Mieszkańcy Poznania, gminy Komorniki i powiatu poznańskiego od lat czekali na bezkolizyjny przejazd na Grunwaldzkiej, którą przecina mocno obciążona linia kolejowa E20, łącząca Warszawę z Berlinem. Natężenie ruchu jest tu ogromne, a szlaban opuszczany średnio co kwadrans. W końcu udało się osiągnąć porozumienie. W 2016 r. Poznań, powiat poznański i gmina Komorniki zobowiązały się do wspólnego finansowania tego przedsięwzięcia.
Węzeł Grunwaldzka efektem współpracy samorządów
– Rozpoczęcie tej inwestycji jest dowodem na to, że doskonale potrafimy współpracować w ramach Metropolii Poznań na rzecz naszych mieszkańców – mówi Jan Grabkowski, starosta poznański.
– Podpisanie umowy na budowę węzła Grunwaldzka wraz z tunelem pod torami kolejowymi to nie tylko radykalna poprawa bezpieczeństwa drogowego, ale znakomity przykład dobrej współpracy transgranicznej sąsiednich samorządów – potwierdza Jan Broda, wójt gminy Komorniki.
Przejazd na Grunwaldzkiej jest zamykany co kwadrans:
W ramach inwestycji powstanie wiadukt kolejowy, przebudowane zostanie torowisko kolejowe i sieć trakcyjna. Droga pod nim zostanie pogłębiona – samochody, piesi i rowerzyści na drugą stronę torów dostaną się tunelem. W Poznaniu nad Grunwaldzką zostanie wybudowana kładka pieszo-rowerowa. W pobliżu peronu PKP pętla autobusowa, która umożliwi przesiadkę pomiędzy pociągami i autobusami w systemie „drzwi w drzwi”, nowa poczekalnia, wiaty peronowe dla podróżnych oraz parking dla aut typu P&R (parkuj i jedź) i rowerów.
Jestem przekonany, że dostępność różnych środków transportu w jednym miejscu zachęci mieszkańców dojeżdżających do centrum Poznania do korzystania z komunikacji publicznej
– uważa Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Rozbudowa dróg, nowe chodniki i ścieżki rowerowe
Zadanie obejmuje też budowę i rozbudowę układu komunikacyjnego w rejonie węzła. Na Grunwaldzkiej, od Twardogórskiej do Wołczyńskiej, powstanie droga z chodnikami i ścieżkami rowerowymi, wybudowane zostaną chodniki, zjazdy, drogi dojazdowe do parkingu, przystanki autobusowe. Planuje się przebudowę kanalizacji deszczowej, oświetlenia ulicznego, posadzenie zieleni i montaż małej architektury. – Tempo będzie musiało być bardzo mocne, bo inwestycja musi zakończyć się w połowie 2023 roku – podkreśla Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
Warto wiedzieć: Jest decyzja sądu w sprawie budowy węzła przesiadkowego Grunwaldzka. Wykonawca musi skończyć inwestycję w terminie. Stawką jest dotacja UE
Budimex ma niecały rok na doprojektowanie pewnych elementów węzła Grunwaldzka i uzyskanie wszystkich niezbędnych pozwoleń. –Roboty budowlane rozpoczną się więc na początku przyszłego roku – zapowiada Marcin Gołek, wiceprezes PIM.
Koszt przedsięwzięcia to ponad 95 mln zł, dotacja unijna wynosi 66 mln zł. Zgodnie z porozumieniem Poznań pokrywa 46,60 proc. kosztów, Komorniki – 29,72 proc., natomiast powiat poznański 23,68 proc.
– Obok pętli autobusowej zostawimy teren zarezerwowany pod przyszłą linię tramwajową – twierdzi Wiśniewski. I dodaje, że obecnie nie ma pieniędzy na tę inwestycję. Miasto musiałoby też wykupić grunty i zapłacić za wyburzone budynki. – Dysponujemy już jednak studium wykonalności przedłużenia trasy tramwajowej na Grunwaldzkiej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?