Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań wypowiada wojnę TIR-om! [ZOBACZ WAŻENIE TIR-a]

Bogna Kisiel
W godzinach szczytu w centrum stolicy Wielkopolski nie będzie ciężarówek
W godzinach szczytu w centrum stolicy Wielkopolski nie będzie ciężarówek Fot. Grzegorz Dembiński
Koniec z rozjeżdżaniem ulic, wydłużaniem już i tak potężnych korków. Poznań wydał wojnę ciężarówkom. Od 1 stycznia w godzinach szczytu będzie obowiązywał zakaz wjazdu TIR-ów do śródmieścia. Kierowcy muszą też się liczyć z częstymi kontrolami i wysokimi karami.

PRZECZYTAJ TAKŻE:
Ciężkie tiry boją się wagi, a mieszkańcy o swoje zdrowie
Golina: Mieszkańcy boją się latających krążków
Poznań: Tiry pojadą tylko prawym pasem?

- Niedorozwój krajowego układu drogowego powoduje, że ciężarówki muszą przejeżdżać przez Poznań - mówi Tomasz Kayser, zastępca prezydenta miasta. - Z tymi problemami borykają się także inne miasta. My musimy zadbać, jak w tych warunkach zminimalizować uciążliwości dla mieszkańców.

Projekt opracował Urząd Miasta wspólnie z Inspektoratem Transportu Drogowego, policją i strażą miejską. Teraz nad szczegółowymi rozwiązaniami pracuje ZDM.

- Od 1 stycznia będzie obowiązywać zakaz wjazdu pojazdów ciężarowych do centrum miasta w godzinach szczytu porannego i popołudniowego - twierdzi T. Kayser.

Obejmie on ulice znajdujące się na obszarze, którego granice wyznacza druga rama komunikacyjna (przebiega ona ulicami: Solidarności, Serbską, Lechicką, A. Hlonda, Podwale, Jana Pawła II, Zamenhofa, Hetmańską, Reymonta, Przybyszewskiego, Żeromskiego, Niestachowską, Witosa i Hlonda), ale nie będzie dotyczył samej drugiej ramy.

Jerzy Nawrocki z ZDM tłumaczy, że na razie jeszcze jest za wcześnie, by podawać o jakim tonażu pojazdy ciężarowe nie będą mogły wjeżdżać.

- Rozpatrujemy różne opcje - mówi J. Nawrocki. - Zakaz będzie obowiązywał w godzinach 7-9 oraz 14-18 lub 14-19. Nad tym jeszcze się zastanawiamy.
T. Kayser zaznacza, że będą jednak wyjątki od reguły.

- Dopuszczamy możliwość wydania zezwolenia przez ZDM na wjazd w sytuacjach wyjątkowych, np. gdy wymaga tego zachowanie ciągłości technologicznej inwestycji - wyjaśnia T. Kayser. - Takie decyzje będzie wydawał ZDM. Zostaną one on-line przekazane policji i ITD, by mieli pełną, aktualną informację na ten temat.

Na tym jednak nie koniec. Drżyjcie kierowcy TIR-ów z ponadnormatywnym ładunkiem.
- Prawdopodobieństwo kontroli będzie wysokie, a kary duże - uprzedza T. Kayser.

Poza stałą wagą na Lutyckiej, do kontroli ładowności zostanie wykorzystany parking przy ul. Świętojańskiej i droga serwisowa przy Hlonda. Pod uwagę brana jest także jedna z działek na Górczynie przy Głogowskiej. Do kontroli policyjnej wyznaczono ul. Podolańską (od Lutyckiej do Golęcińskiej po stronie bocznicy kolejowej).

- Wystąpiliśmy do Zarządu Dróg Powiatowych o wskazanie dodatkowych miejsc do kontroli pojazdów, jeszcze przed wjazdem do miasta - dodaje T. Kayser.

W budżecie miasta przewidziano 100 tys. zł na zakup 12 sztuk mat najazdowych i przyczepki do ich transportu dla ITD. Umożliwi to ważenie pojazdów ciężarowych także w innych miejscach, poza punktem na Lutyckiej.

To rozwiązanie na dziś. Gdy powstaną zachodnia i wschodnia obwodnica Poznania miasto chce pójść dalej.
- I w ogóle wyeliminować ruch ciężarówek w mieście - zapowiada T. Kayser.

Ciężarówki pod nadzorem

Wyniki kontroli ciężarówek prowadzonych przez poznańską drogówkę i ITD od 13 września do 20 października:
- na przewoźników nałożono kary w wysokości ponad 160 tys. zł
- wystawiono 148 mandatów, na kwotę ponad 21,6 tys. zł
- zatrzymano 33 dowody rejestracyjne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski