Poznań: Trasa na Franowo - prace jak burza [ZDJĘCIA]

Katarzyna Fertsch
Budowa trasy na Franowo idzie całą parą
Budowa trasy na Franowo idzie całą parą Infrastruktura Euro Poznań 2012
Udostępnij:
Czegoś, co ściągnęłoby na miejsce archeologów, raczej już nie wykopią. Jedyne, co może zagrozić budowie trasy tramwajowej na Franowo, to zbyt wczesny atak zimy. Bo nadal pozostało wiele do zrobienia, w tym prac przy użyciu betonu. A ten, jak wiadomo, potrzebuje dodatniej temperatury, żeby stężeć.

Prace na Franowie idą pełną parą. Wszystko zgodnie z harmonogramem.
- Na niektórych odcinkach wykonawca ma większy zapas czasu, na niektórych mniej. Ale żadnych opóźnień nie ma - zapewnia Gerard Masłowski ze spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012, która jest odpowiedzialna za realizację projektu.

CZYTAJ TEŻ:
Wiadukt Franowo lepiej oznakowany
Szybkim tramwajem na Rataje
MPK kupiło ziemię pod zajezdnię na Franowie

W miejscu, gdzie tramwaj będzie jeździł tunelem, dziura już jest, a ziemia została wywieziona. W niektórych miejscach tunel będzie sięgał nawet 13 metrów w głąb ziemi. Dlatego terminowi nie powinno zagrozić znalezienie ludzkich szczątków. To potrafi czasami wstrzymać budowę nawet na kilka tygodni.
- Jeśli znaleźliśmy ich między osiedlem Rusa a fortem, to już raczej nie znajdziemy - uważa Gerard Masłowski.

Plan jest taki, by nowa trasa była gotowa przed Euro 2012. To ważne, bo przy centrach handlowych na Franowie mają powstać parkingi buforowe dla kibiców. A tramwajem najszybciej dotrą na stadion.

- Czy coś może pokrzyżować te plany? - Jedyne, czego się obawiamy, to zbyt szybkiego nadejścia zimy - przyznaje Gerard Masłowski. - I to nie tyle śniegu, co bardzo niskich temperatur. Tak do minus 5 stopni Celsjusza będziemy w stanie pracować. Jeśli temperatura spadnie bardziej, już nie - dodaje.

Część prac od początku planowano zostawić na zimę (między innymi te wewnątrz tunelu: układanie torów czy montaż trakcji). Przed nadejściem zimy trzeba jednak przygotować betonową konstrukcję tunelu. I to na całym kilometrowym odcinku (dokładnie tunel ma mieć 1070 metrów). Jeśli to się nie uda, trasa na Franowo nie będzie gotowa przed mistrzostwami.

Równolegle do trasy powstaje na Franowie nowa zajezdnia tramwajowa. Jej głównym wykonawcą jest krakowska firma ZUE (jest ona również w konsorcjum firm budujących trasę). Prace zostały tak skoordynowane, żeby robotnicy nie przeszkadzali sobie nawzajem.

- Budowa zajezdni ruszyła pełną parą zaraz po tym, jak podpisaliśmy umowę z wykonawcą - zapewnia Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK.

Na początku przyszłego tygodnia władze przewoźnika planują wmurować akt erekcyjny pod zajezdnię. I choć obiekt jest w Poznaniu bardzo potrzebny (bez niego nie ma gdzie garażować kilkadziesiąt tramwajów), to od dawna wiadomo, że nie powstanie przed mistrzostwami Euro 2012. Budowa ma się zakończyć dopiero w 2013 roku.

Obie inwestycje to koszt prawie pół miliarda złotych (271 mln zł pochłonie budowa trasy, ponad 200 mln zł zajezdni).

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
ANTONI
Gdzie Rzym,gdzie Krym,gdzie piece Magnitogorska ? Co to ma współnego z trasą na Franowo?
J
Jotgie
Naucz się liczyć lub raczej czytaj do końca i uważnie!
J
Jotgie
Niestety, ale muszę zmartwić wykonawcę - zima zacznie się w połowie listopada, jeszcze wcześniej, niż w zeszłym roku! I nie jest to mój wymysł - takie są przewidywania prawie wszystkich popularnych serwisów pogodowych.
t
tomek
ten koszt cały czas maleje. Ze 2 lat temu było to 600 mln. Robione jest wszystko by ludzi nie porażały gigantyczny koszt i bezsensowność tej inwestycji.
Czy w tym pośpiechu ktoś rzetelnie nadzoruje jakość robót?
s
szynobus
W ostatnim akapicie chyba macie błąd, powinno być "Obie inwestycje to koszt prawie ćwierć miliarda złotych" :)
M
Misiek
Kiedy połączą GTR ze światem? Chyba nie dopiero w przyszlym roku !?
Dodaj ogłoszenie