Lokomotywa zbudowana jest przez zespół PUTrain (działający w ramach Koła Naukowego Inżynierów Transportu Publicznego na Wydziale Inżynierii Transportu Politechniki Poznańskiej), napędzana jest czterema silnikami o mocy 650 W, ma długość 2,8 metra, szerokość 60 cm, a wysokość 96 centymetrów, jeździ po torze o rozstawie 10,25 cala. Prawdziwego pociągu zatem nie poprowadzi, ale jest znakomitym przykładem praktycznego sprawdzenia koncepcji, konstrukcją nowatorską, opracowaną przez studentów w Polsce. W piątek zaprezentowano ją publicznie, a świadkiem pokazu była Jadwiga Emilewicz, minister rozwoju.
- Chcemy nie być stołem montażowym Europy, kupującym cudzą myśl techniczną, ale widzieć więcej projektów przygotowywanych i wdrażanych w kraju przez naszych specjalistów, projektów takich jak ten – mówiła do studentów minister.
Lekka, ale wytrzymała jak stal
A lokomotywa jest faktycznie nowinką techniczną w każdym fragmencie. Wózki podwozia zaprojektowane są z konstrukcyjnych tworzyw sztucznych Tubond, mają dwa stopnie usprężynowienia – za pomocą klasycznych sprężyn i sprężyny kompozytowej wzmacnianej włóknami węglowymi, a kadłub o opływowym kształcie, zbudowanym z płaskich wielokątów, ma pokrycie ze spienionego polichlorku winylu, do tego oparty jest na anodowanych profilach aluminiowych, co sprawia, że jest bardzo lekki, odporny na działanie czynników atmosferycznych, a jednocześnie bardzo wytrzymały.
Prace nad lokomotywą rozpoczęły się dwa lata temu: studenci stworzyli silnie zdeterminowany zespół, pracowali najpierw nad koncepcją, później nad detalami i budową lokomotywy. Gdy została ukończona i przeszła próby, wystąpili z nią w międzynarodowym konkursie w Wielkiej Brytanii.
Medale dla lokomotywy
- Stanęliśmy na podium: 2. miejsce w konkurencji innowacji, również 2. - w kategorii postera technicznego, 3. - za koncepcję pojazdu, 4. - prezentacji biznesowej i 5. - w kategorii łatwości utrzymania: nasi mechanicy w ciągu trzech minut wymienili zespoły kołowe – opowiadają Kacper Falkowski i Alicja Dec z zespołu PUTrain. - Komisja konkursowa była pod takim wrażeniem, że przyznano nam także nagrodę specjalną za wykorzystane materiały i wdrożone innowacje.
- Studenci są skarbem, który zasługuje na dużo lepsze dofinansowanie ze strony państwa – mówi prof. dr hab. Tomasz Łodygowski, rektor Politechniki Poznańskiej. - Tacy zdolni ludzie są nadzieją na polskie rozwiązania. A jest jeszcze sporo do zrobienia, także w dziedzinie transportu szynowego: m.in. w Chinach tworzy się nowy jedwabny szlak, a my mamy szereg doskonałych polskich patentów, które można byłoby wykorzystać na polu transportu kolejowego. Mówię m.in. o rozwiązaniu przystosowującym tabor do różnej szerokości torów. Przyszłość kolei należy do najnowocześniejszych rozwiązań.
Sprawdź też:
- Najbardziej przerażające miejsce w Wielkopolsce. Co kryje?
- Przestępcy z Wielkopolski poszukiwani przez policję. Widziałeś któregoś z nich?
- 20 najlepszych porodówek w Wielkopolsce - zobacz ranking
- TOP 20 najlepszych obcokrajowców w historii Ekstraklasy
- Kradzieże, groźby, seks - co ludzie robią dla Fajniaków?
- Najlepsze sale weselne w Wielkopolsce. Ranking czytelników
Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?