Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Te inwestycje zawdzięczamy mistrzostwom

Katarzyna Fertsch
Katarzyna Fertsch
Pestka dojedzie do peronu 7 dopiero po Euro. Ale budowa rozpoczęła się właśnie dzięki mistrzostwom
Pestka dojedzie do peronu 7 dopiero po Euro. Ale budowa rozpoczęła się właśnie dzięki mistrzostwom Infrastruktura Euro Poznań 2012
Miliardy złotych, setki tysięcy ton betonu, nowe drogi, wiadukty, trasy tramwajowe. To wszystko, mimo że wykorzystywane i budowane z okazji Euro, zostanie z nami na wiele lat. Co Poznań zyskał na organizacji mistrzostw?

GALERIĘ ZDJĘĆ I WIZUALIZACJI ZOBACZ TUTAJ:
Euro 2012: Mistrzostwom zawdzięczamy wiele inwestycji [ZDJĘCIA]

Nowymi drogami na Euro

Bukowska, Bułgarska, Ptasia, Grunwaldzka. To tylko niektóre z ulic, które zmieniły się dzięki zbliżającym się mistrzostwom w piłce nożnej.

Ulica Bukowska, którą kibice dojadą z Ławicy do centrum, prezentuje dzisiaj zupełnie nową jakość: szeroka, gładka, z bezpieczniejszymi skrzyżowaniami. Przynajmniej jej poza śródmiejski odcinek (od granic miasta do Polskiej). Obecnie drogowcy pracują, by szybko i wygodnie jeździło się też jej odcinkiem w centrum.

Końca dobiegają też prace na Bułgarskiej. To jedno z kluczowych miejsc. Szeroka, bezpieczne Bułgarska będzie służyła poznaniakom latami. A jej przebudowa, podobnie jak modernizacje mniejszych uliczek dookoła stadionu, nie byłaby potrzebna bez Euro 2012.

CZYTAJ TAKŻE:
Euro 2012: Dworzec kolejowy rośnie w ekspresowym tempie
Euro 2012: Tak budowali stadion miejski [ZDJĘCIA]
Euro 2012: Gadżety na mistrzostwa [ZDJĘCIA]

Euro było impulsem do rozpoczęcia dwóch innych wielkich budów. Mimo że prace nie zakończą się do mistrzostw, to jednak robotnicy pojawili się na Kaponierze i ulicy Grunwaldzkiej (która zostanie poszerzona) - właśnie w związku z Euro.

Trasy tramwajowe

Nie tylko kierowcy, ale również pasażerowie zyskają na tym, że Poznań jest jednym z miast-gospodarzy Euro 2012. Co dokładnie? Dwie całkiem nowe oraz jedną gruntownie zmodernizowaną trasę tramwajową.

Od samego początku najbardziej obiecująca była trasa tramwajowa na Franowo. Nowe tory połączą istniejącą kiedyś pętlę na osiedlu Lecha z Franowem. To ważna z punktu widzenia mistrzostw inwestycja (to przy centrach handlowych na Franowie powstaną parkingi buforowe dla kibiców). Tramwaje jadące nową trasą ponad kilometr będą pokonywały pod ziemią. Budowa tunelu to wielkie przedsięwzięcie.

- Wywieźliśmy z wykopów około 200 tys. ton ziemi. To około 8 tys. ciężarówek - mówi Gerard Masłowski ze spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012. - W tunelu wbudowaliśmy około 39 tys. metrów sześciennych betonu, do czego potrzebnych było 4,5 tys. kursów betoniarek. Zużyliśmy też 5 tys. ton stali.

Wszystko wskazuje na to, że prace - warte 270 mln zł - uda się zakończyć w terminie i podczas mistrzostw tramwajami dojedziemy na Franowo.

Mniej szczęścia mieliśmy niestety z wydłużeniem "pestki" do Dworca Zachodniego. Czasu było tak mało, że firmy startujące w przetargu doliczały sobie do żądanej kwoty ewentualne odszkodowania za niedotrzymanie umowy. Miasta nie było stać na taki wydatek. Ostatecznie zdecydowano się jednak wydłużyć termin (wykonawca ma więc czas do końca roku). I prace mogły się rozpocząć - łącznie pochłoną około 130 mln zł. Już w przyszłym roku poznańscy pasażerowie pojadą więc wydłużoną do dworca "pestką".

- Podczas mistrzostw gotowe będzie przejście łączące dworzec z peronem 7 - twierdzi Maciej Bulski ze spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012. - Pojawi się oświetlenie, drogowskazy. Nie zostanie jednak wyłożone płytkami. Wszystko wykończone zostanie jednocześnie, w drugiej połowie roku.

Dzięki Euro odnowione zostanie także torowisko na ulicy Grunwaldzkiej (łącznie z przebudową ronda Jana Nowaka-Jeziorańskiego).

Tramwaje i autobusy

100 nowych autobusów oraz 45 niskopodłogowych tramwajów - to również zyskaliśmy dzięki mistrzostwom.

Dzięki zakupom mogliśmy pozbyć się z Poznania najbardziej wysłużonych pojazdów: Ikarusów czy "holendrów". A te nowe zostaną z nami na dłużej, niż tylko do Euro.

Gdzie wylądują kibice?

Mistrzostwa były też impulsem do wcześniejszej rozbudowy poznańskiego lotniska. Do czerwca zyska ono nową strefę przylotów z sortownią bagażu oraz halę główną, w której od 2013 roku prowadzone będą odprawy.

Oddana do użytku przed mistrzostwami Euro zostanie też równoległa droga kołowania, na której lądujące samoloty będą wytracać prędkość, kołując na stanowiska postojowe (dzisiaj robią to na pasie startowym, blokując go) oraz rozbudowana płyta postojowa z sześcioma nowymi stanowiskami dla dużych samolotów.

Po Euro rozpoczną się kolejne etapy rozbudowy lotniska. Prace potrwają do 2013 roku.

Gdzie wylądują kibice?

Z pozoru niewiele mające wspólnego ze świętem piłkarskim, to jednak budowane pod pretekstem Euro.

Na tej zasadzie poznaniacy zyskali już Termy Maltańskie, a wkrótce będą mogli korzystać także z Interaktywnego Centrum Historii Ostrowa Tumskiego oraz pawilonu dla waranów w Starym zoo.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski