reklama

Poznań: Ulica Winogrady nowa, ale czy lepsza? Sprawdzamy!

Elżbieta Sobańska
Obszar wyłączony z ruchu ma zapewniać bezpieczeństwo, ale co będzie zimą?
Obszar wyłączony z ruchu ma zapewniać bezpieczeństwo, ale co będzie zimą? Waldemar Wylegalski
Od 7 listopada ulica Winogrady jest przejezdna w obu kierunkach. Na ten moment wielu kierowców, dla których jest to droga dojazdowa do centrum miasta, czekało ponad rok. Czy jednak przebudowana ulica Winogrady spełnia oczekiwania, jeśli chodzi o jakość i bezpieczeństwo poruszania się po niej? Postanowiliśmy to sprawdzić.

Do udziału zaprosiliśmy policję, przedstawicieli Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Poznaniu oraz Poznańskie Stowarzyszenie Taksówkarzy. Wspólnie przejechaliśmy całą ulicę Winogrady, od Szelągowskiej do skrzyżowania z Armii Poznań.

Przejazd zmodernizowaną ulicą Winogrady wydłużył się. Ograniczenie jazdy do 30 km/h oraz liczne światła powodują, że kierowcy muszą jechać wolniej. Jednym z pomysłów na usprawnienie przejazdu jest włączenie pulsujących świateł, kiedy natężenie ruchu nie jest duże.

- Poprzeczne garby to dobry pomysł, bo są łagodne i nie uszkodzą zawieszenia - uważa Paweł Ratajczak, taksówkarz. - Nie jestem jednak przekonany, czy w czasie zimy samochody nie będą się na nich ślizgać.

Do poprawy jest oznakowanie poziome, czyli trójkąty warunkowego pierwszeństwa przy wysepce. To pozostałość po obowiązującym tu jeszcze w ubiegłym tygodniu ruchu okrężnym.

- Zmieniona została organizacja ruchu - tłumaczy st. asp. Piotr Pokryszka. - Skręcający w lewo kierowca ustępuje jadącemu z prawej strony.
- Wątpliwości budzą też wysokie krawężniki od strony torów - dodaje Ratajczak. - Przy najechaniu na nie, auto może odbić na chodnik.

A że jezdnie są stosunkowo wąskie, to na krawężnikach i nawierzchni widać już ślady otarć od opon i ostrego hamowania. Niestety, na ulicy Winogrady boleśnie widać brak miejsc postojowych, dlatego często pojazdy zatrzymują się na żółtym pasie technicznym przeznaczonym dla rowerzystów. Przy tej ulicy swoje siedziby mają też firmy. Kierowcy w poszukiwaniu wolnego miejsca parkują nawet na przystankach tramwajowych, gdzie karze ich mandatami straż miejska. Niekiedy piesi zmuszeni są wchodzić przez to na jezdnię.

- Nie ma potrzeby stawiania dodatkowych znaków, bo w tym miejscu jest już ciągła linia - uważa Pokryszka.
Wydzielenie miejsca na pas techniczny spowodowało, że chodniki na ulicy Winogrady są węższe. Przy Brandstaettera, gdzie mieści się szkoła, to może być problem. Jednak montaż barierek chroniących dzieci przy tak wąskim przejściu nie jest możliwy.

- Można rozważyć, aby światła szybciej się włączały - zastanawia się Pokryszka. - Jednak samo zielone światło pali się wystarczająco długo, aby piesimogli bezpiecznie przejść przez ulicę.

Nie da się ukryć, że ulica Winogrady naszpikowana jest znakami, także tymi poziomymi. A to w niektórych przypadkach może być mylące. Tak jest przy ulicy Warzywnej.

- Strzałka sygnalizująca lekki łuk została zbyt wcześnie namalowana i może mniej obeznanych kierowców wprowadzać w błąd, że w ulicę Warzywną można skręcić - uważa Mariusz Prasek, dyrektor poznańskiego WORD. - Oznaczeń poziomych jest zbyt dużo, przez co ulica Winogrady nie jest przejrzysta.

Oznakowanie

Mariusz Prasek, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Poznaniu.
Dobrym rozwiązaniem są poprzeczne garby spowalniające ruch. Mankamentem - brak miejsc postojowych i zagęszczenie oznakowania poziomego, w tym tzw. obszaru wyłączonego, które może wprowadzać kierowców w błąd, mogą jechać "pod prąd". Zimą, kiedy przysypie go śnieg, może utrudnić to przejazd.

Długi przejazd

Paweł Ratajczak, taksówkarz z Poznańskiego Stowarzyszenia Taksówkarzy.
Na ulicy Winogrady wprowadzono liczne ograniczenia prędkości, są znaki i światła, więc przejazd wydłużył się. Z pewnością polepszyła się sytuacja pasażerów MPK i mieszkańców, ale ulica w obecnym kształcie ma charakter raczej osiedlowy, a nie drogi publicznej, gdzie jest duże natężenie ruchu.

Pas dla rowerów

Piotr Pokryszka z sekcji ruchu drogowego Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu.
Problemem są parkujące samochody na pasie technicznym przeznaczonym dla rowerzystów. To jest wykroczenie. Obecnie zastanawiamy się, jak oznaczyć żółty pas, by wskazać, że jest on przeznaczony dla ruchu rowerowego. Sprawa oznakowania pasa będzie przedstawiana na komisji bezpieczeństwa.

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 10

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

J
JaJo

To miała być publiczna ulica lokalna - i według artykułu taka jest.
Rzeczywiście światła przydałoby się wyregulować.
Przystanki - widziałem takowe w wielu krajach.
Wąsko - jeżeli ma być ruch spokojny, to nie może być za szeroko - pytanie czy śmieciarki się mieszczą.
Parkowanie - cieszę się z reakcji Policji / Straży - może tylko nie ograniczać się do ulicy Winogrady.

A
Andrew

za mało miejsca na dokladne opisy i szkice,ale przed przebudową wyobrażałem sobie to bardzo prosto i logicznie- środkiem tramwaj wyciszony. po obu stronach szyn po jednym pasie dla samochodów + ścieżka rowerowa, przystanki tak jak były na chodniku a przed nimi sygnalizacja świetlna + ewentualny garb, uruchamiana podjeżdzającym tramwajem na czerwone i wtedy bezpiecznie pasażerowie wsiadają do tramwaju.A teraz to wielki "wymysł " i kompletny chaos no i chyba nigdzie na świecie nikt tak nie skomplikował przejazdu nadając mu charakter zygzaka.Faktycznie mają wszyscy racje co będzie w zimie? Zaznaczam ,że jeżdże codziennie ( ale nie zawodowo) po Poznaniu od 1974 r. i jest to totalne zaplątanie sensu poruszania się samochodem.Ciekawe kto uczył osoby projektujące to cacko sztuki drogowej, normalna porażka i śmiech.A mogło być prosto, tanio i sensownie ,a tak będzie pewno do poprawek a może i do zmiany koncepcji bo ta chyba się nie sprawdzi.

C
Cytat

UE to są rządy mniejszości. Kiko dał przykład. Oby tak dalej...

W
Widukind

brak słów na tak schrzanioną robotę. Wstyd.

K
Kiko

Sam się zlikwiduj... Droga rowerowa to podstawa przy każdej przebudowie/remoncie... Im będzie ich więcej tym większa jest szansa, że kolejny rowerzysta nie skończy pod kolami auta. Ważniejsze jest ludzkie bezpieczeństwo niż 20 minut krótszy przejazd, ale do niektórych tepaków to nie dociera...

L
LukasK

Droga rowerowa - powinna być.

Trawnik pośrodku - fajna rzecz, ale powinna być możliwość wykorzystania go do objazdu w razie wypadku, pogotowia itp. Trawa powinna być odporna na krótkotrwałą funkcję przejazdową.

Śmieciarki powinny jeździć poza godzinami, kiedy odbywa się ruch. Wczoraj widziałem śmieciarkę na Grunwaldzkiej między Matejki i Stolarską - tam też jest wąsko, a ona śmiało kursowała tuż przed 8 rano. Panowie Śmieciarze zajęli cały chodnik, żeby dało się jechać. To, że nie dało się iść, mieli w nosie.

Ilość świateł jest zatrważająca. Jechałem tam dopiero kilka razy, ale za każdym razem miałem czerwone światło przy Żniwnej, mimo braku jakichkolwiek innych użytkowników drogi. Po prostu automat jest niewyregulowany, bo tuż po zatrzymaniu zapala zielone. Wystarczyłoby przyspieszyć reakcję o ok. 5 - 8 sekund.

Szczegóły wykończenia - porażka. Chodnik na przedłużeniu Zagonowej jest po prostu zdemontowany na odcinku kilkudziesięciu centymetrów od Winograd. Wykonawca nie zauważył, że trzeba go dołączyć do nowego chodnika. Tu jeszcze raz problem ze światłami: idąc z Zagonowej na Cytadelę trzeba przeznaczyć ok. 3 - 4 minut na pokonanie skrzyżowania. I znowu czerwone światła mimo braku jakichkolwiek pojazdów na kolizyjnym kierunku. Zupełnie niepotrzebnie zielone dla kierunku wschód zapala się na przemian z kierunkiem zachód. Natężenie ruchu tam w zupełności pozwala na zielone dla obu nitek.

Podobno furtka na posesję otwiera się prosto na drogę rowerową; była już jakaś kolizja (czytałem na forum).

Bezpieczeństwo pasażerów tramwajów się poprawiło, ale tramwaje blokują jezdnię. Skoro wspólny odcinek jezdni i torów został uznany za dość bezpieczny, to równie dobrze można było zrobić przeplot, tak aby podczas postoju tramwajów samochody jechały środkiem między torami.

Właściwie, jeśli na całej ulicy nie ma miejsc postojowych, samochody można było puścić środkiem na całej długości.

T
Taksówkarz

Proponowałbym pomalować dobrej jakości farbą (koloru białego) krawężniki od strony torow tramwajowych . Dla poprawienia widoczności - bezpieczeństwa.

P
Pyra

Te pseudo-ścieżki rowerowe należy zlikwidować, także konieczne jest skasowanie zbędnego trawnika na torowisku (nie ma jak objechać śmieciarki, zawołane taxi nie ma się gdzie zatrzymać, a karetka?, a dojazd do przedszkola "Lolek i Bolek"?). Rozwiązania zastosowane są idealistyczne i pora na użycie praktycznego poznańskiego rozumu. Zgadzam się, że zmarnowano pieniądze. Smutne, że tak się postępuje w KRYZYSIE.

z
zawiedziona

Uważam, że nowe Winogrady to wspaniały przykład zmarnowanych pieniędzy. Ilością sygnalizacji świetlnych, które raczej pełnią funkcję ozdobną, można by obdzielić ze spokojem kilka innych ulic.
Nie wspominając już o znakach poziomych. Jak trafnie zauważył Pan Dyrektor: tak naprawdę zima odkryje wady projektowe tej olbrzymiej inwestycji, bo wątpię w to, żeby nasi jak zwykle zaskakiwani zimową aurą drogowcy dali sobie z tym radę. Jest mi przykro z tego powodu, ponieważ od wielu lat mieszkam w okolicy i często poruszałam się tą ulicą mimo, że nawierzchnia była w opłakanym stanie, ale wtedy zdecydowanie szybciej można ją było pokonać niż w tej chwili.

p
pt

Pas techniczny! Kto to pisał? To sie nazywa droga/ścieżka rowerowa!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3