reklama

Poznań. Tramwaj na Naramowice: Mieszkańcy nie godzą się na drogę serwisową

Bogna Kisiel
Bogna Kisiel
Zaktualizowano 
Tramwaj miałby jeździć środkiem ul. Szelągowskiej. Grzegorz Dembiński
Znane są wyniki konsultacji w sprawie nowej trasy tramwajowej od pętli Wilczak do skrzyżowania ulic Garbary, Małe Garbary i Estkowskiego czyli II etapu tramwaju na Naramowice. Głównym postulatem mieszkańców jest rezygnacja z budowy drogi serwisowej wzdłuż Szelągowskiej, na odcinku od Wilczaka do ul. Winogrady oraz zachowanie istniejących drzew.

To jednak wiąże się z obniżeniem klasy drogi (co oznacza zmianę wymogów dotyczących np. szerokości jezdni, liczby pasów itp.). ZTM i PIM wystąpiły w tej sprawie do zarządcy drogi.

Mieszkańcy domów przy ul. Szelągowskiej (pod uwagami podpisało się 50 osób) wnioskują między innymi o oddalenie torowiska tramwajowego od zabudowań, likwidację drogi serwisowej obniżenie klasy drogi (Szelągowskiej), pozostawienie pasa zieleni, wprowadzenia buspasów wraz z autobusami elektrycznymi.

Zobacz też: Przebieg tramwaju na Naramowice w kierunku centrum

Spółka Vastint Poland, która planuje inwestycję na terenie Starej Rzeźni, zgłosiła kilka uwag. Domaga się zachowania istniejących wjazdów na parking wzdłuż ul. Garbary przed Starą Rzeźnią (dwa od Garbar i jeden z ul. Grochowe Łąki) oraz powstania nowego od strony ul. Północnej. Wiaty przystankowe mają być zlokalizowane poza terenem, który prowadzi do głównego wejścia do Starej Rzeźni. Inwestor przypomina, że mają tutaj powstać budynki wielorodzinne, biurowe, hotelowe, usługowe i o funkcji kulturalnej. Z tego powodu muszą one mieć zapewniony odpowiedni układ komunikacyjny. Rafał Przybył, reprezentujący spółkę już na spotkaniu konsultacyjnym krytycznie ocenił zawężenie do jednego pasa ruchu ul. Garbary i wprowadzenie ruchu dwukierunkowego na Północnej.

Zobacz też: Tramwaj na Klin Dębiecki

Z kolei spółka Trigony w przesłanych uwagach krytycznie odnosi się do pomysłu budowy drogi serwisowej wzdłuż Szelągowskiej i likwidacji pasa zieleni czy braku możliwości lewoskrętu dla aut jadących w kierunku Naramowic. Wskazuje też, że proponowany układ drogowy w Szelągowskiej spowoduje pięciokrotne przecinanie się trasy tramwajowo-autobusowej i drogowej co zasadniczo źle wpłynie na płynność ruchu. Trigony nie zgadza się z tezą, że przesunięcie torowiska na skraj skarpy pogorszyłoby jej stateczność i wielokrotnie zwiększyłoby koszty inwestycji, ponieważ skarpa szelągowska i tak wymaga wzmocnienia.

Stowarzyszenie SIW Poznaniacy zgłosiło 19 uwag. Wśród nich znalazły się postulaty zredukowania liczby pasów na skrzyżowaniu Garbar, Małych Garbar i Estkowskiego, zwężenia szerokości pasów jezdni Szelągowskiej, zlikwidowania drugiego pasa na ul. Szelągowskiej w kierunku północnym (za skrzyżowaniem z Armii Poznań).

Czytaj również: W osiem minut tramwajem na Naramowice

– Te uwagi przekazaliśmy projektantowi, ponieważ musi on sprawdzić, które z nich są możliwe do przyjęcia bez jakiś dalekosiężnych konsekwencji, a które nie – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. – Być może część z nich nie wymaga zmian projektowych, a faktycznie jest zasadnych i można je zrealizować równolegle nie zmieniając istotnych elementów dokumentacji.

Poza tym część propozycji wymaga uzgodnień z gestorami sieci czy ponownego zaopiniowania przez jednostki miejskie.

Należy podkreślić, że przedstawione mieszkańcom propozycje nie są jeszcze ostateczną koncepcją II etapu tramwaju na Naramowice. – Powstanie ona za kilka miesięcy – dodaje Gosiewski.

POLECAMY

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 10

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2019-08-03T09:50:01 02:00, Poznaniak:

A tramwaj na Naramowice kiedy w końcu pojedzie? Jak długo mamy jeszcze czekać, bo czekamy już ponad 30 lat .

2019-08-03T10:02:08 02:00, Psia lufa:

Za tydzien bezmózgu

Za tydzień? Widać że to ty jesteś bezmózg...

r
rty

A po co tam tramwaj? komu to potrzebne?

J
Jachu
2019-08-03T11:26:45 02:00, Charlie:

budować bez konsultacji,będzie szybciej i taniej.

Nie traktuj mieszkancow jak smieci

Arogancie!!

E
EkaMałeka

Tak. I tu pan J.J. myslal że jest tak sprawczy ze migiem wszystko szybko zrobi. Przejscie przy dworcu , tramwaj.....A sięga możliwościami wyłącznie do ścieżek rowerowych. Jestem WIELKI!!!!! W gębie.

P
Poznaniak

Się nie godzą bo teraz mają bezpłatny parking pod domen

L
Leser

Taki kamyszek do ogródka konsultacyjnych skarpę można było już od kilku lat powiększać i nie trzeba by ani wycinać drzew w ciągu Szelągowskiej ani również zwężać jej samej ale tak to jest jak za inwestycję ułatwiającą komunikację zabierają się dyletanci

C
Charlie

budować bez konsultacji,będzie szybciej i taniej.

G
Gość

Te konsultacje to i tak farsa. Przyszli radni osiedlowi z innych osiedli np. z Grunwaldu i mówili jak ma wyglądać na Naramowicach, Winogradach i Starym Mieście. Są ludzie, którzy chcą mówić innym jak mają mieszkać, bo chyba własnego życia nie mają.

P
Poznaniak

A tramwaj na Naramowice kiedy w końcu pojedzie? Jak długo mamy jeszcze czekać, bo czekamy już ponad 30 lat .

x
xymox

Często bywam w Berlinie i bardzo uważnie przyglądam się rozwiązaniom podjętym przez zarządzających miastem - szczególnie w części zachodniej. Dlatego zachodniej, iż dawniej był to ograniczony teren Berlina Zachodniego co wiązało się z zagęszczeniem zabudowań niewiele miejsca na ciągi komunikacyjne.

Zaznaczam, iż moje informacje są informacjami laika-kierowcy, przechodnia.

Projektanci rozwiązań komunikacyjnych w tym mieście nie wychodzą z założenia, iż zwężanie trakcji komunikacyjnych .....usprawni ruch pojazdów. Mało tego, nie ma tam idei DOKLEJANEK dodatkowych linii tramwajowych. Ja wiem, Berlin ma metro, co pozwala na może większą swobodę. Jednak, jakiekolwiek dodatkowe rozwiązania są prowadzone jako wartości DODANE do infrastruktury, jeśli tylko jest na to miejsce lub korzysta się z najnowszych rozwiązań.

W przypadku tramwaju na Naramowice, mamy kolejny raz kombinowanie w ramach " systemu gospodarczego", na podstawie którego szuka się możliwości poprzez..... ograniczenia.

Berlin jest przykładem usprawniania komunikacji BEZ SZYKANOWANIA jakiejkolwiek grupy użytkowników : od pieszych, rowerzystów po kierowców. Polecam decydentom wycieczkę 280 km na zachód i konsultację z Berlińczykami jak Oni to rozwiązują......:)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3