Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

„Poznań wśród najtańszych”. Czy komunikacja miejska w Poznaniu jest jedną z najdroższych?

AD
Władze miasta twierdzą, że krytyka cen jest nieuzasadniona, bo nie uwzględnia wszystkich możliwości systemu opłat wprowadzonego w Poznaniu. Chodzi o system uwzględniający liczbę przejechanych przystanków i możliwość zakupu biletu długookresowego dokładnie na tyle dni, na ile będzie potrzebny.
Władze miasta twierdzą, że krytyka cen jest nieuzasadniona, bo nie uwzględnia wszystkich możliwości systemu opłat wprowadzonego w Poznaniu. Chodzi o system uwzględniający liczbę przejechanych przystanków i możliwość zakupu biletu długookresowego dokładnie na tyle dni, na ile będzie potrzebny. Łukasz Gdak
Mieszkańcy Poznania od lat narzekają na wysokie ceny w komunikacji miejskiej. Zarząd Transportu Miejskiego przekonuje jednak, że jest wręcz przeciwnie. Jak jest naprawdę?

W ubiegłym roku wprowadzono nową taryfę opłat za przejazdy komunikacją. Biorąc pod uwagę ceny najtańszych, normalnych biletów jednorazowych we wszystkich miastach wojewódzkich, to Poznań znajduje się na trzecim miejscu od końca. Drożej jest tylko w Lublinie i Wrocławiu. W Wielkopolsce należy zapłacić 4 zł. Za tę samą kwotę pojedziemy również w Białymstoku i Krakowie. Podobnie jest w przypadku biletów całodobowych i miesięcznych.

- Wiadomo: nikt nie lubi zmian cen. Jednak powody, dla których było to konieczne są oczywiste. Rosnące koszty organizacji transportu publicznego spowodowały, że w ostatnich miesiącach zmiany cen biletów uchwalone zostały także w wielu innych miastach

- przekazuje ZTM.

Czy w Poznaniu komunikacja jest droga?

Władze miasta twierdzą, że krytyka cen jest nieuzasadniona, bo nie uwzględnia wszystkich możliwości systemu opłat wprowadzonego w Poznaniu. Chodzi o system uwzględniający liczbę przejechanych przystanków i możliwość zakupu biletu długookresowego dokładnie na tyle dni, na ile będzie potrzebny.

- Ta akcja to dobry początek, bo wychodzimy teraz z ograniczeń covidowych. ZTM stara się doprowadzić do sytuacji, w której przywrócimy poziom korzystania z transportu sprzed pandemii. To ma na celu zachęcić mieszkańców do powrotu. W kolejnych etapach będziemy rozwijać tę akcję, również na innych polach

- twierdzi radny miasta - Wojciech Kręglewski z Koalicji Obywatelskiej.

Teraz zostaje wprowadzona nowa taryfa uwzględniająca weekendowe bilety rodzinne i możliwość zaproszenia przez posiadacza sieciowego biletu okresowego do wspólnej podróży w weekend jednej osoby, bez konieczności wnoszenia dodatkowej opłaty. By zachęcić do korzystania z komunikacji, na trzy miesiące wprowadzono promocję na bilety długookresowe na 30 dni lub 3 miesiące, które będzie można nabywać ze specjalnym bonusem 3 lub 9 bezpłatnych dni, w wariancie „30+3” i „90+9”, w którym ich długość będzie promocyjnie wydłużona o 10%.

Darmowy transport miejski w Poznaniu

Radni PiS postulowali, by komunikacja w Poznaniu była zupełnie darmowa dla wszystkich. Nie są więc zwolennikami podwyższania cen biletów. Według radnych, wysokie ceny zniechęcają ewentualnych podróżujących.

- Lepiej, gdyby było taniej. Zawsze jest za drogo. PiS postulował o wprowadzenie zupełnie bezpłatnej komunikacji. Myślę, że cena biletów miesięcznych jest nieadekwatna do jakości usług. Mówi się, że ceny drożeją, by podwyższyć jakość usług. Tak się jednak nie dzieje, brakuje higieny i połączeń. Mieszkańcy przeboleliby te ceny, gdyby jakość usług była na odpowiednim poziomie, żeby tramwaje się nie psuły i była pewność, że dotrą na czas

- mówi Michał Grześ, radny miasta, z ramienia PiS.

Nowe mandaty od straży miejskiej

od 16 lat

Według radnego, darmowe bilety spowodowałyby największy przypływ pasażerów do komunikacji miejskiej. Wojciech Kręglewski z Koalicji Obywatelskiej twierdzi jednak, że to nie zachęci kierowców do przesiadki, bo problemem nie jest cena, a połączenia. Nie wszędzie bowiem można wygodnie dojechać komunikacją miejską.

- Pomysł darmowej komunikacji jest zupełnie chybiony. Przede wszystkim, ZTM jest płatnikiem VAT-u, gdyby zniesiono opłaty, to np. tramwaje i autobusy musiałyby być kupowane z VAT-em. Symboliczna kwota nie załatwia sprawy, bo z czego kupować nowe pojazdy?

- komentuje radny KO.

Postulaty radnych PiS kwituje:

- Nikt nie jest w stanie zrobić tyle, co obieca polityk.

Zobacz też:

Większość poznaniaków kojarzy, że darmowe przejazdy MPK przysługują osobom starszym i małym dzieciom, ale grup osób, które mogą jeździć tramwajami i autobusami bez biletów jest znacznie więcej. Sprawdź, kto może za darmo jeździć MPK Poznań i w jakich sytuacjach ----->

Kto może jeździć pojazdami MPK Poznań za darmo? Osób, które ...

Poród na przystanku, pasażer, który wsiadł do tramwaju obłożony cebulą, bo słyszał, że w czasie mrozów trzeba ubierać się "na cebulkę", szaleniec porywający autobus - w dziejach MPK nie brakuje zdarzeń czasem śmiesznych, czasem wzruszających, a czasem strasznych. Zobaczcie w galerii 15 nietypowych zdarzeń, do których doszło w tramwajach, autobusach i na przystankach ----->

15 nietypowych zdarzeń, które spotkały pasażerów MPK Poznań

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski