Na wtorkowej sesji poznańscy radni zajmą się uchwałą, która pozwala miastu – liderowi projektu na przejęcie do realizacji tego zadania od powiatu oraz gminy Komorniki, które będą współfinansować tę inwestycję.
Czytaj też: Tunel też powstanie
– To procedura formalna – tłumaczy Grzegorz Kamiński, dyrektor Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta. – Przed nami jeszcze aktualizacja uchwały intencyjnej, procedura aplikowania o fundusze unijne co nastąpi w drugim półroczu tego roku, podpisanie porozumień z samorządami. Inwestycja ma otrzymać dofinansowanie unijne w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Jej koszty szacuje się na około 100 mln zł, z tego prawie 80 mln zł to tzw. koszty kwalifikowane (do nich odnosi się dotacja unijna).
– Dysponując planem transportowym, porozumieniami pomiędzy samorządami, dotyczącymi projektowania i budowy węzła, mamy większe szanse na otrzymanie 85-procentowego dofinansowania unijnego. Warto tę szansę wykorzystać – uważa Jan Grabkowski, starosta poznański. I podkreśla, że powiat już od wielu lat przygotowuje się do tej inwestycji. – Półtora roku temu wyremontowaliśmy Grunwaldzką w Plewiskach. Wydaliśmy na to 12 mln złotych.
Czytaj też: Jest decyzja środowiskowa
Gminy będą musiały łącznie wyłożyć na budowę tego węzła ok. 32 mln zł. O tym, kto ile dorzuci się zdecydowały prognozy wielkości natężenia ruchu i udział w nim mieszkańców Poznania, gminy Komorniki i pozostałych gmin powiatu poznańskiego. Na tej podstawie wyliczono, że udział miasta wyniesie 46,60 proc., gminy Komorniki – 29,72 proc., a powiatu poznańskiego 23,68 proc.
Zintegrowany węzeł Grunwaldzka powstanie w pobliżu stacji kolejowej Poznań Junikowo. Pod torami będzie przebiegać tunel, zapewniając przejazd samochodom i przejście pieszym. Po stronie Plewisk planowany jest parking „parkuj i jedź” na 190 aut oraz mała pętla autobusowa. Rozwiązania, które tutaj zamierza się zastosować, umożliwią szybką przesiadkę pomiędzy pociągami i autobusami („drzwi w drzwi”). W ciągu ul. Grunwaldzkiej, na odcinku od Twardogórskiej do Wołczyńskiej, powstanie droga o długości około kilometra z chodnikami i ścieżkami rowerowymi, którą połączy Grunwaldzką z Piwoniową Szarotkową.
– Na przełomie roku spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie zamierza ogłosić przetarg w formule „zaprojektuj i wybuduj”
– mówi Grzegorz Kamiński.
Jeśli szybko uda się wyłonić wykonawcę, to nawet już wiosną przyszłego roku mogą się rozpocząć prace przy budowie węzła Grunwaldzka, a najdalej w czwartym kwartale 2020 r. Zgodnie z harmonogramem realizacja inwestycji powinna zakończyć się w ciągu trzech lat.
Czytaj też: Tunel ważny dla całej aglomeracji
Bezkolizyjny przejazd przez linie kolejową E20 jest bardzo potrzebny. W ciągu doby przemieszcza się przez te tory ok. 10 tys. pojazdów, a przez stację Poznań Junikowo przejeżdża 135 pociągów, a 35 z nich zatrzymuje się tutaj. To powoduje, że przejazd kolejowy jest zamykany średnio co 15 minut.
POLECAMY:
Paweł Szrot ostro o "Zielonej Granicy"."To porównanie jest uprawnione"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?