Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Trwa budowa zajezdni [FILM]

Katarzyna Fertsch
Budynek zajezdni pomieści aż 150 tramwajów
Budynek zajezdni pomieści aż 150 tramwajów wizualizacja MPK
Powstanie na obszarze o powierzchni 17 hektarów. Będzie mogła pomieścić aż 150 tramwajów. Na jej terenie zamontowanych zostanie 109 zwrotnic (w całym mieście jest ich 500). Imponująca będzie także długość torów, które trzeba położyć na terenie obiektu - to 13 kilometrów (w całym mieście jest ich niewiele ponad 130). Nie ma wątpliwości, że zajezdnia tramwajowa na Franowie będzie najnowocześniejszym garażem dla pojazdów w Poznaniu, Polsce, a nawet całej Europie.

Budowa zajezdni trwa. I choć nie powstanie przed Euro 2012, to na zakończenie prac czekamy z niecierpliwością? Bo gdy będzie gotowa, nasze tramwaje nie będą już musiały spędzać nocy pod chmurką. A mieszkańcy poznańskiej Wildy pozbędą się uciążliwego sąsiada: zajezdni na Madalińskiego.

- To gigantyczne przedsięwzięcie - uważa prezes MPK Wojciech Tulibacki. - Od lat nie budowano w Polsce zajezdni tramwajowych. Ostatnia, która powstała w Poznaniu przy Fortecznej, pochodzi z lat 70. Jej budowa zaczęła się w roku 1974 i trwała 6 lat.

Więcej filmów w serwisie Głos.TV:
Poznań. Korki na Wojskowej
Korki i remonty w Poznaniu
Pyrlandia na Łęgach Dębińskich

CZYTAJ TEŻ:
POZNAŃ: MPK KUPIŁO ZIEMIĘ POD ZAJEZDNIĘ NA FRANOWIE

Obiekt na Franowie będzie zdecydowanie większy, nowocześniejszy i powstanie szybciej niż zajezdnia na Fortecznej (ma być gotowy najpóźniej za dwa lata, w 2013 roku).

Termin nie przeraża budowlańców. Dla Wiesława Nowaka, prezesa firmy ZUE, która wspólnie z Elektrobudową stawia zajezdnię na Franowie, to kwestia prestiżu.

- Jesteśmy dumni, że to nam przypadła w udziale możliwość wybudowania tego niezwykle nowoczesnego obiektu, mogącego równać się z najwyżej ocenianymi zajezdniami w Europie - zapewnia prezes Wiesław Nowak.

Do zajezdni będzie prowadziła powstająca właśnie trasa tramwajowa na Franowo. Ona również będzie nowoczesna: część drogi pojazdy będą pokonywały w tunelu.

Budowa zajezdni pochłonie nieco ponad 200 milionów złotych. Część tych pieniędzy dostaniemy od Unii Europejskiej (na razie otrzymaliśmy 50 milionów dofinansowania, władze miejskiego przewoźnika starają się jednak o kolejne).

"Głos" dla przyszłych pokoleń
Dzisiaj o godzinie 13 wmurowany zostanie akt erekcyjny pod przyszłą zajezdnią. W tubie znajdzie się także dzisiejsze wydanie "Głosu Wielkopolskiego".
By w fundamentach znalazł się artykuł o zajezdni, postanowiliśmy napisać dzisiaj o przedsięwzięciu. Nasza gazeta trafi to tuby razem z dokumentem podpisanym przez przedstawiciela MPK, wykonawcę oraz prezydenta Poznania. Jeśli zostanie w przyszłości odkryta, za-pewne trudno będzie uwierzyć żyjącym wtedy ludziom, że kiedyś zajezdni na Frano-wie w Poznaniu nie było.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski