Plan jest ambitny – do grudnia przyszłego roku miasto chce zmienić brzegi po obu stronach odcinka między mostem Przemysła a rozwidleniem Warty i Cybiny. Ta modernizacja obejmuje więc nie tylko betonowe płyty formujące górną część koryta rzeki, ale także całą infrastrukturę wiązaną z nimi, czyli schody, slipy, tarasy, elementy cumownicze i wyloty z kanalizacji. W efekcie powstanie przyjazne ludziom i bezpieczne miejsce wypoczynku.
Remont brzegów jest konieczny, przede wszystkim z uwagi na ich stan techniczny. Pół wieku oddziaływań wody, wiatru, czy słońca zrobiło swoje (brzegi w obecnej postaci zbudowano w latach sześćdziesiątych) i teraz betonowe płyty kruszą się, pękają, a tym samym zagrażają ludziom i zanieczyszczają środowisko.
W miejsce zdjętych betonowych płyt wejdą materiały sprzyjające ekologii, czyli kosze i materace gabionowe – klatki wypełnione kamieniem naturalnym i humusem, które po ułożeniu będą pokryte zielenią. W przeciwieństwie do betonu, to rozwiązanie zapewni lepszy obieg wody, która będzie wchłaniana do gruntu. Zdaniem Bogumiła Nowaka, dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Poznaniu, to krok zmniejszający efekt suszy wynikającej z niewielkich opadów deszczu i dużego parowania rzeki.
- Materiały proekologiczne sprawią, że woda będzie poddawana naturalnej filtracji. Przyjęte rozwiązania zabezpieczą brzegi rzeki przed erozją, która stwarza zagrożenie dla przyległej infrastruktury i pogarsza warunki przepływu wód wezbraniowych – tłumaczy Grzegorz Kamiński, dyrektor Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta.
- Wykorzystanie gabionów jest oryginalnym rozwiązaniem: to „materiał”, po który sięgają coraz częściej architekci projektujący ogrodzenia posesji czy osiedli, estetyczny, trwały i ekologiczny – dodaje Tomasz Dworek, wiceprzewodniczący Rady Osiedla Stare Miasto.
Wymiana betonowej opaski wpisuje się w politykę miasta, zwracającego się do zaniedbanej od lat swojej rzeki. W ostatnich latach nad Wartą rozbudowywana jest Wartostrada, instalowane są latarnie, toalety, kosze na śmieci, rozwija się gastronomia, a w ślad za coraz większym zainteresowaniem poznaniaków spędzaniem tu czasu, także działania mające na celu zapewnienie im bezpieczeństwa, czyli obejmowanie terenu zasięgiem kamer monitoringu.
Obecnie prowadzone są prace przygotowawcze do zasadniczej wymiany betonowych płyt: przy moście Przemysła odtwarzana była droga, którą nad Wartę mógłby zjeżdżać ciężki sprzęt. Wcześniej nie podejmowano remontu, by nie utrudniać wakacyjnego wypoczynku ludziom przyjeżdżającym nad rzekę w celach rekreacyjnych.
Wymiana płyt i remont infrastruktury kosztować będzie ponad 30 mln złotych, z czego prawie 26 milionów złotych pochodzi z dofinansowania unijnego, a pozostała kwota – z zasobów RZGW w Poznaniu i kasy miasta.
Zobacz też: Poznań: Testujemy nową drogę rowerową na ul. Grunwaldzkiej. Zobacz zdjęcia i sprawdź, na co trzeba uważać!
Sprawdź też:
- To dziwi i śmieszy pasażerów MPK! Oto zaskakujące zdjęcia z poznańskiej komunikacji!
- 21 miejsc w Wielkopolsce idealnych na wycieczkę
- Zaginęli w Wielkopolsce. Widziałeś kogoś z nich?
- Ma 21 lat i łowi taaakie ryby! Jak się odnajduje w męskim świecie wędkarzy?
- Szkoły, gdzie w Poznaniu najlepiej zdano maturę z polskiego
- Oto 12 najmniej seksownych imion żeńskich w Polsce. Sprawdź czy jesteś na liście
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?