Poznań: W Fabryce Pojazdów Szynowych odrodził się Feniks. To zmodernizowany EN57 [ZDJĘCIA, WIDEO]

Marta DanielewiczZaktualizowano 
Poznań: W Fabryce Pojazdów Szynowych odrodził się Feniks. To zmodernizowany EN57 Waldemar Wylegalski
Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski - spółka należąca do Polskiego Taboru Szynowego zaprezentowała zmodernizowane Elektryczne Zespoły Trakcyjne serii EN57. Twórcy mówią, że to zupełnie nowa jakość na polskim rynku. Stare, pochodzące z lat 70. pojazdy przed modernizacją nadawały się tylko na złom. Ostało się z nich tylko pudło z podwoziem i ramy wózków. Nowa jest cała konstrukcja, automatyka, silnik i nazwa - Feniks.

Fabryka Pojazdów Szynowych jest jednym z producentów pojazdów szynowych w Polsce. Kilka miesięcy temu podjęła się modernizacji najdłużej produkowanego pojazdu szynowego w Polsce. Projekt konstrukcyjny został przygotowany z Przewozami Regionalnymi.

- Odrodzone Feniksy to idealna propozycja dla przewozów regionalnych oraz aglomeracyjnych. Wysłużone, niskoperonowe zespoły EN57 zostały gruntownie zmodernizowane. Dostosowaliśmy nowe pojazdy w udogodnienia zarówno dla przewoźników, jak i przede wszystkim - podróżujących. Wyposażone są w automatykę, klimatyzację, dostosowano je też do potrzeb osób niepełnosprawnych - mówi Marcin Guryniuk, prezes Polskiego Taboru Szynowego.

Nowoczesny system klimatyzacji, stały monitoring przestrzeni, zintegrowany system informacji pasażerskiej i pokładowej oraz szereg udogodnień dla matek z dziećmi i osób niepełnosprawnych - to wszystko czeka na nowych pasażerów. FPS prowadzi modernizację 20 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych serii EN57. Pierwszych dziesięć Feniksów już niedługo będzie gotowych, by ruszyć w świat, po torach. Jednak klientów na zakup nowego taboru jeszcze nie ma.

- Jesteśmy w trakcie rozmów. Pojazdy powinny w drugiej połowie przyszłego roku ruszyć w trasę - uspokaja Marcin Guryniuk.

Koszt modernizacji jednego pojazdu to ok. 7,5 mln zł. Jak mówi prezes Polskiego Taboru Szynowego, to dwa razy mniej niż kosztuje produkcja zupełnie nowego pojazdu. Nie wiadomo jednak ile Polski Tabor Szynowy chciałby na nich zarobić. - Cena jest adekwatna do kosztów modernizacji - dodaje Guryniuk.
Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych serii EN57 do zmodernizowania na polskim rynku jest jeszcze około 600.

- W latach 70. gdy powstawały, wyprodukowano ich około 2 tysięcy. Czas na modernizację jednego cyklu to około 6 miesięcy - mówi Maciej Głowiński, kierownik konstrukcji Fabryki Pojazdów Szynowych.

Fabryka Pojazdów Szynowych zatrudnia dziś 380 osób. To jedna z najlepiej rozwijających się spółek, które niegdyś należały do wielkiego zakładu Hipolita Cegielskiego. Od 2011 spółka działa w ramach Polskiego Taboru Szynowego.

- Moglibyśmy zatrudnić drugie tyle osób. Ale nie ma chętnych do pracy, nie ma też fachowców na rynku, znających się na takiej pracy - opowiada Głowiński.

Podczas modernizacji Fabryka Pojazdów Szynowych nawiązała też współpracę z firmami z Wielkopolski, kraju i zagranicy.

- Części do modernizacji wyprodukowaliśmy sami, albo mieliśmy od różnych komponentów. Nie mieliśmy żadnych wątpliwości, że firmą, która sprosta temu wyzwaniu, będzie FPS. Wieloletnie doświadczenie w budowaniu zupełnie nowych pojazdów stanowi gwarancję najwyższej jakości wykonania. Zasadność tej decyzji jest podparta autorską dokumentacją konstruktorską – dodał prezes Marcin Guryniuk.

Wideo

Materiał oryginalny: Poznań: W Fabryce Pojazdów Szynowych odrodził się Feniks. To zmodernizowany EN57 [ZDJĘCIA, WIDEO] - Głos Wielkopolski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 9

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
a
annonemuse

"Ostało się z nich tylko pudło z podwoziem i ramy wózków. Nowa jest cała konstrukcja [...]"

Dwie sprzeczne informacje, do tego w zdaniach obok siebie. To w końcu cała konstrukcja jest nowa czy została stara? Osoba nie mająca pojęcia w sprawach technicznych nie powinna pisać artykułów dotyczących techniki...

zgłoś
b
bzp4

tylko ciekawe czy my wielkopolanie będziemy tym jeździć?

zgłoś
P
Pol

" Części do modernizacji wyprodukowaliśmy sami, albo mieliśmy od różnych komponentów"
A po polsku, Panie Red.?

zgłoś
g
gość

7,5 mln?? Chyba 12mln.
6 miesięcy?? Przecież robili to 24 miesiące.
Ktoś tu jest kłamczuszkiem, a takim rośnie długi nos!

zgłoś
M
Marych

Kto zatem finansuje modernizację?

zgłoś
G
Gość

Mały karcer dla wandali i narkomanów też by się przydał.

zgłoś
u
urtyuyiuoio

...to jest takie BRZYDKIE???

zgłoś
J
Jeżycki.

Wreszcie ruszyła się poznańska tradycja budowy pojazdów szynowych. Odżył Hipolit Cegielski. Brawo ! Skromny zestaw ale nowoczesny i na pewno wygodny.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3