Poznań: W sąsiedztwie szpitala onkologicznego koło placu Bernardyńskiego jednak powstanie wielopoziomowy parking!

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Zaktualizowano 
Przy ul. Marii Magdaleny, w sąsiedztwie placu Bernardyńskiego powstanie wielopoziomowy parking Grzegorz Dembiński
Prawdopodobnie zbliża się koniec impasu parkingowego w rejonie rynku Bernardyńskiego. Od kilku lat nie kończy się tu dyskusja, jak zapewnić miejsca dla samochodów mieszkańców, kupców, ale także pacjentów i członków ich rodzin, przyjeżdżających do sąsiednich dwóch szpitali. Plany wybudowania parkingu pod powierzchnią targowiska nie wypaliły, ale za to teraz pojawiła się szansa na usytuowanie go w bliskim sąsiedztwie.

Jak informuje Rada Osiedla Stare Miasto przy ul. Marii Magdaleny 5, powstanie publiczny obiekt ochrony zdrowia. W związku z tą budową, a ściśle – w związku z fragmentem wolnej przestrzeni przy niej - Wielkopolskie Centrum Wspierania Inwestycji złożyło wniosek dotyczący wszczęciu postępowania administracyjnego.

Czytaj też: Poznań - nie ma miejsc do parkowania przy Placu Bernardyńskim, ale może go odciążyć parking wielopoziomowy

- To dobra wiadomość - przy skrzyżowaniu ulic Garbary i Marii Magdaleny powstać ma Ośrodek Protonoterapii wraz z towarzyszącą infrastrukturą, w tym wielopoziomowym parkingiem. Tę budowę planuje Wielkopolskie Centrum Onkologiczne. Do rozpoczęcia realizacji potrzeba jeszcze kilku decyzji – mówi Tomasz Dworek, wiceprzewodniczący Rady Osiedla Stare Miasto.

Planowany parking wielopoziomowy jest inwestycją bardzo potrzebną z punktu widzenia pacjentów pobliskich szpitali i mieszkańców Starego Miasta.

Sprawdź też:

Staromiejscy radni o zamiarze podjęcia tej inwestycji usłyszeli już w ubiegłym roku, prosili jednak o sprecyzowanie informacji pod kątem towarzyszącej planowanemu budynkowi infrastruktury, w tym właśnie pod kątem parkingu. Jak podkreślali, plac Bernardyński ma fundamentalne znaczenie dla komunikacji w tym rejonie: tu dojeżdżają ludzie na rynek (zarówno kupujący, przyjeżdżający na zakupy, jak i sami kupcy, którzy potrzebują miejsca, by dostarczyć i rozładować towar), do kościoła, do szpitala przy ul. Długiej i do Wielkopolskiego Centrum Onkologicznego, tu też starają się znaleźć miejsca parkingowe petenci firm i instytucji ulokowanych w ścisłym centrum.

Dość powiedzieć, że szpitalnych miejsc parkingowych jest zaledwie 55, przy zapotrzebowaniu nieporównywalnie większym: samych pracowników jest prawie tysiąc, a co mówić o potrzebach pacjentów z ciężkimi chorobami, po amputacjach kończyn, którzy muszą być dowiezieni samochodem. A o tym, że sytuacja parkingowa tutaj jest bardzo zła, może świadczyć też ciągły proceder parkowania samochodów tuż przy, a nawet niekiedy na przystanku autobusowym.

Miejska spółka, jaką jest Wielkopolskie Centrum Wspierania Inwestycji, poszukuje wsparcia dla inwestycji i już zgłosiła projekt budynku szpitalnego i parkingu na listę obiektów o znaczeniu strategicznym dla regionu w planowaniu na lata 2020 – 2027, będzie go także zapowiadać w planowaniu budżetu Miasta Poznania 2020 oraz do wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2020 – 2024.

Sprawdź też:

- Rezygnacja z parkingu pod placem Bernardyńskim była słuszną decyzją miasta – mówi Tomasz Dworek. - Z jednej strony obok jest parking przy ul. Za Bramką, co oznacza, że w chociaż pewnym stopniu można zaspokoić potrzeby parkingowe – nie ma sytuacji beznadziejnej, ponadto taka budowa mogłaby być wstrzymana i mocno utrudniona ze względu na kwestie archeologiczne. Pracownicy szpitala przy Długiej mówią o podziemnych korytarzach pomiędzy kościołem Bernardynów a klasztorem Sióstr Bernardynek i z tego, co wiem, taką możliwość zakładał także prof. Jacek Wiesiołowski. A ponadto – co jest też ważne – nie wiadomo, czy kupcy handlujący na rynku byliby skłonni przerwać pracę i przenieść się na inne place handlowe i czy spodziewane duże koszty budowy miałyby uzasadnienie.

Jeśli przy ul. Marii Magdaleny powstałby wielopoziomowy parking, to powinien on być dostępny zarówno dla pacjentów centrum onkologii, jak i poznaniaków. Dlatego radni uważają, że konieczne jest finansowanie projektu z różnych źródeł – zarówno ze strony wojewody (działka należy do Skarbu Państwa), samorządu (wszakże marszałkowi województwa podlega opieka zdrowotna), jak i miasta. Budowa obiektu wraz z parkingiem mogłaby zająć trzy lata, a jej koszt w ubiegłym roku oceniany był na około 60 mln zł netto. Dziś, przy wyższych kosztach wykonawczych - zapewne koszt byłby wyższy.

Zobacz też:

Poznańskie święte krowy zaparkują wszędzie. Naprawdę potrafi...

Sprawdź też:

polecane: Kolejne niedziele bez handlu. Od stycznia zaostrzenie przepisów.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 8

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Prywatne płatne parkingi wielopoziomowe w jak największej ilości. Ceny będą umiarkowane = konkurencja, ale całe miasta muszą być pokryte strefą płatnego parkowania z wyższymi cenami niż na parkingach. Masz auto, to dlaczego masz parkować za darmo na cudzym terenie ?

k
kaliszak

Dodam tylko,że nie byłoby żadnego problemu z parkowaniem gdyby władze miasta udzielały marketom i galeriom handlowym WARUNKOWEJ zgody na budowe tych obiektów. Zgadzamy sie na wybudowanie galerii, biedronki, kauflanda, castoramy ALE budujecie 2 kondygnacyjny parking i udostepniacie go do parkowania nieodpłatnego mieszkancom Poznania albo tego osiedla. Markety i tak nie płaca podatków, nie wnosza zadnego wkladu w rozwój nasego panstwa wiec zadna strata a czerpia ogromne gigantyczne zyski ktore wyprowadzaja do swoich central za granica. No ale szymnie zwani przez pismaków "włodarze" miast nie sa zainteresowani takimi rozwiazaniami.Przeciez mozna sie nie zgodzić na wybudowanie kolejnego Lidla...jesli chcecie budowac to 2 kondygnacyjny parking pod marketem albo nad marketem tak jak w Anglii nad Morisonem .

k
kaliszak

To jest "cudowne" w dzisiejszym swiecie, w naszych zwłaszcza wielkich miastach, że nie ma żadnych miejsc parkingowych, ludzie płacą za to parkowanie jak za przysłowiowe zboże ogromne pieniadze po kilkanaście zł za godzinę i jeszcze nie ma tych miejsc parkingowych. Władze Poznania majatotalnie w poważaniu mieszkanców, wolą jak widać angazować sie w ideologiczne, tęczowe naparzanki zamiast skupić się by ludziom żyło się łatwiej. I co, teraz powinni zrobić 12 pieter w dół tego parkingu, żeby to miało sens...żeby wszyscy chętni mogli tam postawić auto czy jak? Czy zrobią swoim sposobem 2 kondygnacje i zaporowe stawki godzinowe że stac bedzie lekarzy, adwokatow i biznesmenow, którzy nie płacą podatków to ich stac.

Ja to jak jade przez Poznań to białej goraczki dostaje a muszę raz w tygodniu w stronę na Oborniki jechać...Podziwiam ludzi zyjacych w poznaniu, ze tak potrafili się wykastrowac, że w ogóle ich nie irytujate korki, po prostu spokojniutko 1,5 godziny przez poznan a czasami 2 ...remonty mostu, ronda, co chwile jakies przestoje....dlamnie to miasto to dramat. Życie w 20 tysiecznym mieście ma duzo wiecej plusów.

G
Gość

Wreszcie sensowna decyzja,jeszcze jeden na Górczynie przed wiaduktem od strony Komornik .

P
P

Do pracownikow WCO parking powiie byc za darmo!!!!!

G
Gość

Przerażająca głupota i bajońsko kosztowna niekonsekwencja "przychylaczy nieba". Z jednej strony zajadle tępią ruch samochodowy wymyślnymi szykanami - zwężeniami, zabieraniem jezdni pod ścieżki rowerowe, deptaki, z drugiej strony wpychają wszystkich do tramwajów, sadzają na rowerki i hulajnogi. Ulica Garbary jest zbyt wąska by zapewnić płynny ruch rowerkowo-hulajnogowy. Budowanie stajni dla mechanicznych koników z nieprzejezdnymi do nich drogami to produkcja "zdechlaków onkologicznych" - smogiem z rur samochodów jadących w nieustającym korku. Z pewnością taniej i zdrowiej dla wszystkich byłoby przekwalifikowanie decydendów na kulisów dźwigających w lektykach onkologicznych pacjentów - dźwigających ku zdrowiu i lepsiejszej przyszłości.

w
wkurzony

Róbmy coś w sprawie miejsc parkingowych w naszym mieści!!!! Nie można metodą Jaśkowiaka zasłaniać oczu i udawać że go niema !!!!

Budowa biur , mieszkań , szpitali , urzędów zabudowując działki bez miejsc parkingowych to zbrodnicza głupota braku wyobraźni.

G
Gość

brawo! doskonała wiadomość. Oby tylko wybudowali go jako naziemny a nie podziemny i będzie super

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3