Poznań: Solaris wygrał przetarg na nowe tramwaje

Katarzyna Fertsch
Nowe, niskopodłogowe tramwaje dostarczy Poznaniowi firma Solaris Bus&Coach. MPK ogłosiło wczoraj oficjalne wyniki przetargu na zakup 40 pojazdów. Oferta Solarisa, mimo że droższa, okazała się lepsza od konkurencyjnej.

Decydującą rolę odegrała szerokość przejścia, wejść i liczba miejsc dla pasażerów.
Pod uwagę były brane tylko dwie oferty: Solarisa i bydgoskiej spółki PESA. Trzecia, złożona przez firmę CAF, nie spełniała wymogów formalnych.

- Komisja wybrała ofertę Solarisa. Powiadomiliśmy już producentów o wynikach przetargu. Mają 10 dni na złożenie protestów, mam nadzieję, że do tego nie dojdzie - mówi Wojciech Tulibacki, prezes MPK.
Jego zdaniem nie ma podstaw do wnoszenia protestów. Wszelkie wątpliwości były wyjaśniane na bieżąco, a warunki wyraźnie określone w specyfikacji. Władze MPK są też zadowolone z ceny, jaką udało się uzyskać. Zakładano, że na zakup 40 tramwajów trzeba będzie przeznaczyć 337 milionów złotych, podczas gdy zwycięska firma zaproponowała dostarczyć je za 280 milionów złotych (ceny netto).

- Na zakup przyznano nam dofinansowanie z Unii Europejskiej w wysokości 156 milionów złotych - przypomina Tulibacki. - Aby wykorzystać tę kwotę, powinniśmy zwiększyć zamówienie o kolejne tramwaje.

Decyzja, czy tak się stanie i o ile zostanie zwiększone zamówienie, zapadnie w połowie przyszłego roku. MPK musi to skonsultować z ministerstwem.

Jeśli wynik przetargu nie zostanie oprotestowany, umowa z Solarisem będzie mogła zostać podpisana już za miesiąc (wynik musi zaakceptować Urząd Zamówień Publicznych).

- Jeśli pojawią się protesty i odwołania, procedura może się zakończyć dopiero w połowie listopada - mówi Jan Firlik, dyrektor pionu tramwajów w MPK.

Zgodnie z harmonogramem, pierwszy tramwaj powinien trafić do Poznania najpóźniej w połowie roku 2011. Ostatni - do końca marca 2012 roku - jeszcze przed Euro 2012.

Jaki będzie nowy tramwaj Solarisa? W 100 procentach będzie niskopodłogowy (bez schodów takich, jakie są w Tatrach). Będzie klimatyzowany w kabinie motorniczego i pasażerskiej (obecnie żaden tramwaj nie jest klimatyzowany). Będzie miał prawie 32 m długości (Combino ma 29,4 m długości). W środku znajdą się miejsca dla 229 osób - 47 siedzących, 182 stojących i 20 rozkładanych foteli, których nie wlicza się do ogólnej liczby miejsc (Combino ma 205 miejsc - odpowiednio 57, 145 i 3). Nowe tramwaje będą też miały większe wejścia - o szerokości 1,5 m (w Combino mają szerokość 1,3 m) oraz przejścia wewnątrz pojazdu. W najwęższym punkcie będzie to 75 cm (w Combino - 63,5 cm). Będzie też wyposażony w monitoring i panel do szkolenia motorniczych. W wyposażeniu znajdą się też biletomaty i np. urządzenie do smarowania kół, dzięki którym pojazd będzie jeździł ciszej czy piasecznica - ułatwiająca hamowanie.

Jedyną trudność może stanowić garażowanie pojazdów. Gdy zostaną dostarczone, nie będzie gotowa zajezdnia na Franowie.

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Widukind

chyba ogarnęła mnie POmroczność - jeśli dobrze wiem to ten z Bydgoszczy jeździ a ten z Bolechowa nie bo go jeszcze nie ma. No to znowu miasto kupuje coś w ciemno ?

e
ertus

I wtedy trzeba będzie go rozpoczynać od początku, a przez to przepadną środki z UE i Poznań będzie miał wielkie g.... a nie nowe tramwaje.
Do tego jeszcze podpadniemy i w przyszłości nie ma co liczyć na dotacje z UE na inne inicjatywy.
Nie zdziwie się, jak tym przetargiem zainteresuje się prokurator albo CBA.

p
potencjalnypasażer

Analiza ogłoszenia o wynikach postępowania wskazuje, ęe PESA ma wszelkie przesłanki do skutecznego oprotestowania wyników, bo w każdych uczciwych warunkach wygrałaby w tej konkurencji. Zero punktów za wartość techniczną jest nie spotykanym skandalem, który doprowadzi nie tylko do tego, że przez kolejne lata będziemy jeździć modernizowanymi '105', ale i tym, że Poznań straci renomę w kontaktach z UE i straci szanse w staraniach o środki UE na kolejne projekty.

Szkoda, że wspieranie poznańskich/wielkopolskich firm musi oznaczać posuwanie się do szwindli!!!

g
geex

Poznańskość czy wielkopolskość prowadzi jednak czasem do skretynienia. Wybór tramwaju, który nie ma nawet prototypu, tylko dlatego że firma jest spod Poznania pachnie niegospodarnością (mówiąc najłagodniej).

A tak z innej beczki: zdjęcie jest dość idiotycznym fotomontażem. Wirtualne Tramino stoi pod... dworcem Nyugati w Budapeszcie, na której to trasie jeżdżą Combino. Ktoś ordynarnie podmienił Siemensa na Solarisa.

p
pasażer

Przewałka XXI wieku. Znowu kupuje się przysłowiowego "kota w worku". Znacznie droższy wyrób nie istniejący. Ale brawo dla firmy Solaris i jej szefa.

M
Markus

Słuszna decyzja [brawo,brawo ,brawo ]

j
janina

nawet nie istnieje prototyp tego pojazdu
a po wybudowaniu trzeba wielu m-cy prob i tuszowania chorób wieku dzieciecego.
sprawa powinien zajac sie prokurator a przetarg zostac uniewazniony. czas tez wypier.... z mpk jej dyrektórow trzymajacych palec w dup... miernoty grobelnego

a
abc

Zwyciężyła poznańska gospodarność i solidność.
Jestem przekonany, że nowoczesna i profesjonalnie zarządzana firma Solaris nieporównywalnie lepiej wywiąże się kontraktu niż upadająca Tatra czy siermiężnie zarządzany pokomunistyczny moloch HCP.

p
potencjalnypasażer

... i nieśmiertelny duch Tatry!!! Życzny sobie dużo cierpliwości. Ze wstępnego rachunku wynika, że tramwaje (które w grudniu dopiero beda homologowane w prototypie) zostaną dostarczone ledwo-ledwo przed Euro 2012. OBY, OBY!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3