Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Trasa na Franowo - prace jak burza [ZDJĘCIA]

Katarzyna Fertsch
Budowa trasy na Franowo idzie całą parą
Budowa trasy na Franowo idzie całą parą Infrastruktura Euro Poznań 2012
Czegoś, co ściągnęłoby na miejsce archeologów, raczej już nie wykopią. Jedyne, co może zagrozić budowie trasy tramwajowej na Franowo, to zbyt wczesny atak zimy. Bo nadal pozostało wiele do zrobienia, w tym prac przy użyciu betonu. A ten, jak wiadomo, potrzebuje dodatniej temperatury, żeby stężeć.

Prace na Franowie idą pełną parą. Wszystko zgodnie z harmonogramem.
- Na niektórych odcinkach wykonawca ma większy zapas czasu, na niektórych mniej. Ale żadnych opóźnień nie ma - zapewnia Gerard Masłowski ze spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012, która jest odpowiedzialna za realizację projektu.

CZYTAJ TEŻ:
Wiadukt Franowo lepiej oznakowany
Szybkim tramwajem na Rataje
MPK kupiło ziemię pod zajezdnię na Franowie

W miejscu, gdzie tramwaj będzie jeździł tunelem, dziura już jest, a ziemia została wywieziona. W niektórych miejscach tunel będzie sięgał nawet 13 metrów w głąb ziemi. Dlatego terminowi nie powinno zagrozić znalezienie ludzkich szczątków. To potrafi czasami wstrzymać budowę nawet na kilka tygodni.
- Jeśli znaleźliśmy ich między osiedlem Rusa a fortem, to już raczej nie znajdziemy - uważa Gerard Masłowski.

Plan jest taki, by nowa trasa była gotowa przed Euro 2012. To ważne, bo przy centrach handlowych na Franowie mają powstać parkingi buforowe dla kibiców. A tramwajem najszybciej dotrą na stadion.

- Czy coś może pokrzyżować te plany? - Jedyne, czego się obawiamy, to zbyt szybkiego nadejścia zimy - przyznaje Gerard Masłowski. - I to nie tyle śniegu, co bardzo niskich temperatur. Tak do minus 5 stopni Celsjusza będziemy w stanie pracować. Jeśli temperatura spadnie bardziej, już nie - dodaje.

Część prac od początku planowano zostawić na zimę (między innymi te wewnątrz tunelu: układanie torów czy montaż trakcji). Przed nadejściem zimy trzeba jednak przygotować betonową konstrukcję tunelu. I to na całym kilometrowym odcinku (dokładnie tunel ma mieć 1070 metrów). Jeśli to się nie uda, trasa na Franowo nie będzie gotowa przed mistrzostwami.

Równolegle do trasy powstaje na Franowie nowa zajezdnia tramwajowa. Jej głównym wykonawcą jest krakowska firma ZUE (jest ona również w konsorcjum firm budujących trasę). Prace zostały tak skoordynowane, żeby robotnicy nie przeszkadzali sobie nawzajem.

- Budowa zajezdni ruszyła pełną parą zaraz po tym, jak podpisaliśmy umowę z wykonawcą - zapewnia Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK.

Na początku przyszłego tygodnia władze przewoźnika planują wmurować akt erekcyjny pod zajezdnię. I choć obiekt jest w Poznaniu bardzo potrzebny (bez niego nie ma gdzie garażować kilkadziesiąt tramwajów), to od dawna wiadomo, że nie powstanie przed mistrzostwami Euro 2012. Budowa ma się zakończyć dopiero w 2013 roku.

Obie inwestycje to koszt prawie pół miliarda złotych (271 mln zł pochłonie budowa trasy, ponad 200 mln zł zajezdni).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski