Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Starosta wypowiada wojnę drogowcom

Robert Domżał
Starosta poznański wypowiedział wojnę budującym zachodnią obwodnicę Poznania. - Nie jestem, delikatnie mówiąc, zachwycony wykonawcą - mówi Jan Grabkowski, starosta poznański. - Nie realizuje zadań, jakie mu wyznaczyliśmy, czyli nie remontuje dróg na bieżąco. Ciężarówki nie jeżdżą wyznaczonymi przez Zarząd Dróg Powiatowych trasami, a ich pojazdy nie są odpowiednio oznakowane. W efekcie przejazd między Dąbrówką a Skórzewem jest utrudniony. Współczuję mieszkańcom, którzy muszą tamtędy się poruszać.

Za wzór godny naśladowania samorządowiec stawia firmę NCC, która budując A2 jako zabezpieczenie właściwego wykonania napraw po zakończeniu robót przekazała starostwu weksle in blanco. Skanska - wykonawca S11 - nie chce tego zrobić. Gwarantem, że szkody zostaną naprawione, jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych. Na słowach krytyki się jednak nie skończyło.

Samorządowcy ustawili na odcinkach dróg powiatowych prowadzących do budowanej S11 znaki zakazu jazdy dla pojazdów o nośności powyżej 12 ton. Gdy ciężarówkami zainteresowały się policyjne patrole, doszło do spotkania inwestora, wykonawcy i starostwa.

Skanska jest zaskoczona rozwojem sytuacji. - Przed rozpoczęciem budowy obwodnicy udaliśmy się do zarządców dróg i podpisaliśmy zobowiązanie do bieżących napraw tych odcinków lokalnych dróg , z których musimy korzystać z powodu budowy - mówi Jakub Budziałowski, dyrektor kontraktu zachodnia obwodnica Poznania. - Po zakończeniu robót doprowadzimy je do stanu nie gorszego niż przed rozpoczęciem budowy. Dla dróg powiatowych oznacza to polepszenie stanu, ponieważ poszerzymy jezdnie. Gwarancją wykonania zobowiązań są podpisane umowy.

Jak zapewnia wykonawca od rozpoczęcia budowy, drogi lokalne są poszerzane, a pobocza umacniane. W drogi powiatowe i gminne Skanska "wpompowała" 10 tys. ton tłucznia, 600 ton mas mineralno-bitumicznych. - Usuwamy zanieczyszczenia z dróg, chodników, studzienek kanalizacyjnych. Nie jest to łatwe ze względu na fatalny stan konstrukcji tych dróg, a także brak możliwości ich odwodnienia. Deszcze utrudniały prace naprawcze - dodaje dyrektor Budziałowski. Maria Kowalska, ze spółki Skanska informuje, że podobne umowy firma zawierała przy budowie A1, gdzie drogi lokalne po budowie wyremontowano.

Skąd zatem problem? W podpisanym porozumieniu, kwota przeznaczona na remonty przekroczyła tą, jaką wykonawca rezerwował na ten cel. Stąd może bierze się niepokój samorządowców.

Piotr Chodorowski, zastępca dyrektora GDDKiA w Poznaniu, bezpośrednio nadzorujący budowę S11 mówi, że nie ma możliwości, by spółka nie dotrzymała ustaleń. Pieniądze na remont dróg lokalnych GDDKiA weźmie z zapłaty za budowę S11 jaką ma dostać spółka Skanska.

Od stycznia zacznie działać portal www.zachodnia obwodnica.pl. Znajdą się na niej informacje o obwodnicy i komunikaty o pracach i utrudnieniach powstałych z tego tytułu. Portal będzie interaktywny, co umożliwi zadawanie pytań.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski