Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

UOKiK sprawdza skargi kierowców, którzy parkowali pod sklepami sieci Biedronka i Aldi: choć parkowanie było darmowe, to dostali wysokie kary

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Parking jest tu oznakowany bardzo wyraźnie, a parkomatu trudno nie zauważyć - kierowcy jednak skarżą się, że pod wieloma sklepami nie widzieli oznaczeń.
Parking jest tu oznakowany bardzo wyraźnie, a parkomatu trudno nie zauważyć - kierowcy jednak skarżą się, że pod wieloma sklepami nie widzieli oznaczeń. Grzegorz Okoński
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął decyzję o wszczęciu postępowania wyjaśniającego wobec firmy prowadzącej parkingi przy supermarketach Biedronka i Aldi. Parkingi są bezpłatne, ale trzeba mieć bilet: jego brak powoduje wysokie kary dla kierowców, którzy tłumaczą, że nie widzieli tablic ostrzegających o konsekwencjach niezauważenia parkomatu.

- Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2019 roku dotarło ponad 100 sygnałów od konsumentów, dotyczących parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi – podaje Biuro Prasowe UOKiK. - O nieprawidłowościach i negatywnych doświadczeniach klientów sklepów informowali również rzecznicy konsumentów. Parkingami tymi zarządza między innymi spółka TD System. Klienci zwracają uwagę na niejasne zasady korzystania z parkingu, złe oznakowanie a także skarżą się na to, że firma odmawia uznania reklamacji.

Zobacz też: 40 tysięcy kierowców straci prawo jazdy w 2021 roku? Nadchodzi rewolucja w prawie o ruchu drogowym: zobacz najważniejsze zmiany

UOKiK wziął pod lupę parkingi przed Biedronką na skutek skarg kierowców

Praktyka funkcjonowania parkingów przy tych sklepach wygląda zazwyczaj następująco: przez pierwsze 60 lub 90 minut od momentu pozostawienia samochodu – zależnie od sklepu – można parkować za darmo, przy czym trzeba przed zakupami pobrać bilet parkingowy z parkomatu i umieścić go za przednią szybą samochodu, tak, by kontroler pracujący na rzecz zarządcy parkingu ujrzał go i odczytał bez problemu. Jeśli kierowca zlekceważy tę zasadę, może znaleźć za wycieraczką wydruk mandatu, opiewającego na kwotę 150 zł albo 90 zł.

Ukarani w ten sposób kierowcy zgłaszają się do UOKiK-u wskazując, że nic nie wiedzieli o konieczności pobrania biletu, bo w zasięgu ich wzroku nie było żadnego oznakowania, żadnych tablic wskazujących taką konieczność. Inni mówili, że owszem wydrukowali bilet, ale zabrali ze sobą do sklepu albo włożyli w samochodzie na deskę rozdzielczą, lecz podmuch wiatru przy zamykaniu drzwi strącił bilet. Jeszcze kolejni skarżyli się, że pobrali bilet, ale zanim zdążyli z nim wrócić do samochodu, już kontroler zdążył wystawić im mandat. W każdym z przypadków skarg, ukarani kierowcy mówią, że mimo wysłania biletu i paragonu, ich reklamacja jest rozpatrywana negatywnie.

Zobacz też: Kierowco, uważaj! Możesz stracić prawo jazdy za... gwałtowne hamowanie i niebezpieczne wyprzedzanie

Urząd odnosi się do pierwszego z zarzutów i sprawdza, czy działania zarządcy parkingów nie naruszają zbiorowych interesów konsumentów. Jak podaje UOKiK, na razie postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnemu przedsiębiorcy, choć przy okazji urzędnicy rozważają podjęcie sprawdzania funkcjonowania parkingów przy innych sieciach.

Klienci byli wprowadzeni w błąd przy parkowaniu przed Biedronką i Aldi? UOKiK: to nieprzyzwoite

- Konsument nie może być wprowadzani w błąd. Absolutnie niedopuszczalna jest sytuacja, gdy parking jest źle oznakowany i korzystający nie wie, czego się od niego wymaga. Oczekiwanie w takich sytuacjach płatności, zwłaszcza w dużej wysokości, jest nieprzyzwoite. Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do informacji. W postępowaniu zweryfikujemy pod tym kątem regulaminy i praktyki zarządcy parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Niezależnie od kontroli działań, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, by przy parkowaniu przed sklepem, innym obiektem lub na terenie prywatnym, zwracać uwagę na regulaminy i tablice informacyjne. W przypadku otrzymania wezwania do zapłaty i odrzucenia reklamacji proponuje, by szukać bezpłatnej pomocy u rzecznika konsumentów: https://www.uokik.gov.pl/pomoc.php.

Zobacz też:

Od stycznia 2020 r. 57 tys. z 67 tys. pracowników sieci Biedronka otrzyma podwyżki. Zobacz, ile będą zarabiać po podniesieniu pensji kasjerzy i pozostali pracownicy ---->

Zarobki w sklepach Biedronka 2020 po podwyżkach pensji od st...

Sprawdź też:

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski