ulicach Dąbrowskiego, Dmowskiego i Piłsudskiego.

Pierwszy przykład jest najzabawniejszy - przy skrzyżowaniu ulic Dąbrowskiego i Szpitalnej słupy od sygnalizatorów stoją na samym środku drogi rowerowej. O ich istnieniu informuje znak A-30 - inne niebezpieczeństwo, z tabliczką "Uwaga! Piesi, słupy".

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Poznań: Stojaki rowerowe także na Ławicy

Poznań: Będą ścieżki rowerowe nad Wartą?

- Wiemy o tym problemie, stąd pojawił się w tym miejscu ten znak. Z pewnością jest to spore utrudnienie dla rowerzystów, ale da się tam przejechać. Przestawienie słupów wiązałoby się natomiast z wysokimi wydatkami - wyjaśnia Andrzej Billert z poznańskiego Zarządu Dróg Miejskich.

Drogę rowerową przy ulicy Dmowskiego wybudowano 13 lat temu. Dzisiaj jest ona obrazem nędzy i rozpaczy - na rowerzystów czeka tu prawdziwy tor przeszkód: tajemnicze dziury, wysokie krawężniki, wystające studzienki kanalizacyjne, koleiny i oczywiście główna atrakcja w postaci słupów.

- Nadaje się ona do natychmiastowej gruntownej przebudowy albo do likwidacji - mówi Ryszard Rakower z Sekcji Rowerzystów Miejskich.

Przy okazji remontu cykliści proponują wymianę nawierzchni - z niewygodnej kostki brukowej na bitumiczną.

- Stan techniczny drogi rowerowej jest kolejnym dowodem przeciw stosowaniu kostki brukowej na drogach rowerowych. Dekada wystarczyła, aby trasa rowerowa przekształciła się w tor przeszkód - przekonuje Rakower.

Najwięcej, bo aż kilkanaście słupów znajduje się jednak na ulicy Piłsudskiego (na odcinku od Zamenhofa do Śrem-skiej). Jedynym usprawiedliwieniem jest to, że droga rowerowa powstała tam dopiero po wydzieleniu części chodnika.

Problemy ze słupami na tych drogach rowerowych są dobrze znane w ZDM. Dlatego tam, gdzie nie ma możliwości wytyczenia innego przebiegu drogi rowerowej pojawiają się oznaczenia informujące o przeszkodach. Ich usunięcie często wiązałoby się z koniecznością całkowitej przebudowy układu komunikacyjnego.

- Są to kosztowne inwestycje i warto się zastanowić czy opłacalne. Może lepiej więc pieniądze, które mielibyśmy wydać na usunięcie tych przeszkód, przeznaczyć na inwestycje w nowe trasy bądź na remont najważniejszych dróg rowerowych w Poznaniu? - kończy A. Billert.

Inne utrudnienia dla cyklistów

- Przyciski na sygnalizacjach świetlnych Wymuszają na rowerzyście konieczność zatrzymania się przed skrzyżowaniem i są... niezgodne z prawem. Mimo to nadal znajdują się m.in. na ul. Winogrady.

- Kostka brukowa Nawierzchnia z kostki jest nierówna i w wielu miejscach się zapada. Przykłady to ulice: Szelągowska czy Dmowskiego.

- Studzienki W wielu miejscach są zapadnięte lub wystają ponad nawierzchnię. Bywa, że ułożone są w złą stronę i może w nich utkwić koło.

- Kosze na śmieci (np. na ul. Piłsudskiego).

- Zablokowane ścieżki Samochody zatrzymujące się na drogach rowerowych zmuszają rowerzystę do zjechania na ulicę bądź na chodnik. Nagminnie ma to miejsce na ul. Winogrady.

- Niewidoczna sygnalizacja (np. na skrzyżowaniu ul. Winogrady z Pszczelną).

PRZECZYTAJ TAKŻE: Poznań: Stowarzyszenia zaapelowały o ścieżki rowerowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski