Poznań: Świecące reklamy pod okiem inspektorów

Beata Marcińczyk
Udostępnij:
Choć w prawie budowlanym nie ma ani słowa o reklamach LED-owych czy diodowych, to inspektorzy budowlani wzięli je "pod lupę". Właściciele dwóch już je zdemontowali. Trwają postępowania zmierzające do wyegzekwowania sześciu kolejnych decyzji nakazujących rozbiórkę.

Wielka kontrola reklam w Poznaniu rozpoczęła się w połowie 2008 roku (w związku z ich plagą już nie tylko przy ulicach dojazdowych do miasta, ale także w jego centrum).

- Reklamy powstają nie tylko bez pozwolenia i w miejscach do tego nieprzeznaczonych, ale jakże często oszpecają miasto oraz stwarzają zagrożenie dla bezpieczeństwa pieszych i użytkowników dróg - zaznacza Paweł Łukaszewski, powiatowy inspektor nadzoru budowlanego. - Już w pierwszym roku naszych działań okazało się, że około połowa skontrolowanych reklam, to samowole budowlane. Tym co wzbudziło nasze największe zdumienie, było montowanie reklam na elewacjach budynków mieszkalnych, ewidentnie ograniczających naturalny dostęp światła oraz montowanie wielkogabarytowych reklam na obiektach zabytkowych - dodaje. Odrębnym problemem stały się ekrany diodowe (LED), które sytuowane w pasie dróg lub blisko pasa oślepiają kierowców.

Na przełomie 2009 i 2010 roku zakończyło się 13 spraw dotyczących reklam. - Właśnie tyle samo nakazów usunięcia nielegalnych obiektów lub urządzeń nałożyliśmy na inwestorów - mówi P. Łukaszewski. - Szykuje się sześć kolejnych decyzji nakazujących rozbiórkę nośników reklam i trwają postępowania zmierzające do ich wyegzekwowania, ponieważ inwestorzy nie dostosowali się do nałożonych nakazów - kontynuuje.

Co ważne dla pracy wszystkich podobnych jednostek w Polsce, zmagających się z problemem "zaklejania" miasta reklamami, w Poznaniu powstał projekt niezbędnych zmian w prawie budowlanym. - Zdefiniowania wymaga pojęcie reklamy. Musimy mieć odpowiedź na pytanie, jakie warunki musi spełniać, by była legalna. Luki prawne wskazują nam życie i inwestorzy - podkreśla P. Łukaszewski. - Projekt ustawy, która kompleksowo to zagadnienie porządkuje opracował Dariusz Patalas, a jego propozycja już została przekazana do Ministerstwa Infrastruktury.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie