Poznań: Te inwestycje zawdzięczamy mistrzostwom

Katarzyna Fertsch
Katarzyna Fertsch
Pestka dojedzie do peronu 7 dopiero po Euro. Ale budowa rozpoczęła się właśnie dzięki mistrzostwom
Pestka dojedzie do peronu 7 dopiero po Euro. Ale budowa rozpoczęła się właśnie dzięki mistrzostwom Infrastruktura Euro Poznań 2012
Miliardy złotych, setki tysięcy ton betonu, nowe drogi, wiadukty, trasy tramwajowe. To wszystko, mimo że wykorzystywane i budowane z okazji Euro, zostanie z nami na wiele lat. Co Poznań zyskał na organizacji mistrzostw?

GALERIĘ ZDJĘĆ I WIZUALIZACJI ZOBACZ TUTAJ:
Euro 2012: Mistrzostwom zawdzięczamy wiele inwestycji [ZDJĘCIA]

Nowymi drogami na Euro

Bukowska, Bułgarska, Ptasia, Grunwaldzka. To tylko niektóre z ulic, które zmieniły się dzięki zbliżającym się mistrzostwom w piłce nożnej.

Ulica Bukowska, którą kibice dojadą z Ławicy do centrum, prezentuje dzisiaj zupełnie nową jakość: szeroka, gładka, z bezpieczniejszymi skrzyżowaniami. Przynajmniej jej poza śródmiejski odcinek (od granic miasta do Polskiej). Obecnie drogowcy pracują, by szybko i wygodnie jeździło się też jej odcinkiem w centrum.

Końca dobiegają też prace na Bułgarskiej. To jedno z kluczowych miejsc. Szeroka, bezpieczne Bułgarska będzie służyła poznaniakom latami. A jej przebudowa, podobnie jak modernizacje mniejszych uliczek dookoła stadionu, nie byłaby potrzebna bez Euro 2012.

CZYTAJ TAKŻE:
Euro 2012: Dworzec kolejowy rośnie w ekspresowym tempie
Euro 2012: Tak budowali stadion miejski [ZDJĘCIA]
Euro 2012: Gadżety na mistrzostwa [ZDJĘCIA]

Euro było impulsem do rozpoczęcia dwóch innych wielkich budów. Mimo że prace nie zakończą się do mistrzostw, to jednak robotnicy pojawili się na Kaponierze i ulicy Grunwaldzkiej (która zostanie poszerzona) - właśnie w związku z Euro.

Trasy tramwajowe

Nie tylko kierowcy, ale również pasażerowie zyskają na tym, że Poznań jest jednym z miast-gospodarzy Euro 2012. Co dokładnie? Dwie całkiem nowe oraz jedną gruntownie zmodernizowaną trasę tramwajową.

Od samego początku najbardziej obiecująca była trasa tramwajowa na Franowo. Nowe tory połączą istniejącą kiedyś pętlę na osiedlu Lecha z Franowem. To ważna z punktu widzenia mistrzostw inwestycja (to przy centrach handlowych na Franowie powstaną parkingi buforowe dla kibiców). Tramwaje jadące nową trasą ponad kilometr będą pokonywały pod ziemią. Budowa tunelu to wielkie przedsięwzięcie.

- Wywieźliśmy z wykopów około 200 tys. ton ziemi. To około 8 tys. ciężarówek - mówi Gerard Masłowski ze spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012. - W tunelu wbudowaliśmy około 39 tys. metrów sześciennych betonu, do czego potrzebnych było 4,5 tys. kursów betoniarek. Zużyliśmy też 5 tys. ton stali.

Wszystko wskazuje na to, że prace - warte 270 mln zł - uda się zakończyć w terminie i podczas mistrzostw tramwajami dojedziemy na Franowo.

Mniej szczęścia mieliśmy niestety z wydłużeniem "pestki" do Dworca Zachodniego. Czasu było tak mało, że firmy startujące w przetargu doliczały sobie do żądanej kwoty ewentualne odszkodowania za niedotrzymanie umowy. Miasta nie było stać na taki wydatek. Ostatecznie zdecydowano się jednak wydłużyć termin (wykonawca ma więc czas do końca roku). I prace mogły się rozpocząć - łącznie pochłoną około 130 mln zł. Już w przyszłym roku poznańscy pasażerowie pojadą więc wydłużoną do dworca "pestką".

- Podczas mistrzostw gotowe będzie przejście łączące dworzec z peronem 7 - twierdzi Maciej Bulski ze spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012. - Pojawi się oświetlenie, drogowskazy. Nie zostanie jednak wyłożone płytkami. Wszystko wykończone zostanie jednocześnie, w drugiej połowie roku.

Dzięki Euro odnowione zostanie także torowisko na ulicy Grunwaldzkiej (łącznie z przebudową ronda Jana Nowaka-Jeziorańskiego).

Tramwaje i autobusy

100 nowych autobusów oraz 45 niskopodłogowych tramwajów - to również zyskaliśmy dzięki mistrzostwom.

Dzięki zakupom mogliśmy pozbyć się z Poznania najbardziej wysłużonych pojazdów: Ikarusów czy "holendrów". A te nowe zostaną z nami na dłużej, niż tylko do Euro.

Gdzie wylądują kibice?

Mistrzostwa były też impulsem do wcześniejszej rozbudowy poznańskiego lotniska. Do czerwca zyska ono nową strefę przylotów z sortownią bagażu oraz halę główną, w której od 2013 roku prowadzone będą odprawy.

Oddana do użytku przed mistrzostwami Euro zostanie też równoległa droga kołowania, na której lądujące samoloty będą wytracać prędkość, kołując na stanowiska postojowe (dzisiaj robią to na pasie startowym, blokując go) oraz rozbudowana płyta postojowa z sześcioma nowymi stanowiskami dla dużych samolotów.

Po Euro rozpoczną się kolejne etapy rozbudowy lotniska. Prace potrwają do 2013 roku.

Gdzie wylądują kibice?

Z pozoru niewiele mające wspólnego ze świętem piłkarskim, to jednak budowane pod pretekstem Euro.

Na tej zasadzie poznaniacy zyskali już Termy Maltańskie, a wkrótce będą mogli korzystać także z Interaktywnego Centrum Historii Ostrowa Tumskiego oraz pawilonu dla waranów w Starym zoo.

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Poznaniak

Autorka ostro poleciała w kulki. Tak jakby Rysiu zapłacił Jej za ten artykuł. Dzięki Euro nie mamy przedłużonej trasy z Zawad do Dworca Wschodniego, remontu torów na Ogrodach, bo kasa poszła na stadion. Na te i inne cele dostaliśmy pieniądze z UE, a miasto obcięło inwestycje, bo stadion okazał się dwukrotnie droższy niż planowano.
MPK kupiło nowe pojazdy, miasto przedłuża PST i buduje trasę na Franowo oraz remontuje Kaponierę za euro z UE, a nie na Euro. Większość tych inwestycji będzie jeszcze realizowana po mistrzostwach. Są konieczne inwestycje dla miasta. Na czas Euro Kaponiera może być nawet zamknięta, kibice nie odczują różnicy. Musi być jednak wyremontowana, bo inaczej by się rozsypała do końca, ale dla bezpieczeństwa mieszkańców miasta! MPK też musiało wymienić wiekowy tabor, ponieważ był stary i Euro nie ma nic do tego. Może gdyby nie te mistrzostwa zamiast 45 tramwajów Poznań kupiłby 100. Zamiast poszerzać Ptasią, poszerzono by Naramowicką. Takie przykłady można mnożyć. Więc dość propagandy! Euro nic dobrego miastu nie przyniesie. Tylko straty i utrudnienia. Za to Rysiu będzie miał dla swojej paczki igrzyska na koszt podatników.

w
wadmo

jak widze takie sponsorowane artykuly to rzygac mi sie chce, chcoaizby termy to moze pani grobelnemu wsadzic w kakaowe oko. Istny bubel, zle zaprojektowany ktory obecnie DUZE STRATY finansowe generuje, linia tramwajowa na franowo dla euro, ludzie przeciez lgoiczne ze nikt nie bedzie parkowal po jednej stronie miasta by jechac na druga.

L
LukasK

Czasy, kiedy sukces mierzyło się metrami sześciennymi wylanego betonu, minęły. Ani trasa na Franowo nie będzie ukończona, ani nie jest jednoznacznie dobrze zaprojektowana i wykonana (potworne koszty z powodu tunelu, brak możliwości kursowania przez tunel starszych tramwajów z powodu rzekomego zagrożenia pożarowego, nieprzyjazne ludziom podziemia, w których będzie zwiększone ryzyko np. napadu wieczorową porą, czy wreszcie kompletne zignorowanie potrzeb mieszkańców os. Przemysława), ani ul. Grunwaldzka, która, jak dzisiaj się dowiadujemy, nie będzie ani ukończona, ani nawet przywrócona do stanu sprzed modernizacji. W czasie euro pętla na Junikowie będzie odcięta i niedostępna!!! Za to pan Grobelny cieszy się, ile metrów sześciennych wyleje na wiadukty nad trzecią ramą, która kosztowałaby tyle ile ponadroczny budżet Poznania, gdyby dotychczasowe szacunki okazały się prawdziwe (a że koszty inwestycji miejskich lubią rosnąć, wiemy aż za dobrze na przykładzie kibolskiej świątyni czy też zamku Gargamela niedaleko rynku).

Ul. Ptasia - prawdziwy sukces na miarę Poznania. Dwujezdniowa Bukowska. Po co? Przecież za odbiciem do Złotowskiej ta ulica jest niemal pusta. Czy chodziło o dojazd do obwodnicy? A może wjazd z obwodnicy do centrum? Tylko którędy? Wszak od Kincrossa mamy permanentny korek, zwężenie, a już niedługo Siwy Jeż uszczęśliwi nas odcięciem północnej części miasta dla wjeżdżających doń ul. Bukowską. Poza tym obwodnicy nie ma i nie ma na razie szans na to, aby powstała w całości.

Fajnie, że szybki tramwaj dojedzie bezkolizyjnie do dworca PKP, tylko kiedy będzie to wyglądało tak jak na powyższym obrazku?

m
mnc

"100 nowych autobusów oraz 45 niskopodłogowych tramwajów - to również zyskaliśmy dzięki mistrzostwom." I pewno dlatego tez ograniczono czestotliwosc kursowania autobusow i tramwajow przy jednoczesnej podwyzce oplat za przejazdy! Pani Fertsch - prosze poczekac na ostateczne efekty i ewentualnie wtedy piac zachwyty nad "dobrodziejstwami" Euro dla Poznaniakow. I moze warto tez dla przeciwwagi wymienic, z jakimi trudnosciami musza sie borykac mieszkancy, wlasnie dla Euro!

x
xxl

Ja na razie to nic nie jest gotowe i skończy się typowo poznańską fuszerą, ersatzem i bylejakością. Skompromitujecie się przed całą Europą zadufane w sobie poznańskie pyry !

Ł
Łajza

Może należy zająć się fatalnym stanem ulic istniejących bo nie sztuka wybudować .Proponuję pozyskiwać środki unijne na naprawy ulic.Obecnie mamy dobrą drogę z lotniska do boiska co mieszkańcą miasta nic nie daje natomiast fatalnym stanem dróg i mostów kibicą z zagranicy napewno zaimponujemy.

d
dd

przebudowa ul. Bułgarskiej nie byłaby potrzebna bez Mistrzostw Europy - to mógł napisać tylko dziennikarski debil

r
ropo

Dziwnie duży wysyp artykułów chwalących inwestycje .Czyzby przeciwwaga dla informacji o wynikach kontroli CBA, która wykaząła brak nadzoru nad inwestycjami ? Urząd uruchomił działania PR żeby zmiekczyć obraz bałaganu i niegospodarności ? Prym wiedzie Wyborcza .Do tego stopnia się zapędzili, że w jednym artykule ganią a w nastepnym w tym samym czasie chwalą. Gdzie tu rzetelność dziennikarska? Głos chyba zaczął też już gonić w pietke.

Dodaj ogłoszenie