Poznań: Spadek liczby pasażerów na lotnisku Ławica. W 2019 roku z lotniska skorzystało mniej osób niż w 2018 r. Co z Ławicą w 2020 roku?

Norbert Kowalski
Norbert Kowalski
Rok 2019 był gorszy dla poznańskiego lotniska Ławica pod względem liczby obsłużonych pasażerów w porównaniu do roku 2018. Lepiej powinno być jednak w tym roku. archiwum
Mniejsza liczba pasażerów i likwidacja bazy Wizz Air, a z drugiej strony nowe połączenia Ryanair, ogłoszenie powrotu do Poznania linii Norwegian i dodatkowe loty z Poznania do Warszawy czy Frankfurtu - tak wyglądał rok 2019 na poznańskim lotnisku Ławica. W porównaniu do 2018 roku na Ławicy obsłużono jednak o 100 tys. mniej pasażerów. Bardziej optymistycznie na lotnisku Ławica zapowiada się rok 2020.

Po niezwykłym 2018 roku, kiedy to poznańskie lotnisko Ławica zakończyło z rekordową liczbą obsłużonych pasażerów, teraz przyszedł gorszy okres. Nieoficjalnie udało nam się dowiedzieć, że w minionym roku na lotnisku Ławica obsłużono nieco ponad 2,37 mln pasażerów. Tymczasem w 2018 roku na Ławicy obsłużono 2,47 mln pasażerów. Mimo tego władzom lotniska udało się z niewielką nadwyżką wykonać plan na 2019 roku, gdyż początkowo zakładano, że na Ławicy obsłużone zostanie 2,31 mln pasażerów.

Trwa głosowanie...

Czy poznańskie lotnisko Ławica dobrze się rozwija?

Najwięcej, bo 1,15 mln osób skorzystało na Ławicy z lotów oferowanych przez tanie linie lotnicze. To spadek w porównaniu do 2018 roku, kiedy to z tanich linii lotniczych skorzystało 1,19 mln pasażerów. Spadek nastąpił też w segmencie lotów charterowych. O ile w 2018 roku z takiej opcji skorzystało 803 tys. osób, o tyle w 2019 było to już 734 tys. Pozytywną wiadomością jest za to niewielki wzrost w segmencie tradycyjnych linii lotniczych z 473 tys. pasażerów w 2018 roku do 488 tys. pasażerów w ubiegłym roku.

Czytaj też: Lotnisko Ławica wydaje miliony na odszkodowania za hałas. To wyjątek czy początek wielkiego problemu lotnisk?

Chociaż spadek liczby pasażerów na Ławicy nie jest dobrą wiadomością, nie powinien on zaskakiwać. Przyczyniła się do tego m.in. likwidacja bazy Wizz Air w Poznaniu, co nastąpiło w marcu 2019 roku. Z tego powodu z Poznania zniknęły kolejne połączenia lotnicze, co później przełożyło się także na mniejszą liczbę pasażerów w kolejnych miesiącach.

Sprawdź też:

Światełko w tunelu dla Ławicy zaczęło się pojawiać dopiero w drugiej połowie 2019 roku. Wtedy też Wizzair uruchomił loty z Poznania do gruzińskiego Kutaisi oraz Birmingham (Anglia).

Dobrą wiadomością było także otwarcie kilku nowych kierunków przez Ryanair. Irlandzki przewoźnik w 2019 roku uruchomił loty z Poznania do Paryża Beuvais, Budapesztu, greckiej Kawali (sezonowo na wakacje), Odessy, Charkowa, (oba miasta na Ukrainie), Zadaru (Chorwacja), Sztokholmu (Szwecja), Cork (Irlandia) oraz Rzymu (Włochy).

Zobacz też: Bagaż podręczny w Wizz Air i Ryanair: jakie musi mieć wymiary, ile może ważyć, czego nie wolno przewozić

Z kolei Polskie Linie Lotnicze LOT jesienią dodały do swojej siatki połączeń kolejne, popołudniowe, połączenie między Poznaniem a Warszawą. Dzięki temu liczba lotów z Poznania do stolicy wzrosła do sześciu dziennie.

Sprawdź też:

Bardziej optymistycznie powinien wyglądać rok 2020. Już teraz wiadomo, że na przełomie marca i kwietnia Ryanair uruchomi kolejne cztery połączenia z Poznania do Lwowa (Ukraina), Podgoricy (Czarnogóra), Pafos (Cypr) oraz Barcelony (Hiszpania). Co więcej wiosną tego roku do Poznania, po kilkuletniej przerwie, powróci linia Norwegian, która zaoferuje loty do Oslo (główne lotnisko) oraz Kopenhagi, co oznacza, że za ok. trzy miesiące na Ławicy pojawi się sześć dodatkowych połączeń. Do tego dochodzi także dodatkowy lot w poniedziałki między Poznaniem a Frankfurtem, który będzie obsługiwała Lufthansa. Dzięki temu w poniedziałki pasażerowie będą mieli do dyspozycji cztery loty między Poznaniem a Frankfurtem.

Sprawdź też: Lotnisko Ławica w Poznaniu: jak dojechać? Gdzie zaparkować samochód? Ile kosztuje parking na lotnisku? Czym dojechać na Ławicę?

Przedstawiciele Ławicy na razie nie komentują statystyk za 2019 rok. Nieoficjalnie, od osób związanych z poznańskim lotniskiem, usłyszeliśmy jednak, że są zadowolone z wyniku w 2019 roku. - To był bardzo pracowity i ciężki rok, ale się opłacało. Wiele wskazuje na to, że w przyszłym roku Wizz Air będzie obsługiwał więcej pasażerów w Poznaniu niż w czasach, kiedy posiadał tutaj swoją bazę. To pokazuje że jest z ich strony chęć do działania tutaj, zaś baza była pewną "kulą u nogi" a decyzja o jej likwidacji wynikała ze względów ekonomicznych - mówi nam jedna z osób związanych z Ławicą.

Ta sama osoba dodaje: - Jeśli chodzi o Ryanair to jest petarda. Liczba pasażerów u tego przewoźnika znacząco wzrosła. Do tego dochodzi dobry rok współpracy z LOT, wzrosty Lufthansy i zapowiedź ponownego "wejścia" do Poznania Norwegiana. Nie ma na co narzekać. Teraz przed nami rok udeptywania wzrostów Ryanair, utrzymania lub lekkiego wzrostu w segmencie czarterów, dalszego wzrostu w segmencie.

Sprawdź też:

Co więcej, jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, władze Ławicy w tym roku zamierzają pracować nad pojawieniem się kolejnego nowego przewoźnika w Poznaniu, który wszedłby do poznańskiego lotniska zapewne w 2021 roku. - W tym roku już nie ma za dużych szans, choć może... - słyszymy od jednej z osób.

Loty z Poznania: Dokąd polecimy w 2020 roku z lotniska Ławic...

Sprawdź też:

FLESZ: Wybory Prezydenckie 2020 już w maju - to musisz wiedzieć.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 18

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
21 stycznia, 12:30, Sgyc:

Bardzo brakuje połączeń Poznań - Kolonia lub Poznań - Düsseldorf. Połączenia z przesiadka we Frankfurcie się czasowo i cenowo nie sprawdzają. Poza tym Lufthansa jest za droga!

racja, mieszkam w Düsseldorfie i dostac sie czymkolwiek do Poznania to jedna wielka porazka

G
Gość

LOTNISKO ŁAWICA,ZAWDZIĘCZA TAKĄ SYTUACJE W DUŻEJ MIERZE DZIĘKI POLITYCE PREZYDENTA POZNANIA. DZISIEJSZY PREZYDENT I JEGO EKIPĄ ZAMIAST MIĘDZY INNYMI PROMOWAĆ POZNAŃ I PIĘKNE JEGO OKOLICE TO ZAJMUJE SIĘ PO PIERWSZE TYLKO SWOJA OSOBA A NIE PROBLEMAMI KTÓRE DOTYCZĄ ROZKWITEM POZNANIA PO PIERWSZE KOMUNIKACJA JEST POD WSZELKĄ KRYTYKĄ,LIKWIDACJA PARKINGÓW W CENTRUM POZNANIA ,NIE MÓWIAC JUZ O DOJEŻDZIE SAMOCHODAMI,AUTOBUSAMI DO CENTRUM ORAZ PROBLEMAMI JAKIE MAJA MIESZKAŃCY T.J NOWE ULICE,KTÓRE PO CZĘŚCI ROZWIĄŻĄ PRZEJAZDY I PRZYJAZDY TURYSTOM .PREZYDENTOWI TYLKO W GŁOWIE MARATONY.ŚCIEŻKI ROWEROWE NIE MÓWIĄC O INNYCH SPRAWACH KTÓRE ODPYCHA LUDZI ,TURYSTÓW OD POZNANIA.

G
Gość
22 stycznia, 0:07, Gość:

Rozumiem, że wielu z was jest rozczarowana, ale spójrzmy na pewne fakty. Nie jesteśmy potęgą turystyczną, nie mamy więc co równać się z Krakowem, Gdańskiem czy Wrocławiem. Stolicą tak, ale tylko regionu, a Modlin obsługuje przecież Waw. Dodajmy fakt, że od nas jest blisko na Okęcie i do Berlina. A taki Wrocław nie ma dużej konkurencji i lata stamtąd mnóstwo Czechów. Co do Katowic, kilkumilionowa aglomeracja ma swoje potrzeby. I tak sporo klientów ucieka im do Krakowa. Wracając do Poznania, już nie wspomnę, że lata uchylenia się od finansowej współpracy z low costami zrobił swoje. Reasumując, myślę, że wynik Poz w świetle wspomnianych argumentów nie jest zły.

22 stycznia, 7:19, Gość:

Co za potęgą turystyczną jest Wrocław? Z Berlina też nic większego nie lata, a połączenia komplikuje rozbicie na dwa małe lotniska. Z Wrocławia nie ma więcej połączeń jak z Pragi, więc te masy Czechów nie są aż tak duże. Za to Wrocław ma więcej połączeń niż Poznań, gdzie, by lecieć dalej skazani jesteśmy na Lufthansę (wysokie ceny/ słaba jakość na lotach międzykontynentalnych). We Wrocławiu mają KLM/Air France, a to daje dwa wielkie lotniska w Paryżu i Amsterdamie. I dlatego wygrywają.

Z Wrocka oprócz Air France i KLM lata jeszcze Swiss, a to całkiem niezła i, wbrew pozorom, niedroga linia z wieloma połączeniami. Poznań to druga liga i raczej dół tabeli.

G
Gość
22 stycznia, 0:07, Gość:

Rozumiem, że wielu z was jest rozczarowana, ale spójrzmy na pewne fakty. Nie jesteśmy potęgą turystyczną, nie mamy więc co równać się z Krakowem, Gdańskiem czy Wrocławiem. Stolicą tak, ale tylko regionu, a Modlin obsługuje przecież Waw. Dodajmy fakt, że od nas jest blisko na Okęcie i do Berlina. A taki Wrocław nie ma dużej konkurencji i lata stamtąd mnóstwo Czechów. Co do Katowic, kilkumilionowa aglomeracja ma swoje potrzeby. I tak sporo klientów ucieka im do Krakowa. Wracając do Poznania, już nie wspomnę, że lata uchylenia się od finansowej współpracy z low costami zrobił swoje. Reasumując, myślę, że wynik Poz w świetle wspomnianych argumentów nie jest zły.

Co za potęgą turystyczną jest Wrocław? Z Berlina też nic większego nie lata, a połączenia komplikuje rozbicie na dwa małe lotniska. Z Wrocławia nie ma więcej połączeń jak z Pragi, więc te masy Czechów nie są aż tak duże. Za to Wrocław ma więcej połączeń niż Poznań, gdzie, by lecieć dalej skazani jesteśmy na Lufthansę (wysokie ceny/ słaba jakość na lotach międzykontynentalnych). We Wrocławiu mają KLM/Air France, a to daje dwa wielkie lotniska w Paryżu i Amsterdamie. I dlatego wygrywają.

G
Gość

Rozumiem, że wielu z was jest rozczarowana, ale spójrzmy na pewne fakty. Nie jesteśmy potęgą turystyczną, nie mamy więc co równać się z Krakowem, Gdańskiem czy Wrocławiem. Stolicą tak, ale tylko regionu, a Modlin obsługuje przecież Waw. Dodajmy fakt, że od nas jest blisko na Okęcie i do Berlina. A taki Wrocław nie ma dużej konkurencji i lata stamtąd mnóstwo Czechów. Co do Katowic, kilkumilionowa aglomeracja ma swoje potrzeby. I tak sporo klientów ucieka im do Krakowa. Wracając do Poznania, już nie wspomnę, że lata uchylenia się od finansowej współpracy z low costami zrobił swoje. Reasumując, myślę, że wynik Poz w świetle wspomnianych argumentów nie jest zły.

N
Nino

Moze być dużo połączeń ale nikt nie zaprzeczy Najdroższy port Lotniczy w Europie

I
Iza

Nic nie robią

Brak podstawowych połączeń do rRzymu min 3 x w tygodniu Barcelony Amsterdamu Sankt Petrsburga czy Moskwy i wiednia jesteśmy już teraz nic nie liczącym się miastem

Nie mamy czym się szczycić

A
Airbus 320

Są LOT, Lufthansa, SAS, Norwegian, Ryanair, Wizzair oraz Enter. Moim zdaniem jest nieźle.

G
Gość

Brak połączeń z Norwegią .tylko Oslo a co dalej. Kraków albo Gdansk połączeń pełno.

m
małpa w czerwonym

załadują lotnisko na ciężarówki i przewiozą do Radomia. Zgodnie z życzeniem posła Marka Suskiego. Z Radomia jest bliżej na południe Europy, dokąd latają Polacy na wakacje.

G
Gość
21 stycznia, 14:16, Gość:

Bida lotnisko w bida miasteczku. Gdyby nie Lufthansa i LOT - choć dość drogo i z przesiadką to zupełnie nie byłoby jak wydostać się z tej wschodnioeuropejskiej dziury. Tanie linie cóż - nieatrakcyjne kierunki, oddalone od miast lotniska i klientela pokroju Ferdka Kiepskiego.

nie obrażaj ferdka

s
smiechu warte

Przedstawiciele Ławicy na razie nie komentują statystyk za 2019 rok. Nieoficjalnie, od osób związanych z poznańskim lotniskiem, usłyszeliśmy jednak, że są zadowolone z wyniku w 2019 roku. - To był bardzo pracowity i ciężki rok, ale się opłacało.

no, mozna sie rozejsc, wszystko jest w porzadku.

a kto tam patrzy na wro lub gda lub katowice...

u nas wszyscy sa zadowoleni i BASTA!

A
Adam

Niestety siatka połączeń że stolicy Wielkopolski w porównaniu z Wrocławiem, Gdańskiem lub Krakowem wygląda bardzo biednie. Z 18 podróży lotniczych w 2019 tylko 2 razy wylecialem z Poznania. Brakuje połączeń do Włoch, Hiszpanii, Portugali. Siatka połączeń trąci rozczarowaniem.

G
Gość

Bida lotnisko w bida miasteczku. Gdyby nie Lufthansa i LOT - choć dość drogo i z przesiadką to zupełnie nie byłoby jak wydostać się z tej wschodnioeuropejskiej dziury. Tanie linie cóż - nieatrakcyjne kierunki, oddalone od miast lotniska i klientela pokroju Ferdka Kiepskiego.

k
kiepski

Nie dziwię się. Słaba oferta lotów i drogo.

Obsługa żenująca. Kolejki do bramek. Drożyzna na maxa.

Lepiej i taniej latać z Berlina. Większa siatka połączeń, wyloty / przyloty o sensowniejszych porach. Często wychodzi taniej, mimo dojazdu i parkingu.

Przy większej liczbie osób fajnie cenowo wychodzi transport busem.

Jak nie muszę nie latam z ławicy.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3