Poznań: Wymiana opon na zimowe coraz bliżej - choć kolejek nie ma, to kierowcy już się zgłaszają do serwisów

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Zaktualizowano 
W serwisach oponiarskich kolejek jeszcze nie ma, ale kierowcy coraz częściej rezerwują sobie terminy wymiany opon Paweł Miecznik
W serwisach oponiarskich rozpoczęły się już zapisy na zmianę opon. Kolejek jeszcze nie ma, ale lepiej nie czekać na pierwszy śnieg – radzą ich pracownicy.

Jeśli zdążyliśmy przyzwyczaić się do jazdy na letnich oponach i polubiliśmy je, to już zbliża się czas ich wymiany – by niespodziewanie boleśnie nie przekonać się, że na przymrozki, a zwłaszcza na lód i śnieg one się nie nadają. Temperatury już spadają poniżej siedmiu stopni, a choć synoptycy zapowiadają jeszcze ostatnie ocieplenia, to od terminu zmiany opon nie da się uciec.

- Mamy coraz więcej zapisów, coraz więcej osób dzwoni z pytaniem o wolny termin wymiany opon – mówi Jan Stanisławski z Opon – Service. - Świadomość konieczności wymiany jest u kierowców coraz większa, bo nie czekają na mrozy, tylko sprawdzają temperaturę na termometrze. Gdy widzą, że coraz częściej jest niższa od siedmiu stopni, idą do piwnicy po zmagazynowane od wiosny opony. Ale nie wszyscy – niedługo, gdy nadejdzie czas już stałego ochłodzenia, i tak pojawią się kierowcy, którzy czekają do pierwszego śniegu i będą formować coroczną kolejkę oczekujących.

Polecamy: Prawo o ruchu drogowym 2019: Zobacz, co się zmieni w przepisach. Za co będzie można dostać mandat?

- Coraz więcej telefonów, ale kolejek jeszcze nie ma, więc zapisujemy w pasujących klientom godzinach – usłyszeliśmy w Novax Opony. - Co ciekawe, są nawet tacy odważni, którzy już zdecydowali, że wymienią opony, ale teraz słysząc o zapowiadanym ociepleniu, na razie rezygnują, przekładając termin.

- Teraz zgłaszają się ci kierowcy, którzy dbają o bezpieczeństwo i wolą mieć już zmienione opony – dodają pracownicy Pit Stop Serwis Ogumienia. - Umawiają się też osoby używające samochodu jako narzędzia pracy, które teraz korzystają z możliwości wyboru terminu, o który będzie trudniej, gdy spadnie śnieg.

Wymiana opon na zimowe, w zależności od typu koła kosztuje w poznańskich punktach serwisowych od 90 do 200 złotych.
O ile w przypadku wymiany opon zimowych na letnie warto poczekać, aż temperatury ustabilizują się powyżej siedmiu stopni i wtedy wymieniać, to w drugą stronę, na wymianę na „zimówki” lepiej nie czekać. Poniżej tych siedmiu stopni mieszanka gumowa letnich opon twardnieje, a one same nie gwarantują już takich właściwości na drodze jak powinny. Warto też dopasować moment wymiany opon do warunków, jakie najczęściej spotykamy na drodze, co oznacza, że jeśli więcej jeździmy w nocy lub wczesnym rankiem, kiedy temperatury są niższe niż np. w połowie dnia, gdy są wyższe od siedmiu stopni, to już powinniśmy wcześniej pomyśleć o wymianie opon.

„Zimówki” wykonane są z gumy, która w temperaturze poniżej siedmiu stopni nie twardnieje jak w letnich, zachowując przez to dobrą przyczepność i zmniejszając ryzyko poślizgu. Z powodu wzoru bieżnika i większej głębokości rowków lepiej odprowadzają na zewnątrz wodę i błoto. Trzeba je jednak wymienić wiosną na letnie, bo ich obecna zaleta latem będzie wadą – wtedy będą się szybko przegrzewać i zużywać, pracując głośno i gorzej od opon letnich, trzymając się nawierzchni.

- Od dawna nie spotkałem się z przypadkami drastycznego zaniedbania stanu opon wśród ich użytkowników: nie przyjeżdżają do nas samochody z całkowicie startym bieżnikiem, czy w inny sposób zużyte, czy uszkodzone – dodaje Jan Stanisławski. - Widać, że ludzie dbają już o nie, wymieniają, gdy uznają, że jeżdżą już na nich kilka lat. Życie kierowcy jest warte więcej niż cztery opony, łatwo przecież dostępne i w popularnych kategoriach – nie drenujące zbytnio kieszeni.

Opony całoroczne powoli zyskują popularność – wszakże klimat nam łagodnieje, a coraz więcej jest osób, które ostrą zimę w Polsce znają tylko z opowiadań rodziców. Jednak pytając o nie ekspertów wielu wyrazów uznania nie usłyszymy.

- To mogą niewątpliwie być dobre opony, ale na wiosnę, czy jesień, może nawet na lato, ale nie na zimę – mówi Robert Przybył z Opon - Service. - Nie ma opon, które tak samo dobrze zachowywać się będą przy wysokich, jak i przy bardzo niskich temperaturach. Tak zwane całoroczne opony sprawdzać się mogą jedynie wtedy, gdy w zimie wykorzystujemy samochód przede wszystkim w terenie miejskim, przy odśnieżonych drogach, jednocześnie przy niewielkich przebiegach, a przy tym mamy opony naprawdę dobrej jakości i marki. Ich właściciele chwalą sobie też to, że nie muszą martwić się o ich magazynowanie i wyjmowanie z piwnicy w czasie, gdy inni zmieniają opony…

Sprawdź też:

polecane: Kolejne niedziele bez handlu. Od stycznia zaostrzenie przepisów.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

A
Adrian

Tylko czy teraz jest sens wymieniać jak całoroczne opony są coraz lepszej jakości? Dwa lata temu założyłem Geolandary od Yokohamy i jeśli chodzi o jazdę w ziemie to wcale nie są gorsze od zimówek. Przyczepność jest jak trzeba, auto dobrze trzyma się drogi, droga hamowanie też ok.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3