Wybudowanie tej części linii pozwoli na zapewnienie połączeń Naramowic i Starego Miasta, a także kierunków obsługiwanych przez pociągi dojeżdżające do Garbar. Poznań szuka więc środków na budowę, a jednocześnie szlifuje plany II etapu budowy trasy, zapoczątkowane jeszcze w 2018 roku, na etapie prac przedprojektowych. Są one wsparte przyznaną ostateczną decyzją o uwarunkowaniach środowiskowych i konkretnymi działaniami już przeprowadzonymi z myślą o tym połączeniu.
- W ubiegłym roku, w rejonie al. Armii Poznań, realizowano prace związane z montażem kabla zasilającego dla powstającej trasy tramwajowej między pętlą Wilczak a ul. Błażeja na Naramowicach, tzn. I etapu inwestycji – mówi Maja Chłopocka – Nowak z Poznańskich Inwestycji Miejskich. - Dla II etapu spółka PIM realizuje prace przedprojektowe, prowadzone są szczegółowe analizy rozwiązań technicznych.
Poznań szuka środków na budowę trasy
- Wśród planowanych inwestycji tramwajowych ta trasa jest dla nas priorytetem, bo uzupełni powstający odcinek do ul. Błażeja – zapewnia Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - To znacząco skróci dojazd do centrum z Naramowic, odciążając węzeł przy moście Teatralnym. Dlatego równolegle z toczącymi się pracami pierwszego etapu budowy trasy na Naramowice, przygotowujemy dokumentację potrzebną do realizacji kolejnego etapu. Przed nami starania o pozyskanie środków zewnętrznych, co jest kluczowym zadaniem. Bez takiego wsparcia miasto nie będzie w stanie samodzielnie sfinansować budowy.
Zobacz też: Teren przy ul. Norwida w Poznaniu zostanie zagospodarowany. Co powstanie w sąsiedztwie trasy PST?
W ramach II etapu budowane zatem będzie torowisko o długości ponad trzech kilometrów, od pętli Wilczak (u zbiegu ulic Słowiańskiej, Szelągowskiej i Naramowickiej), przez ul. Szelągowską, ul. Garbary, aż do skrzyżowania z ul. Małe Garbary i Estkowskiego. Jednocześnie zmieni się przebieg torowiska przy ul. Wolnica i Małe Garbary. Tramwaje będą stawać na przystankach w pobliżu obecnych miejsc zatrzymywania się autobusów. Połączenie tramwajowe wzdłuż ulicy Szelągowskiej i Garbary ma przynieść, według szacunków miasta, zmniejszenie liczby osób jadących do centrum samochodami, a tym samym spadek emisji zanieczyszczeń oraz hałasu.
Stacja Garbary stanie się lokalnym centrum przesiadkowym
Budowa linii z Garbar do Wilczaka spowoduje zmiany w rejonie dworca kolejowego Poznań Garbary. Miasto chce zapewnić optymalne warunki przesiadki dla pasażerów pociągów i tramwajów, do tego dojdą miejsca postojowe dla samochodów, stanowiska ładowania samochodów elektrycznych, postój taxi, stanowisko carsharingu – wszystko by zachęcić do dalszej podróży przez Poznań komunikacją miejską.
- Tramwaj w rejonie przystanku Poznań - Garbary będzie przemieszczał się poniżej linii kolejowej nr 3, nowym przepustem po zachodniej stronie ul. Garbary – dodaje Maja Chłopocka – Nowak.
Terminu rozpoczęcia II etapu budowy trasy tramwajowej na Naramowice nie można jeszcze precyzować: zależny jest od pozyskania środków zewnętrznych na budowę. Nie wiadomo jeszcze, czy budowa rozpocznie się od strony Garbar, czy od Wilczaka, czy może równolegle z dwóch stron.
- Jesteśmy gotowi do przejścia w fazę opracowania dokumentacji projektowej, co nastąpi gdy tylko uda się miastu zapewnić środki finansowe - mówi Marcin Gołek, wiceprezes PIM.
Tak prezentuje się największa inwestycja w Poznaniu z lotu p...
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Samsung Galaxy Watch5 SM-R900 40mm Złoty
Waga: 28,7 gWymiary: 40,4 x 39,3 x 9,8 mmModel zeg…
kup teraz

Apple Watch 8 Cellular 41mm Grafitowy z bransoletą mediolańską w...
apple watch series 8 olśniewa dużym niegasnącym wy…
kup teraz

HUAWEI Watch Fit 2 Classic Biały
Ekran AMOLED o przekątnej 1.74 cala z ultrawąskimi…
kup teraz

Huawei Watch GT 3 42 mm Active Biały
elegancka 42-milimetrowa tarcza smartwatcha huawei…
kup teraz

Garmin Vivoactive 4S Biały
SmartwatchGARMIN Vivoactive 4s Biały z różowozłoty…
kup teraz

Withings Activite Steel HR Sport Biały
Steel HR Sport to hybrydowy smartwatch specjalnie …
iPolitycznie - Fogiel: bon-moty Korwin-Mikkego nie naprawią ekonomii