Poznań: Tramwaj nocny pojedzie z Piątkowa na Rataje

Katarzyna Fertsch
1 marca, czyli w piątek. Wtedy po raz pierwszy na trasę wyjedzie tramwaj nocny na Rataje. Tak przynajmniej planują urzędnicy. Za kilka dni mają być gotowe nowe rozkłady jazdy, powstanie także świeży schemat komunikacji nocnej. A to dlatego, że radom osiedli udało się osiągnąć kompromis z przedstawicielami Zarządu Transportu Miejskiego. Mimo obaw, praktycznie żadna linia autobusowa nie zostanie zlikwidowana.

Zmiany dotyczyć mają zaledwie dwóch linii autobusowych: 231 oraz 237. Ta druga (prowadzi z Kaponiery do Koziegłów) zostanie delikatnie zmieniona.

- Autobusy będą dojeżdżały do ulicy Kórnickiej, gdzie powstanie węzeł przesiadkowy - wyjaśnia Rafał Kupś, zastępca dyrektora ZTM. - Pasażerowie będą się przesiadać z tramwaju do autobusu praktycznie drzwi w drzwi.

SPRAWDŹ RÓWNIEŻ:
Komunikacja na GłosWielkopolski.pl

Co ciekawe, aby ułatwić pasażerom przesiadkę pojazdy będą na siebie czekały. Jeśli tramwaj dojedzie przed rozkładem, a autobus będzie miał trzy minuty spóźnienia, to ten pierwszy poczeka na pasażerów. I ruszy dopiero z nimi.

Z kolei trasa autobusów linii numer 231 pokrywałaby się całkowicie z trasą tramwajów nocnych. Dlatego będą jeździły tylko w nocy z poniedziałku na wtorek, kiedy tramwaje N21 nie jeżdżą (tę noc MPK wykorzystuje na konserwację sieci trakcyjnej na trasie PST).

Tramwaje nocne, mimo że dużo dłuższą trasą, nadal kursować będą co 30 minut. Rafał Kupś zapewnia jednak, że nie będzie to zbyt duże obciążenie dla miejskiej kasy.

- Staraliśmy się zoptymalizować koszty i dzięki zawieszeniu linii 231 udało się to - twierdzi.

Linia nocna na Rataje zostanie uruchomiona na pół roku. To ma być test dla tramwaju. W tym czasie ZTM sprawdzi, jakie jest zainteresowanie nową linią oraz poziom uciążliwości dla okolicznych mieszkańców. Hałasu obawiali się mieszkańcy np. Polanki. Tramwaj nocny nie powinien jednak być uciążliwy. Tym bardziej, że tą trasą niemal sto pojazdów zjeżdża już dzisiaj do nowej zajezdni na Franowie. Kilka dodatkowych nie powinno więc robić mieszkańcom żadnej różnicy.

- Dobrze, że udało się osiągnąć kompromis w sprawie tramwaju nocnego. Należy dać mu szansę - uważa Mariusz Wiśniewski, miejski radny, który zorganizował "okrągły stół komunikacyjny" z radnymi osiedlowymi.

Nocny tramwaj na Rataje może okazać się "strzałem w dziesiątkę". Po pierwsze dlatego, że na Ratajach mieszka wielu studentów, którzy nocami wracają z imprez w centrum miasta do akademików. Poza tym nowe, szybsze połączenie zyskają mieszkańcy tej części miasta, którzy pracują na różne zmiany. Tym bardziej, że trasa N21 będzie wiodła praktycznie przez całe Rataje (dokładny schemat trasy prezentujemy na mapce). Dotychczas nie było też bezpośredniego połączenia nocnego z Piątkowa czy Winograd na Rataje.

Wideo

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

o
ojciec chrzesny
widzę że "sukces" ma wielu ojców. Dziękuję Radzie Osiedla Rataje za upór i konsekwencję w działaniu, gdyby nie wasza determinacja komunikacja nocna na Ratajach dramatycznie by się pogorszyła.
o
ojciec chrzesny
widzę że "sukces" ma wielu ojców ale dziękujemy Radzie Osiedla Rataje za upór i konsekwencję w całej sprawie. Gdyby nie wasza determinacja komunikacja nocna na Ratajach byłaby dramatycznie pogorszona.
u
użytkownik miasta
Mieszkam na Ratajach od zawsze czyli już ponad 30 lat i uważam, że komunikacja nocna była bardzo dobra dlaczego nie rozumiem tego całego zamieszania a wręcz podniecenia tramwajem N21 który wprowadza zamieszanie. Dla osób które nie znają Rataj i nocnej komunikacji informuję że obecnie GTR miał autobus 232 i 238 który jechał z Kaponiery na Rataje a na DTR był autobus 231 każdy mógł dojechać bez przesiadek do domu...Polanka protestuję i wcale im się nie dziwie bo skoro cały dzień mają hałas od tramwajów to uzasadnione jest aby ci mieszkańcy mieli spokój w nocy...a komentarz typu: "...Tramwaj nocny nie powinien jednak być uciążliwy. Tym bardziej, że tą trasą niemal sto pojazdów zjeżdża już dzisiaj do nowej zajezdni na Franowie. Kilka dodatkowych nie powinno więc robić mieszkańcom żadnej różnicy." świadczy o tym, że osoba która to pisała nie wiec co to hałas tramwajowy...gratuluję odważnej wypowiedzi szkoda, że nie podpisała się ta osoba...ciekawe kto był głównym inicjatorem i pomysłodawca tego pomysły bo mam wrażenie, że na pewno nie osoba mieszkająca na Ratajach, bo gdyby ta osoba znała obecną komunikację nocną to by nie proponowała takich rozwiązań które dla budżetu miasta w dobie kryzysu będą obciążeniem...mam nadzieje że wszystko powróci po staremu czyli do obecnej komunikacji nocnej bez tego tramwaju N21 który jest kością niezgody.
o
okulista
Oszukiwać też trzeba się nauczyć...
t
taksówkarz
No i dobrze taksówkarze się wykruszą. JEST ICH ZA DUŻO!
a
abc
Hm... Trochę dziwna ta trasa. Nie można było zawrócić tramwaju na Stomilu i puścić go z powrotem tymi samymi torowiskami?
S
Sąsiedzi
Wielki ukłon dla Rady Osiedla Rataje. Podziwiamy Waszą pracę, zaangażowanie (nie tylko w sprawy Waszego osiedla), organizację i dynamikę działania.
J
Ja
ZTM nie na darmo nazywają ich Zarządem Tłumoków Miejskich ... Mają zawsze spóźniony zapłon jak by strukturę firmy mieli 10-cio stopniową.
G
Gość
Szkoda, że o jednych mówi się w kategoriach „ojca sukcesu” nie mówiąc, że dzisiaj (kompromisową propozycję) Rada Osiedla Rataje wyraziła już 28 sierpnia 2012 roku w swoim stanowisku – i to ona jest autorem tego pomysłu. To, że jak to się mówi nie było kompromisu pomiędzy Radami Osiedli to nieprawda, ponieważ to ZTM od sierpnia ubiegłego roku nie zajął stanowiska na temat tej konkretnej propozycji a jednocześnie kilkukrotnie proponował z własnej inicjatywy rozwiązania dużo bardziej niekorzystne dla mieszkańców Rataj. Dlaczego nagle zmienił zdanie? O to proponuję się zapytać ZTM.
d
dzej dzej
super!
Dodaj ogłoszenie