Poznań: Walka o pieniądze z Unii Europejskiej trwa

Bogna Kisiel
Ta na Franowo nie musi być ostatnią trasą, jaką poznaniacy zyskają w najbliższym czasie Waldemar Wylegalski
Jeżeli miastu uda się pozyskać kolejne pieniądze na trasy tramwajowe, inwestycyjny impet Poznania wcale nie musi się skończyć po Euro 2012.

CZYTAJ KOMENTARZ BARTOSZA TRZEBIATOWSKIEGO:
O te pieniądze warto się bić

- Złożyliśmy już wnioski na dofinansowanie kilku nowych projektów torowych - przyznaje Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania.

CZYTAJ RÓWNIEŻ:
PST ma już 15 lat [ZOBACZ, JAK JĄ BUDOWANO]
Poznań: Radni przyjęli budżet i wkrótce go zmienią [FILM]

Miasto planuje nie tylko przebudować rondo Rataje, ale także zmodernizować trasę tramwajową na odcinku od ulicy Serafitek do AWF. Koszty przedsięwzięcia szacuje się na ok. 148 mln zł (liczymy na dofinansowanie w wysokości prawie 71 mln zł). Nieco niższą, bo po ok. 65 mln zł dotację, Poznań może dostać na każdy z dwóch projektów: przedłużenie trasy tramwajowej z pętli na Zawadach do stacji kolejowej Poznań-Wschód oraz przebudowę tras tramwajowych na ulicach: Dąbrowskiego, Przybyszewskiego, Reymonta i Hetmańskiej. Każda z tych dwóch inwestycji ma kosztować ok. 142 mln zł.

O INNYCH INWESTYCJACH CZYTAJ TUTAJ:
Poznań: Mróz paraliżuje budowy. Beton na wiosnę?
Poznań: Węzeł Antoninek będzie gotowy w kwietniu [ZDJĘCIA]
Budowa trasy na Franowo: Byliśmy w tunelu! [ZDJĘCIA, FILM]

Miasto chce skorzystać z ogromnej puli pieniędzy (1,2 mld euro), która ma zostać przesunięta z inwestycji kolejowych na drogowe. Wynika to z faktu, że, jak twierdzą urzędnicy ministerstwa rozwoju regionalnego, kolej kiepsko radzi sobie z wydawaniem unijnych pieniędzy. Do wzięcia jest też dodatkowa kasa w programie infrastruktura i środowisko na lata 2007-13, którą można wykorzystać na projekty dotyczące transportu miejskiego na obszarach metropolitalnych oraz inwestycje drogowe.

- Złożyliśmy też wniosek dotyczący dofinansowania projektowania przyszłych tras tramwajowych. Dzięki temu, gdy pojawią się pieniądze w kolejnym rozdaniu unijnym na lata 2014-2020, już będziemy posiadać dokumentację dla konkretnych inwestycji - nie ukrywa zadowolenia M. Kruszyński.

Zdaniem wiceprezydenta, w ciągu 7 lat (2014-20 r.) nie byłoby szans na przygotowanie projektów i uzyskanie na nie dofinansowania. Chodzi o budowę tras tramwajowych na ulicach Ratajczaka i Naramowickiej, na osiedlu Kopernika oraz z Ogrodów do skrzyżowania Dąbrowskiego i Polskiej, gdzie ma powstać węzeł komunikacyjny Brama Zachodnia.

Koszty związane z Bramą Zachodnią szacuje się na ok. 220 mln zł. Na tę inwestycję składają się trzy przedsięwzięcia: wydłużenie trasy tramwajowej z Ogrodów i budowa pętli tramwajowej w rejonie Polskiej, dworca autobusowego oraz parkingu park&drive.

Miasto przymierza się także do przygotowania dokumentacji niezbędnej przy modernizacji trasy tramwajowej na odcinku: Kórnicka - rondo Żegrze (koszt 140,5 mln zł).

Z wyliczeń magistratu wynika, że za przygotowanie dokumentacji wspomnianych projektów trzeba będzie zapłacić ponad 65 mln zł. Jednocześnie miasto liczy na dofinansowanie tych prac w kwocie 39 mln zł.

Poznań złożył również wnioski o dofinansowanie inwestycji w ramach rozwoju sieci drogowej TEN-T (Transeuropejskie Sieci Transportowe).

- Dokładnie na budowę węzłów drogowych na skrzyżowaniu Naramowickiej i Lechickiej oraz na ulicy Koszalińskiej - wyjaśnia M. Kruszyński.

Pierwszy z nich ma powstać w ciągu drogi krajowej numer 92 i kosztować ok. 130 mln zł (możliwe dofinansowanie to 110,5 mln zł).

- Budowa węzła Koszalińska przewiduje powstanie wiaduktu na linią kolejową Poznań - Piła - dodaje M. Kruszyński.

W tym przypadku możemy liczyć na dotację w wysokości 85 mln zł, przy koszcie inwestycji rzędu 100 mln zł.

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kasa, kasa...

A o Katowickiej to zapomnieliście tam też przydały by się pieniądze choćby na nowe podpory co by się nie zawaliło za szybko

123

w majtach?

n
niewierzący

osobnik kruszyński, niech najpierw nauczy sie monitorować i kontrolować sytuacje komunikacyjną Poznania - sprawa ESTAKADY KATOWICKIEJ woła o pomstę do nieba, a potem może sie podniecać pieniędzmi JAKIE BYC MOŻE poznań dostanie

Dodaj ogłoszenie